Specificaties Behuizing, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec LifeStyle Sonata II Zwart Review

DropjesLover 12 augustus 2006, 2.660 views

Antec LifeStyle Sonata II Zwart

Pluspunten

• mooie kast
  • goed afgewerkt
  • stil

Minpunten

• te klein
  • brakke aansluitingen van het frontpanel (geluid en usb)
  • te klein
  • voeding

Kwaliteit voeding Score: 2
Ik heb deze kast aangeschaft bij het kopen van een geheel nieuw systeem. Het eerste wat mij opviel was dat de kast nogal aan de kleine kant is voor een midi-tower, zeker 4 cm lager dan mijn oude Chieftec. De featureset is erg compleet, er zijn genoeg schroeven meegeleverd en zelfs een paar rubberen schroeven/pennen voor een extra ventilator trillingsvrij op te hangen. De airduct staat erg mooi, maar zit wel in de weg en is lastig te verwijderen. De installatiegids had wat uitgebreider gemogen.

De bouwkwaliteit is zeker goed te noemen, alles zit stevig vast (op de front-aansluitingen na). Verder heb ik nog erg weinig scherpe randen aan het plaatmateriaal gezien (op gevoeld :P ). Wel is het jammer dat de power-knop achter een linksdraaiend deurtje zit. Het eenvoudige tray en kliksysteem voor je HDD’s en CD/DVD drives werkt ruim voldoende, al zijn een paar punten wat lastig, zo blokkeert het scharnierpunt van de zijkant de klikpunten van de HDD’s nogal, terwijl mijn vingers echt niet dik zijn. Ook is het plastic front nogal lastig weg te halen, aangezien de rechter zijkant vast zit met popnagels.

De inbouwmogelijkheden zijn op papier zeer goed te noemen, maar in de praktijk vind ik het nogal tegenvallen. De HDD’s zitten erg dicht boven elkaar (kan warmteproblemen geven ) en is er overal erg weinig ruimte rondom je moederboard, wat het installeren en aansluiten bemoeilijkt. De meegeleverde outtake fan is erg goed, maar de speedcontroller blokkeert nogal eens de sluiting van het zijpaneel. De extra 120 mm plaats zit achter de HDD’s en pal voor je videokaart-slot, waardoor kabels (bij mij de molex voor videokaart) bijna in de fan hangen, wat natuurlijk de airflow niet ten goede komt. De airduct past nauwelijks over mijn videokaart en al helemaal niet boven mijn CPU, de cpu-koeler is te hoog. De airduct is verschuifbaar in afmetingen, maar niet los te koppelen.

De koelingmogelijkheden zijn redelijk, er wordt al standaard een 120 mm fan meegeleverd en de airduct (als je hem kan gebruiken) is erg handig. De stoffliter vooraan is ook erg handig, de kast blijft goed stof-vrij. Maar omdat de kast nogal klein is, is een goede airflow krijgen niet echt goed te realiseren.

De vormgeving vind ik erg goed, hij ziet er stijlvol uit, zeker met de piano-zwarte lak. Helaas zie je hier wel alle vuile vingertjes en watersporen op. De blauwe ledjes vooraan zijn ook erg leuk, zeker toen ik er achter kwam dat op mn videokaart ook blauwe leds zaten. Helaas is dit misschien een nadeel voor de 24/7 computergebruikers.

Het installatiegemak vind ik eigenlijk nogal slecht. De kast is gewoon net te klein om alles goed vast te kunnen pakken en goed aan te drukken. Ik heb bijna een uur liggen kloten met de aansluiting van de powerknop enz. De eventueel te verwijderen onderdelen zijn nogal lastig te verwijden zoals het front en de airduct. Zelfs voor het installeren van een extra 120 mm fan moet de videokaart er uit, aangezien deze op 3 cm afstand van elkaar zitten. De kast is gewoon net wat te klein.

De modbaarheid is goed, voor de simpele modjes tenminste. ik heb er zelf al een window in gemaakt en er blauwe ccfl's in gezet. Deze waren goed te bevestingen aan de rail waar ook de voeding op steunt. Een extra fan inbouwen lijkt me ook goed te doen, maar van 2 kasten 1 maken of de hele indeling overhoop gooien lijkt me een hels karwei aangezien alles vast en verbonden is en de kast erg klein is.

De voeding was goed genoeg. Met 450 Watt kan je eigenlijk alles er wel in zetten en hij heeft mij nog nooit problemen gegeven. tot een paar dagen terug, toen begon er een continu hoog piepend geluid uit te komen. na wat op GoT gekeken te hebben bleek dat een vaker voorkomend dingetje bij Antec Smartpower voedingen. de voeding gaat RMA zodra k een tijdelijke vervanger heb...

De prijs is ook goed, zo rond de 100 euro, een mooie stijlvolle kast om te zien met een paar leuke extra’s en een goede voeding. Een mooie prijs vind ik.

Heb jij ook een Antec LifeStyle Sonata II Zwart?

Thanks voor de review, ik wil binnenkort ook deze kast gaan hale. Maar nu ga ik toch eventjes 2 keer kijken vooraleer ik ze in de koffer van m'n auto zal zetten.
Ik zit nog met gewone PATA kabels ook, gaan die niet te veel in de weg zitten? en m'n mobo (Asus P5GD1) heeft een PATA aansluiting onderaan rechts aan de zijkant die ik ook gebruik, denk je dat ik hier nog steeds stuff zal op kunne aansluiten? anders kom ik wel in de probleme :)
ow alles zal er zeker wel in passen, maar metname de (grote) PATA kabels gaan dingen als airflow en andere onderdelen wel in de weg zitten denk ik. mijn brandertje moet ook nog op PATA aangesloten worden en dat gaat redelijk goed, maar je moet dan wel deze kabel "onder" leggen, oftewel half achter de hdd en 5.25" brackets proppen.

waarom ga je trouwens niet voor een SATA HDD? ivm betere preformance...
In de tijd dat ik deze pc samenstelde had ik nog niet zoveel verstand van hardware enzo, daarmee zitten er wat flaws in :) m'n ramgeheugen zorgt voor een ferme bottleneck en de PATA hd's natuurlijk ook. maja, ik kan ermee leven :)
"De airduct is verschuifbaar in afmetingen, maar niet los te koppelen."

Die airduct kan je er gewoon af halen hoor.

Die speedfan heb ik in de kast laten zitten omdat anders het duurtje niet dicht kan. Beetje onhandig gemaakt denk ik dan.

Die aansluiting op de voorkant ziet er erg plastic uit. Past niet bij de rest v/d kast vind ik.
met dat loskoppelen bedoel k dat je de airduct niet echt "uit elkaar" kan halen, waardoor er 2 delen ontstaan.
het deurtje haakt achter de omgezette achterplaat. in mijn geval zit op precies deze hoogte ook de 120 outtake fan, en het speedcontrollertje, welke dus nogal eens verhinderen dat de sluiting van de deur goed werkt.

persoonlijk vind ik het verschil tussen het plastic en metaal van deze kast erg klein, qua kleurverschil
Altijd handig om er een paar plaatjes bij te zetten, ookal haal je ze gewoon van de antec site. Op deze manier hoeven je lezers niet eerst op te zoeken 'welke kast het ook alweer was'. Plus als je een plaatje van de binnenkant hebt kan je daar naar verwijzen als je het over een 'krappe kast' hebt :)