Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

LeNNy 19 juni 2006, 1.597 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• 5 jaar garantie
  • Perpendicular Recording
  • 16Mb
  • SATA 150 / 300 selecteerbaar dmv. jumper
  • Best een vlotte schijf
  • Goed geprijsd

Minpunten

• Ik vond de schijf wel warm worden zonder actieve koeling (61c volgens SpeedFan). Gebruik em zeker met actieve koeling.

Wegens verkoop van mijn Maxtor MaxLine II 250Gb SATA maar eens rondgekeken naar een nieuwe disk. Voorheen kocht ik altijd Maxtor. Maar met al die nForce 4 perikelen en hoge uitval tich maar niet meer. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik er zelf geen last van had.

Laatst voor de server een WD4000YR (400Gb RE2) schijf gehaald. Een super schijf dat. Maar aangezien deze Seagate 96 eur was (320Gb) en die WD 400Gb voor 185 eur heb ik toch maar gekozen voor de Seagate.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een Seagate haal. Ben er wel benieuwd naar. Ook speelde mee dat de Seagate als snelste getest is, mede door de hoge datadichtheid van de perpendicual opslag methodiek.

Nadat de schijf binnen was de data gekopieerd naar de nieuwe schijf. Het aansluiten was uiteraard zo gebeurd. Tevens nog even de snelheid van 150 naar 300 Mb/sec gezet door de jumper die op de disk zit.
Tijdens het kopieeren werd de temperatuur van de schijf snel 60c, met een peik van 62c. Volgens de specs van de disk mag deze maximaal 60c worden. Deze temperatuur wel al bereikt terwijl de disk nog buiten de kast lag. Voor de zekerheid er even een fan voor gezet.

In de kast wordt de Seagate disk actief gekoeld. In het kast zijn er dus geen warmte problemen. Koop deze schijf in ieder geval niet als je deze in een dicht, niet geventileerde kast gaat plaatsen.

De snelheid. Met HD-Tach was de snelheid 80 tot 40Mb per sec. Met ATTO was de schrijf snelheid goed. Het lezen vertoonde nog wel een variaties, maar goed steeds max 80Mb/sec.

Als laatste nog even overhet geluid. De Seagate is in ieder geval al stiller dan mijn oude MaxLine II. Idle is de disk stil. Onder belasting is er nauwelijks meer geluid.

Tot zover geen problemen en werkt de schijf zonder problemen.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Opzich is het normaal dat je disk warmer wordt als die los ligt. Wanneer je em in je kast schroeft wordt de warmte namelijk geleidt door je kast. Als die los ligt moet alles via straling weg en dat is niet effectief. Dus ik denk dat je warmteprobleem wel mee valt als je em maar gewoon in een kast schroeft.
Nou 61 is niet echt normaal. Mijn WD sata 200 Gb wordt stressed 44 graden dat scheelt behoorlijk met 61 graden. Met een chassis fan kan je de temp. voor een deel dalen. Maar 120 gb extra zal wel anders reageren. Mooie review:)