LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Niet beschikbaar
Specificaties 17" • 2560x1600 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home) Review

Lemon4manTestpanel 2 november 2021, laatste update op 10 november 2021, 267 views Testpanel

LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Na aanwezig te zijn geweest bij het LG Gram Kick-off-event de LG Gram twee weken mogen testen. De laptop heeft me op een positieve manier flink verrast! Ik kan hem zeker aanraden voor mensen die vaak onderweg zijn!

Pluspunten

• Extreem licht in gewicht
  • Mooie kleurweergave scherm
  • Erg lange accuduur
  • Vingerafdrukscanner prettig
  • Geruisloze koeling

Minpunten

• Scherm voelt kwetsbaar
  • Oplader maakt zacht piepend geluid
  • Geen kleurenopties
  • Aanschafprijs is niet voor iedereen

Op 20 oktober 2021 mocht ik samen met twee andere Tweakers aanwezig zijn bij de LG Gram Kick-off-event. Na deze informatieve en gezellige dag heb ik deze 17 inch LG Gram meegekregen om hem twee weken goed onder de loep te kunnen nemen. Deze review is gebaseerd op de afgelopen twee week durende testperiode.

Student zijnde loop ik op dit moment stage bij de Koninklijke Vezet; een groente- en fruitverwerkingsbedrijf die levert aan alle Albert Hein supermarkten in Nederland. De laptop is elke werkdag in de testperiode gebruikt voor onder andere Office programma's en AutoCAD.

Featureset

Te beginnen met wat zich nou in het stukje metaal bevindt. De laptop is uitgerust met een 11de generatie Intel Core i7-1165G7-processor, een Intel Iris XE Graphics en heeft 16GB 4266MHz DDR4 RAM aan geheugen. Aan opslag zit er een 512GB NVMe-opslag ingebouwd, maar er zit een extra slot in, wat de mogelijkheid biedt om te kunnen uitbreiden.

Aan poorten is de Gram is voorzien van twee USB-C-poorten, die Thunderbolt 4 ondersteunen, een HDMI 2.0-poort, twee USB-A-poorten, een 3,5 millimeter aansluiting en een microSD-kaartlezer voor je kattenfoto's.

Boven aan het scherm zit een webcam met 720p-resolutie. Het is geen prachtig ding, maar hoogstwaarschijnlijk gaat hij bij de meeste gebruikers toch maar gebruikt worden voor meetings. Voor fotoshoots zal ik wel echt wat anders aanraden, tenzij je foto's gaat maken van UFO's. Qua kwaliteit en scherpte denk ik oprecht dat hij wel de foto's die tot nu toe van die dingen zijn gemaakt zal overtreffen.

Prestaties

Door de hierboven genoemde features draait de laptop als een tierelier. In de testperiode heb ik ook geen problemen ondervonden op het gebied van prestaties.

Ook UserBenchmark laat mooi zien dat je je niet hoeft te schamen met deze laptop.

Beeldkwaliteit

LG staat bekend als schermfabrikant om mooie schermen te leveren. Bij de LG GRAM is dit goed terug te zien met een IPS scherm met een resolutie van 2560x1600 die prachtig kleuren weergeeft. De kleuren spatten eruit. Niet alleen tijdens het kijken van een film (dat altijd natuurlijk thuis gebeurde en niet tijdens de stage :Y)), maar ook bij de eerste keer dat ik door mijn stageverslag ging stond ik echt versteld van hoe de figuren en afbeeldingen eruit zagen.

De 16:10 beeldverhouding is verrassend prettig. Ik heb voorheen zelf nog nooit een scherm gehad met deze verhouding, maar het beviel me goed. Het geeft net dat beetje extra wat je niet dacht nodig te hebben, maar op het moment dat je het niet hebt stiekem toch wel mist, zoals je partner.

Ondanks de 17 inch is het geen tv dat op een toetsenbord is geplakt. Het dunne scherm is mooi ingezonken, waardoor je ook aan de onderkant dunne randen hebt.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Bij het openen van de laptop hoeft maar één hand gebruikt te worden, iets wat ik als student die zijn energie liever aan belangrijkere dingen besteed, zoals bier drinken, mooi gemaakt vind.

Het chassis is gemaakt van een speciale magnesiumlegering, afkomstig uit de vliegtuigindustrie. De laptop zou onder andere uitgebreide schok-, druk-, temperatuur- getest zijn om aan de MIL-STD-810G-standaard te laten voldoen. (Nee, helaas voor jullie heb ik dit niet getest. De laptop moet nog worden terug gestuurd en zo'n erge kerel ben ik ook net niet)

Het scherm heeft wel redelijk wat speling. Niet allen bij schokken op de ondergrond beweegt het scherm de richting van de gebruiker op, maar ook voelt het scherm ‘flexibel’ aan. Verder beweegt het scherm soepel mee, wat mij zelf niet altijd gerust stelt. Ik vertrouw op de testen die er mee gedaan zijn, maar diep van binnen voelt het niet heel prettig.

Ondanks dat hij (op papier) stevig in elkaar zit is hij erg licht in gewicht. Met een gewicht van 1,3 kilo voelde het ook niet dat je een laptop in je tas heb zitten. Ter vergelijking komt een flinke (drink)fles al in de buurt met het gewicht van de laptop.

Zoals op de afbeelding te zien is, houdt de behuizing wel van mijn vingers. Dit ziet er zeker niet altijd even elegant uit.

Wat ik bijzonder vind, is dat er niet te kiezen valt in de kleuren. De 17 inch is zwart, wat een mooie strakke kleur is, maar naar mijn smaak ook een beetje duister. Zelf zal ik liever voor een grijze kleur gaan, maar zelfs al zou ik deze laptop willen kopen, is die keuze er simpelweg niet. Het is zwart of niet.

Ergonomie

De vingerafdrukscanner op de powerknop is een prettige en verstandig gekozen locatie. Je hoeft de knop maar een één keer in te drukken voor het opstarten en je kan binnen een mum van tijd aan de gang.

Het toetsenbord was wel even wennen. Zelf heb ik geen laptop (gehad) met numpad. Ik vind het wel bijzonder dat op laptop met over het algemeen een minimalistisch look een numpad zit. Zelf ook niet veel hoeven te gebruiken en naar mijn idee overbodig, maar wat ik wel begrijp is dat andere het wel gebruiken en mooi meegenomen is. De 1,6 millimeter travel is prettig en de grote toetsen zijn niet te missen, zelfs niet met die dikke vingers die ik heb. Verder is de witte backlight een luxe die ik graag omarm.

Warmte- en geluidsproductie

Elke laptop warmt op, ook deze, maar ik heb geen gekke temperaturen gemerkt bij het gebruik van de laptop. Verder was hij bij gebruik muisstil. De ventilatoren heb ik niet tot nauwelijks gehoord.

Normaal gesproken deed ik de laptop in de nacht op de slaapkamer, indien dat nodig was, in de lader. Hierdoor was hij dan de volgende ochtend weer direct ready voor gebruik. Wat me wel opviel was dat de adapter heel zachtjes piepend geluid produceerde bij het laden. Dit was te horen als ik in bed lag. Bij andere laptops heb ik hier nooit last van gehad en het stoorde me wel. En nee voor de mensen die dat nu denken, die piep hoor ik niet door al het feesten. :P

Accuduur

Ik was zeer verrast over de accuduur. De Gram kon twee achtereenvolgende werkdagen mee zonder op te hoeven laden. Dit heeft me oprecht een blunder voorkomen, omdat ik niet meer aan de laptop dacht en de volgende dag een rapport moest presenteren.

Ik heb hierdoor echt op de laptop durven te vertrouwen. De laptop heeft die band ook zeker niet in de periode na de voorkomen blunder verbroken. O+

Met een aanschafprijs van 1700 euro is de laptop niet voor iedereen weggelegd. Dit is voor mij als arme student dan ook het grootste punt om deze laptop niet aan te schaffen. De laptop valt voor mij en mijn gebruik niet binnen mijn budget.

De Gram is naar mijn idee door zijn lichte gewicht zeer geschikt voor mensen die veel onderweg zijn (en onderweg werk verrichten). Ondanks dat hij prima kracht kan leven heeft hij ook nog eens een verrassend goede accuduur.

Wil ik de laptop hebben - Ja
Zal ik hem kopen - Nee

In de afgelopen twee weken ben ik stiekem wel een beetje verliefd op het ding geworden, maar net zoals bij sommige dames zit er wel een prijskaartje aan. Om die (enkele) reden zal ik deze laptop niet aanschaffen.

Mocht je verdere vragen of opmerkingen hebben, zet gerust een reactie hieronder neer of stuur me een PM.

Proost en een fijne dag veder!

Heb jij ook een LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)?