1 review

Sony FE 35mm F1.4 GM

€ 1.354,76
Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 67mm - Bekijk alle specificaties

Sony FE 35mm F1.4 GM Review

raffie1999 1 november 2021, 737 views Product gekocht

Sony FE 35mm F1.4 GM

Een prachtig scherpe lens op een focal length die elke fotograaf wel aanspreek, ik ben onder de indruk van de scherpte, extreem snelle autofocus, en handeling van deze lens. Het is alleen jammer dat deze lens vooral in de hoeken van je focus-reach veel zoekt naar focus.

Pluspunten

• Scherp
  • Super AF
  • Gewicht
  • Kwaliteit

Minpunten

• Focus breathing

Handling Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Vervorming Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 3
AF-snelheid Score: 5
Om te beginnen wil ik je even laten weten dat dit review puur om het gebruik van de lens gaat en mijn ervaringen tot nu toe. Voor mij maakt het niet uit of een plaat technisch perfect is, het gaat om het moment en het verhaal.

Ik ben geen professional dus als er iets in het gehele verhaal staat wat niet helemaal klopt hoor ik het graag!

(P.S alle foto's zijn bewerkt tenzij dit er bij staat, ook is de lens gebruikt in combinatie met een circulair polarisatiefilter)
Waarom de 35mm f1.4 GM?
Ik heb vorig jaar de Tamron 17-28 f2.8 aangeschaft ter vervanging van mijn Samyang 16mm f2.8 omdat ik opzoek was naar iets meer bereik en scherpte. Uiteindelijk kwam ik er toch achter dat 28mm nog net iets te wijd was voor de meeste shots waar ik naar op zoek was en dit zorgde ervoor dat ik vaak toch naderhand ging croppen, 35mm leek mij dus de perfecte middenweg van toch lekker wijd en ook nog portretten kunnen maken zonder vervorming.

Tamron 17-28 naast de Sony 35mm GM (de mount cap en lenscap van de tamron zijn wat dikker)
Features:
Zonnekap: De kap heeft een locking knop om er voor te zorgen dat deze niet los kan raken doordat deze aan je zij hangt, een stukje peace of mind dus. Super handig en een robuust design.

Voorste element en filter maat: Het voorste element is kleiner dan de body van de lens zelf en het element bolt iets naar buiten. De filtermaat is 67mm en dus lekker compact. Dit komt ook overeen met de Tamron 17-28

Focus ring / aperture ring: De focus en aperture ring zijn beide lekker in gebruik niet te veel maar ook weer niet te weinig weerstand.

Bij de aperture ring kan je er voor kiezen om deze te laten klikken of niet, er zit helaas geen lock op. Alhoewel de stap van A van automatisch naar f16 met redelijk wat weerstand gebeurt is het mij in één weekend wel al 2x gelukt om over te schieten naar f16 met het gevolg dat je eerst weer even een paar secoden moet nadenken waarom je niet meer via de body van aperture kan veranderen.

AF/MF schakelaar: Zoals bij elke sony lens is dit gewoon een prima schakelaar, er valt dus niet veel over te zeggen.

Scherpte:
Kwa scherpte valt er niet veel meer te vragen van een lens. elke keer was ik weer verbaast hoe scherp de foto's waren als ik ze op mijn laptop bekeek, zelfs wide open valt er weinig op aan te merken.

Scherpte diepte/Bokeh: Nog iets waar ik mij over verbaaste was de scherpte diepte op f1.4 ik had zelf niet verwachte dat het zo makkelijk zou zijn om je subject echt uit de achtergrond te trekken op deze focal lenght. Daar komt ook nog bij kijken dat de bokeh die deze lens creëert echt prachtig is!

Lens flares:
Er zijn veel meningen over lens flares, persoonlijk vind ik ze altijd wel iets toevoegen maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor plaatje je wilt maken. De lens flares zijn best makkelijk te vinden met deze lens, opletten geblazen dus als je er niet van houd!

Autofocus:
De autofocus snelheid van deze lens is helemaal prima, dit weekend heb ik er voor gekozen om echt wat tricky omstandigheden op te zoeken en ik heb geen enkele keer ervaren dat de lens echt moeite had om een subject snel en accuraat te vinden (in het midden van het frame dan, maar daar kom ik zo op terug)

Een foto door glas heen waar ook nog eens waterdruppels op lagen!? Waarom niet.

Foto's van de feestvreugde na een overwinning zijn misschien wel het aller belangrijkste, het is dus ook onacceptabel dat de lens hier mist. Hier heb ik geen issues mee gehad.

The good, the better... and the ugly (Focus breathing):

Jammer genoeg is het niet allemaal perfect met deze lens, in de extreme hoeken van je het focus plain (je focus point helemaal een hoek in schuiven dus) Zoekt de AF best lang naar focus. In het midden van het beeld gebeurt dit bijna niet meer, als het wel gebeurt dan is het in één super snelle burst gedaan.

Video van het focus breathing: https://youtu.be/OxNFSORaTKo

Focus breathing zorgde bij mij niet voor gemiste shots, maar het vertrouwen gaat wel omlaag.
Conclusie:
Heb jij een paar centen in de spaarpot liggen (€1699,- auw) en wil je een prachtige 35mm lens in je arsenaal hebben? Dan is het zeker een aanrader! Op bijna geen elk punt kan ik de lens afraden, het enige wat ik heb kunnen vinden als nadeel is het focus breathing in de extreme hoeken van het beeld en daar moet ik ook eerlijk over zijn, die foto's maak ik ook niet elke dag.
Shoutout naar mijzelf
O-)

Wil je meer van mijn werk zien? Ga dan vooral naar rafvdlindenphoto.com of volg mij op Instagram: @rafvdlindenphoto

Heb jij ook een Sony FE 35mm F1.4 GM?

Vraag & Aanbod