Specificaties Basispakket zonder interne opslag - Bekijk alle specificaties

Nintendo DSi XL Bruin Review

Henryht 7 april 2011, 2.445 views

Nintendo DSi XL Bruin

Pluspunten

• Groot scherm
  • Grappige Extra's
  • 2 camera's
  • Gratis Braintraining
  • Internet

Minpunten

• Geluid
  • Batterijduur

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 5
Multiplayer Score: 4
De wereldberoemde Nintendo DS heeft de gamewereld kunnen veroveren. Nu de DSi XL (een vergrote versie van de gewone DSi) is uitgekomen wordt er toch veel van verwacht...
Op/aan -merkingen zijn van harte welkom. Het is leerzaam voor mij, en ik kan voor jullie de review verbeteren!

Buitenkant

Zoals we gewend zijn van Nintendo (trouwens... Bij alle tech-producten. Uit onderzoek blijkt dat dat de moeilijkst te openen verpakkingen zijn) wordt het product geleverd in een mooie doos. Voor een prijsje van ¤180,- willen de winkels hem wel aan je geven.

Er zit een heel pakket handleidingen in verschillende talen en een code voor toegang tot de Nintendo Club. Ook is Brain Training er vooraf al op geļnstalleerd (in Engels en Nederlands), hiervoor krijg je ook nog een handleiding.
Als laatste heb je in de meeste gevallen het product zelf! Het product heeft echt een chique look met een glimmende bovenkant. Het nadeel hiervan is uiteraard dat er vingerafdrukken op achterblijven. Je krijgt zoals gewoonlijk een stylus die je in het apparaat kan steken, én een grote XL Stylus.

Software

Zoals eerder al is gezegd hebben we het geluk dat Brain Training hierop staat geļnstalleerd. Natuurlijk is er dan ook de PictoChat van Nintendo, waarmee je met andere DS(i) gebruikers in de omgeving kunt chatten.
Daarnaast kun je met de Nintendo DSi Camera 412 foto's maken met de front en rear camera.
Je kunt met de microfoon ook geluiden opnemen. En met de Shop kun je (nadat je in de winkel hebt betaald) extra's erbij kopen. Iets wat ik persoonlijk echt leuk vind is de DSi web browser (gemaakt door Opera). Met respectabele laadtijden kun je zo internetten via je wireless netwerk :), wat je ook nodig hebt voor de Download en Play knop. Dit heb ik echter nog nooit echt geprobeerd, vanwege de minutenlang durende laadtijd. :(

Als laatste staat er een zogenoemde 6 in 1 dictionary op. Hierbij kun je, zowel schrijvend als op een qwerty touch-toetsenbord woorden opzoeken in het Engels, Duits, Frans, Italiaans, Japans en Spaans. (Op de doos staat echter dat hij niet met Japans werkt) Hier heb je dus niet echt een groot voordeel mee, aangezien we hier in Nederland Nederlands spreken. :/
Heel grappig is wel dat er een Cameria Function inzit. Je neemt een woord in de bovenstaande talen, je neemt een foto daarvan, selecteert het op de foto... En... Dan herkent hij het niet! Tenminste, en de paar keer dat ik hem probeerde was het niet echt een succes te noemen :|

Teruggekomen op de DSi Camera: Met een druk op de knop (die heel toepasselijk SWITCH heet) kun je Switchen tussen de 2 camera's. De voorste camera kan ook als webcam worden gebruikt. Bij de camera is het leuke extraatje de fotobewerking. Een achtergrondje, kader. En mijn favoriet: Gezichtsbewerking. (Hij heeft ook gezichtsherkenning). Met een druk op de knop tover je jouw gezicht om tot een komische glimlach of :(-poppetje. (Lees verder voor meer over de camera)

Over de microfoon gesproken... Natuurlijk is hij kwalitatief niet de beste, maar ach. Het is bedoelt als (duur) speelgoed! :D
Bij de opname-stand kun je de geluiden aanpassen. Dit doe je bijvoorbeeld zoals hieronder. Door te slepen naar boven, kun je je stem hoger (piepstem) of lager (soort olifantengeluid) zetten. Door naar rechts/links te slepen kun je de snelheid van de opname bepalen. (Er tussenin kan natuurlijk ook)
Ook kun je de geluiden veranderen in Trompetgeluid, Vogelgeluid, Een hele Harmonie en electro.

Camera

De twee camera's waar de DSi XL over bezit zijn redelijk te noemen. Degene aan de achterzijde is beter dan bij de meeste goedkope smartphones (Denk aan de LG Cookie, Samsung Star etc.) Het heeft dan ook een wat grotere lens (zie foto's), met een mooi design uiteraard. Op het beeldscherm van de DSi zien de foto's er goed uit. Ervaringen op de computer heb ik nog niet. Je kunt de foto's echter wel importeren via een SD kaart (die ik dus niet heb :()
De voorste camera is wat minder, maar nog steeds acceptabel, zeker voor "speelgoed".

Spellen

Dat Nintendo komt met aantrekkelijke spelletjes is duidelijk. Ik (Eigenlijk zijn ze van mijn zusje, maar voor deze review is een uitzondering mogelijk geweest) heb er zeker geen last van gehad dat de spelletjes uitvergroot zijn. Je ziet dit helaas toch wel een beetje, maar dan nog. Ik vind dat grote scherm juist lekker fijn!

Wat bij het spelen vooral fijn is is de grotere stylus. Het ligt lekker in de hand, en je kunt er nauwkeurig mee tekenen/tikken.

Overig

Aangezien de nieuwe 3DS op het moment van afmaken van de review (aantal maanden na het beginnen) al uit is, wordt het nu een beetje afgerond.

Zo kun je ongeveer 6 uur intensief spelen met de batterij. Net iets langer dan de oplaadtijd.

Heb jij ook een Nintendo DSi XL Bruin?

Ik zou nog wat vertellen over de camera, hoe goed de foto's zijn etc.
En over je ervaring met spellen op de DSi XL, is het bijvoorbeeld storend dat ze uitvergroot zijn (ze zijn immers voor de ds(i) gemaakt)
Voor de rest een goed review
Aah! Eerste reactie. Ik waardeer het zeer _/-\o_
Bedankt voor de tips. Ik heb hem aangepast!

Over het uitvergroten... Het lijkt net (ook zonder de games) dat de schermresolutie bij de DSi XL wat lager is dan bij andere versies? Niet dat ik er last van heb of zo, maar toch...
Of je nu de NDS, NDS Lite, NDSi of NDS Xl hebt, ze hebben allemaal dezelfde resolutie (256 × 192) dus de spellen blijven hetzelfde er uit zien.
Wij hebben dus de ds lite voor de kids en de XL voor de misses. Goed voorbeeld is Mario 64. Deze is wat waziger door de stretch van het grotere scherm op de XL.

Let wel, ziet er nog steeds goed uit. Maar de spellen zijn iets minder scherp dan op de lite en dsi.

**edit** vergeet eigenlijk waar het om gaat, nette review ;)

[Reactie gewijzigd door SonicRPR op 8 april 2011 07:53]

Wat was eigenlijk je motivatie om niet gelijk een 3DS te halen?
Waarschijnlijk 100€... ;)
We hadden deze al sinds september 2010. Toen was de 3DS nog niet uit;) Ik was al lang begonnen met de review, maar had toen even geen zin meer in het schrijven. Daarna was ik het weer een beetje vergeten O-) Verder zou ik nog steeds niet kiezen voor de 3DS. Er zijn niet veel spellen in 3D, en velen klagen over misselijkheid. Ik vind dat gamen zo toch een beetje te veel aan onze gezondheid vreet, niet goed dus...