LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

Bartje1983Testpanel 1 november 2021, laatste update op 15 november 2021, 483 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

Deze 65Inch LG OLED C1 tv in de woonkamer dient echt als Eyecandy. De kleuren spatten er van af. Als je visite hebt, zou ik aanraden om hem uit te zetten want het leid erg af.

Pluspunten

• WebOS voelt vloeiend, en haalt info uit verschillende apps en toont deze in het hoofdscherm.
  • Algemene afwerking is erg hoog
  • Beeldkwaliteit is subliem
  • HDMI 2.1
  • Homekit ondersteuning

Minpunten

• Glossy scherm
  • Geluid komt niet tot zijn recht vanuit de TV
  • HDMI aansluiting is netter op andere plek.

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Het Tweakers testpaneel had gevraagd om een review te schrijven voor de nieuwe 2021 65" inch C1. Daar zei ik geen nee tegen. Mijn huidige TV is een LG OLED 55"C7 uit 2017.
65" inch went heel snel. Eigenlijk willen wij niet meer terug.

Unboxing en aansluiten
Na het uitpakken was de installatie vrij eenvoudig. Maar door het formaat wel een klus voor twee personen. Omdat de TV hier een week blijft staan, ga ik hem niet ophangen maar voor de oude tv zetten. Hierdoor is het verschil van 55" en 65" snel duidelijk. Enorm meer beeldoppervlakte. Maar misstaat niet in de woonkamer (mijn woorden, niet van mijn vrouw).

Algemene beoordeling
Heerlijk beeld. En hangt erg mooi aan de muur door zijn design.

Featureset
De Homescreen van een 2021 model is vernieuwd. Het oude Homesreen werkte prima. Maar nu hoef ik niet meer een app te selecteren. Maar kan direct verder gaan met mijn serie vanuit welke app dan ook. Dat is echt wel handig! Verder zit er alles op wat je nodig hebt, Netflix, Prime etc. Tuurlijk zal eens de ondersteuning stoppen, en dan zal je verder kunnen met een chromecast bijv. Liefst zie ik zo lang mogelijk updates, zodat je weinig kastjes in huis hoeft te halen.

Kleurweergave
Het spettert er vanaf. Een tekenfilm is bizar. Vooral bijv Rick and Morty..
En met films kijken is het heerlijk. Het zwart zoals het bedoeld is.

Contrast en helderheid
De beeldkwaliteit is erg goed. Je kan met de settings spelen om hem helderder te krijgen. Maar omdat deze TV niet in direct zonlicht staat heb ik dat nu niet nodig. Mocht je deze tv in een serre o.i.d. willen zetten, is een TV met meer lichtopbrengst een betere keuze. Hou ook in de gaten dat de TV een glossy scherm heeft.

Ghosting
Met 120hz is de tv gelijk voorbereid op gamen. Maar in dagelijks gebruik merk je niets van 120hz. Maar er is geen sprake van ghosting.

Pixeldefecten
Kan er weinig over zeggen. Heb er geen een gezien.

Bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking is hoog. Vooral het scherm. Achterop mag het wat beter. Het voelt plastic achtig. En de voet aansluiting met de voet kan wat aandacht gebruiken. Maar het is maar de achterkant. Hij komt ook niet tot zijn recht op een voet.

Vormgeving
De TV's met een OLED scherm lijken allemaal op elkaar. Ze hebben allemaal een dunne rand, en zijn erg plat. Deze is daar geen uitzondering op. Zou alleen de achterkant graag zwart zien. Aanzien daar ook zwarte kabels lopen. De HDMI input kan op twee manieren. Aan de zijkant en aan de achterkant. Beide vind ik geen elegante manier. Deze TV is zo plat dat recht naar achter bijna geen optie is. Aan de zijkant zie ik de kabels zitten als ik naar de woonkamer loop. Had liever recht naar beneden gezien halverwege het model.

Inbrandgevoeligheid
Inbranden.. Dit word vaak besproken maar is niet meer van toepassing op nieuwe modellen. Ook mijn oude 2017 model heeft geen last van image retention. Mocht je de TV bijv als monitor gebruiken heeft deze slimmigheden om de image retention te voorkomen.

De prijs op Tweakers is rond de 1800 euro. In 2017 heb ik 2100 euro betaald voor mijn 55" inch. De concurrentie moet dezelfde panelen liggen niet veel lager of hoger. En daarom bied deze TV veel waar voor zijn geld.

Update
Na reviewen, heb ik de TV gekocht :D

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Vraag & Aanbod