LG OLED55A16LA Zwart

€ 799,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

CPOMendezTestpanel 14 november 2021, laatste update op 15 november 2021, 205 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Prima tv voor een redelijke prijs, Als je graag OLED wilt, is dit een mooi instapmodel, met goede beeldkwaliteit en mooi design. Hang hem wel aan een muur op, want hij staat enigzins onstabiel op de bijgeleverde pootjes.

Pluspunten

• Blijft koel
  • Mooi design
  • Mooi beeldkwaliteit

Minpunten

• Onstabiel op pootjes
  • Audio kan beter
  • Streamingdiensten balk bij opstarten

Ik zal beginnen met een korte introductie, zodat jullie ook weten waar deze review vandaan komt! Ikzelf ben niet echt een gigantische tv-kijker, Natuurlijk kijk ik dikwijls met mijn vrouw naar de tv op een zaterdagavond, maar over het algemeen ben ik achter mijn pc te vinden. Ik heb dan ook een ouderwetste LCD TV uit het jaar nul aan de muur hangen.

Eerste Indruk

De tv komt vrij goed verpakt in de doos. Boven en onderin zit piepschuim, met een ondersteunend stuk piepschuim aan de schermzijde. Installatie is zeer gemakkelijk, al raad ik vanwege de omvang een tweede persoon aan voor het tillen. Pootjes schroef je er zo op, en daarna is het een eitje om alle stekkers aan te sluiten.

In verhouding tot mijn oude TV is het een compleet andere wereld. Allereerst was deze tv aanzienlijk dunner, (aan de bovenkant slecht 4 millimeter, aan de onderkant, waar de hardware zit, ongeveer 10 centimeter), ook bleek, na ongeveer 3 uur aangestaan te hebben), dat we de kachel weer aan konden zetten, want de warmte uitstoot van deze OLED is, in tegenstelling tot de dikke LCD die we hebben, nagenoeg nul. Voor ons dus al een hele verbetering, en dan zijn we nog niet eens op het daadwerkelijk tv kijken uitgekomen.

Design

Design van de tv is erg mooi te noemen. Dunne bezels, en het scherm zelf is zeer dun. Aan de onderkant zit een uitstulping met alle hardware. Hier vindt je dan ook de 3 HDMI aansluitingen, UTP poort, en usb poorten. Het webos ziet er redelijk uit, al duurde het even voordat ik doorhad dat ik kon scrollen door de apps. De afstandsbediening ligt prima in de hand, al is het richten om de muis te besturen soms een beetje tricky.

Mijn model staat erg wankel op de pootjes, welke vastzitten dmv een kleine plastic uitstulping, en 1 schroef per pootje. Dit had beter gekund, en ik raad toekomstige kopers aan om er gelijk een wallmount bij te halen. Is tevens ook mooier dan de 2 haakse poten.

Op de pootjes na voelt het wel als een kwaliteitsproduct, en kan je hier zeker een paar jaar mee vooruit. LG heeft ook diverse features om inbranden en retention mee te voorkomen wat de levensduur zeker ten goede komt.

Featureset

Uiteraard heeft deze tv een aan en uitknop ;) Buiten dat heeft deze tv een OS wat aardig snel en soepel reageert. Er zitten diverse apps op zoals nieuws, games en een webbrowser. Diverse streamingdiensten zijn met 1 knop op de afstandsbediening te bereiken. Hoewel ikzelf geen enkele van deze streamingdiensten heb, kan het handig zijn voor andere gebruikers.

Wat voor ons een van de handigste en meest gebruikte functies was, was naast het tv kijken, het casten van je telefoon naar het scherm. Dit werkt heel soepel en gemakkelijk, en is ideaal als je wilt opruimen, en ondertussen op afstand "zo gaat de molen" voor de 30ste keer aanzet voor je kinderen.

Het is ook heel gemakkelijk om films en series te streamen als je zelf een NAS hebt staan. Deze verschijnt vanzelf tussen de sources, en vanuit daar kan je bladeren door de mappen met de juiste instellingen.

De speakers zijn prima voor basis huis en tuin gebruik, maar niet denderend. Afhankelijk van je geluidsinstellingen vond ik het soms nog lastig om goed stemmen te verstaan in films, maar bij standaard tv kijken is het afdoende.

Beeld

Qua beeld heb ik er niet veel op aan te merken, het is heerlijk kijken in verhouding tot de ancient LCD. Stuk rustiger ook omdat zwart geen licht uitstraalt. Op de basisinstellingen ogen de kleuren natuurlijk. Vooral mijn vrouw vond het een mooi beeld. De kijkhoek is ook zeer groot, nagenoeg 180 graden.
Contrast is dankzij het echt zwart prima, het oogt allemaal veel dieper, en nu ik weer terug ben naar mijn oude TV voelt alles flets aan. Helderheid is naar mijn beleving meer dan voldoende. De tv stond s'middags in de zon, en zelfs dan kan ik prima gamen of tv kijken.

Ghosting was niet aanwezig, en ook heb ik, ondanks langdurig een statisch beeld aan alten staan, geen last van Inbranden of image retention. Last van dode pixels of andere defecten heb ik niet gehad.

Op prijsgebied valt deze binnen het segment tv's naar mijn mening aan de hogere kant uit. IK blijft 900 euro voor een tv toch vrij veel geld vinden. Echter, voor een OLED tv is dit een van de goedkoopste varianten. Daarbij krijg je veel opties, en is zeker het dunne paneel een mooie plus ten opzicht van LCD.

Al met al krijg je best wat tv voor je geld, zeker als je al fan bent van OLED en een wat kleiner budget hebt, of als je net de wereld van OLED TV binnenstapt. Tegenover andere TV's verhoudt hij zich prima, met een paar overkomelijke minpuntjes.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?