Caldigit TS3 Plus

€ 329,-

Caldigit TS3 Plus Review

MisterData 6 november 2021, laatste update op 6 november 2021, 506 views Product gekocht

Caldigit TS3 Plus

Prima docking station voor M1-gebaseerde MacBook Pro's. Geen enkele issue bij het uit standby komen van de computer: binnen enkele seconden werken alle aangesloten apparaten. Daarnaast wordt mijn Mac opgeladen. Wordt warmer dan verwacht, lijkt niet altijd zelf goed in stand-by te gaan.

Pluspunten

• Werkt stabiel en snel, inclusief opladen van MacBook Pro
  • Goede bouwkaliteit en mooi design (kan zowel liggend als staand)
  • Veel poorten

Minpunten

• Wordt vrij warm
  • Bijgeleverde Thunderbolt-kabel vrij kort
  • Analoge audio-aansluitingen alleen aan de voorkant
  • Slechts één beeldschermaansluiting (DisplayPort), geen HDMI, wel TB3

De bouwkwaliteit is dik in orde. Het docking station is zwaar genoeg om te blijven staan op het bureau wanneer er veel kabels zijn aangesloten. De buitenkant is van metaal met ribbels, waardoor warmte goed wordt afgevoerd. Het kastje voelt desondanks relatief warm aan. De blauwe LED aan de voorkant lijkt aan te geven dat het apparaat actief is, ook wanneer de Mac in slaapstand staat - dat kan wellicht beter (maar kan ook komen doordat de Mac wordt opgeladen). De bijgeleverde power brick is relatief groot, maar die werk je uiteraard lekker weg onder/achter je bureau.

Ik gebruik de TS3+ in combinatie met een LG 34" widescreen (WQHD)-scherm. Bij het aansluiten (via DisplayPort) bleek het nodig om in de instellingen van het scherm de DisplayPort-versie op 1.2 te forceren (1.4 wordt niet ondersteund door de dock; het scherm werd wel herkend maar gaf zwart beeld). Dat betekent dat de HDR-modus van dit scherm niet wordt ondersteund (voor mij geen probleem). Wel werkt het scherm prima in native 3440x1440-resolutie bij 60 Hz. Check dus vooraf even bij een DisplayPort 1.4+-scherm of er een optie aanwezig is om de versie lager in te stellen!

De TS3+ beschikt over één DisplayPort-aansluiting (en geen HDMI of VGA). Wel is er nog een Thunderbolt 3-aansluiting - daarop kun je als ik het goed begrijp nog een scherm aansluiten (native TB-scherm, of middels een dongle). Ik verwacht dat via die route bijvoorbeeld ook DisplayPort 1.4 mogelijk is.

Fijn is dat er zowel een line-out (koptelefoon) als line-in aanwezig is. Deze bevinden zich op de voorkant van het apparaat (ik had liever gezien dat dit ook aan de achterkant zou zitten). Op de achterkant is wel een digitale optische audio-uitgang te vinden (ik gebruik die niet, maar het lijkt erop dat deze uitgang losstaat van de analoge uitgang; je kunt in macOS dus kiezen waar je geluid heen moet).

De ingebouwde Ethernetadapter (kennelijk van Intel) werkt zonder problemen.

In de doos bevindt zich naast een power brick met relatief lange kabels een vrij korte (~40cm?) Thunderbolt-kabel voor gebruik tussen de TS3+ en je computer. Voor mijn doel prima (dock staat vlak naast de computer) maar wellicht voor sommige mensen wat te kort.

Heb jij ook een Caldigit TS3 Plus?