Tweakers zegt: 8,5

Bose Noise Cancelling Headphones 700 (Zwart)

€ 299,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose Noise Cancelling Headphones 700 (Zwart) Review

Get!em 1 november 2021, laatste update op 13 oktober 2022, 695 views Product gekocht

Bose Noise Cancelling Headphones 700 (Zwart)

Heerlijke koptelefoon met NC. Ik kwam vanaf een panasonic RP-HD605NE. Bouwkwaliteit van Bose is stukken beter (kunststof prettiger, geen breekbare scharnieren), beter geluid, beter NC. Bose App heeft ook een Equalizer (grafisch), na update. Multipoint is ook goed. Nadeel is dat hij alle eerder verbonden devices gaat zoeken bij opstarten.

Pluspunten

• Gewicht
  • Noise cancelling.
  • Geluid persoonlijk in te stellen via EQ
  • Werkt tot nu toe met alle devices waarmee ik het uitgeprobeerd heb: 2 iphones, philips android TV, Laptop en onthoud ze ook.
  • bouwkwaliteit kunststof en zonder breekbaar klapscharnier
  • Self-voice, voor telefoon en Teams gesprekken: je hoort je eigen stem heel natuurlijk
  • Microfoon stem focus - noise isolation: je blijft verstaanbaar ondanks omgevingsgeluid

Minpunten

• Alle eerder verbonden devices worden genoemd bij opstarten (pas na verwijderen via app wordt de lijst weer kleiner)
  • Default geluid bass heavy
  • Opletten dat je de eerste keer verbinden NIET zelf doet via bluetooth instellingen, maar via de Bose App op je telefoon, anders werkt de app niet.
  • blijft duurder dan zijn concurrent uit hetzelfde jaar (xm3)

Update na 1 week gebruik:
Thuisgebruik, muziekluisteren via laptop. Telefoongesprekken via Iphone SE. Tv kijken met geluid.

De noise cancelling is super. Tijdens het stofzuigen is het ideaal: wel muziek, geen stofzuiger. Zo kon ik ongestoord verder TV kijken/luisteren en ik kon ook ongestoord muziek luisteren op mijn telefoon.

Voor het opladen ben ik eerst wel even de handleiding ingedoken. Van de batterij begon het rode lampje alarmerend te knipperen, ook nog tijdens opladen. Dat bleek dus heel normaal te zijn, en dat geeft de batterij status weer: zo goed als leeg. Tegelijkertijd is het rode lampje dus ook mogelijk als de Bose 700 is vastgelopen, en dan is er dus een procedure om hem opnieuw op te starten, hiervoor moet je nauwkeurig de handleiding volgen.
Ook dook ik even in de oplader mogelijkheid. De oplader zit er niet bij, wel een USB-A --> USB-C kabel. Maar welke oplader gebruik je dan. Eentje met 500mA of eentje met PowerDelevery (PD). Ik kon het uiteindelijk niet vinden, en heb uiteindelijk de veilige optie gekozen: 500mA. Dat werkt, en hij is redelijk snel opgeladen.

Verbinden met alle apparaten is snel en efficient: knop indrukken, apparaat zoeken/vinden, verbinden. Tot nog toe geen apparaten gehad waarbij dit niet goed ging. Ook met de Philips TV met Android TV ging dit prima en kreeg netjes de melding dat audio nu over de headphones werd gestuurd.

Update na 2 weken gebruik:

Ik wordt helemaal gek van de stem die verteld met welke apparaten hij gaat verbinden en met welke hij ondertussen verbonden is. Elke keer bij aan-zetten gaat hij de hele lijst af. Even zoeken in de handleiding. Dit kun je dus gewoon uitzetten: voiceprompts via de app uitzetten en je bent alle meldingen kwijt, incl de batterij status, noicecanceling status etc. Voor de batterijstatus kun je nog wel de shortcut gebruiken om deze op te vragen. Maar sneller is om even op je telefoonscherm te kijken voor de exacte status.

Een tweede optie die ik in het optiemenu van de app vond, was de self-voice niveau. Ideaal! Tijdens telefoongesprekken, teams-meetings, etc kun je daarmee dus je eigen stem goed horen, ondanks de Noicecancelling (passive en active). Het geluid wordt gewoon simpelweg afgespeeld over de koptelefoon.
Technisch blijkt dat hij dus hetzelfde doet bij Noicecanceling niveaus 0-5: hij speelt het geluid wat hij buiten om je heen hoort, dus af op je koptelefoon. Noicecanneling op 0 is dus niet dat het uitstaat, je hoort dus zelfs meer dan als de koptelefoon helemaal uitstaat (passive noice isolation).

Gesprekken met deze koptelefoon is trouwens heerlijk. Ruisvrij, zonder omgevingslawaai op je eigen oren, maar ook zonder omgevingslawaai voor je gespreksgenoten aan de andere kant van de lijn / in je teams vergadering. Die microfoons zijn dus ook ruis/omgevingslawaai onderdrukkend (beamvorming volgens Bose).

Om deze gesprekken overal te voeren, heb ik tevens een Asus BT dongle aangeschaft voor de PC. Dat was dus meteen succes: inpluggen, connecten, werkt. Wel even opletten dat je in bijv Teams de juiste microfoon kiest. Veel goedkoper dan die dure dongle van Bose zelf (die tegenwoordig als package bij de Bose 700 wordt verkocht..)

Week 3

Multi connecties met meer dan 2 apparaten: de app geeft netjes een waarschuwing dat je er eerst eentje moet verbreken. Tevens kun je via de app de verbinding verbreken van het andere apparaat. Dit maakt het handig als je laptop nog verbonden is, maar buiten bereik is, om via je telefoon die laptop alsnog te verbreken.

Nu al een tijdje deze koptelefoon gebruikt in combinatie met Teams. Dit werkt fantastisch, ben goed te verstaan, ik hoor mn omgeving (lokaal) niet, en hoor mijn eigen stem (self-voice) wel. Vooral die Self voice ben ik van onder de indruk, omdat het ook instelbaar is. Mijn vorige NC koptelefoon en ook de nieuwe van mijn vrouw (Anker Q30) heeft dit niet. En dan lijkt het dus net alsof je aan het praten bent met oorproppen in. Met de Bose is dit dus juist heel natuurlijk.

Wel nog een minpunt: met mijn laptop verlopen gesprekken (oa Teams) met gehakkel en robotstem. Na wat onderzoek lijkt dit uit te komen vanuit het probleem van multipoint en bluetooth versie lager dan 5, waarbij de beide apparaten niet dezelfde Bluetooth versie hebben. Laptop heeft 4.2, terwijl telefoon en koptelefoon 5.x heeft. Met puur muziek luisteren geen probleem, maar zodra de microfoon gebruikt gaat worden, begint het gehakkel. Oplossing tot nu toe: verbinding met telefoon verbreken, en daarna verbinding met laptop opnieuw forceren door koptelefoon opnieuw uit en aan te zetten. Probleem is dan nog niet geheel opgelost, maar wel minder.
Met de BT 5.0 dongle van Asus op mijn PC geen enkel probleem.
Uitleg lijkt hier te staan: BT 4.2 (en lager) heeft niet genoeg bandbreedte voor audio + microfoon en schakelt terug. Door multipoint wordt de bandbreedte nog minder. https://www.howtogeek.com...-terrible-on-windows-pcs/

Update Week 4 en verder

TP-link BT 5 dongle gekocht. Problemen op mijn Laptop met BT 4.2 zijn nu voorbij: geen robot stem meer, geen onderbrekingen meer.

Update na 3 maanden

Gebruikt op kantoor, gebruikt buiten in de wind/storm.

Op kantoor blijkt dit een heerlijk apparaatje. Andere stemmen en geroezemoes gaan weg, ikzelf ben zeer helder te verstaan. Getest met collega's: eerst alleen laptop microfoon, daarna met headset:
Geluid voor de tegenpartij wordt veel minder hol, de echo van de ruimte wordt minder opgepikt. Geluid voor mezelf is veel beter verstaanbaar dan via de laptop speakers. Omgevingsgeluiden vallen voor mezelf weg, maar ook de microfoon filtert daarvan een heel deel weg, waardoor de tegenpartij dus ook minder gek wordt van mijn omgevingsgeluiden.

Praktijk in gebruik zie je dat de headset snel koppelt met de actieve apparaten in de buurt. In mijn geval: 2x een iPhone. Maar bij het openen van mijn primaire iphone, zoekfunctie (veeg omlaag op het scherm), geeft iOS meteen de suggestie om de Bose app te openen als de koptelefoon geconnect is. Het is daardoor heel simpel die app te openen --> sources --> laptop als source kiezen --> ja disconnect secondaire iPhone. Binnen 3 seconden is de connectie daarna geswitcht van iphone naar laptop en kan ik meteen Teams call doen.

Afgelopen week was ook de week met de 3 stormen. Na een kantoordag, nog even een call uitvoeren terwijl ik het gebouw uitloop. Volle bak wind natuurlijk. Ik halverwege het gesprek mij excuseren voor het windgeruis/lawaai bij mijn collega. Bleek dat hij het eigenlijk niet echt zo hard hoorde en mij heel prima kon verstaan. Dikke topper.

Gewoon audio luisteren terwijl de wind giert is eigenlijk ook best prima. Wind recht van voren is prima weggefilterd. Wind van schuin opzij kan wel zorgen voor lawaai op de koptelefoon, maar je hoofd iets schuin houden is dan al voldoene. Mijn vorige Panasonic kon dit allemaal niet, daar was windkracht 4 al voldoende om het geluid onhoorbaar te maken of ik moest het volume erg hoog zetten.

Update na bijna 1 jaar
Werkt fantastisch nog. Zoals ook genoemd in de comments, weinig slijtage. Ondanks mijn baardharen, blijft het leer op de oorstukken heel. Ook heel blij met het switchen (of uitschakelen van) tussen bronnen, wat via de Bose Music app --> Sources echt eenvoudig werkt, ook met op dat moment nog niet verbonden (maar wel paired) apparaten. Aanrader blijft wel om BT sources met BT5.x te kiezen.

In dezelfde app--> sources kun je overigens ook paired apparaten die je niet meer hebt verwijderen. Hoe minder je in die lijst hebt staan, hoe sneller hij opnieuw verbind na het aanzetten.
Laptop verbinding werkt ook goed (Dell 7760)

Heb jij ook een Bose Noise Cancelling Headphones 700 (Zwart)?

Mooie duidelijke review! Ik heb deze net ook besteld, dus ik bene erg benieuwd naar mijn eigen ervaring.
Zie je al ergens slijtage? En hoe is hij tijdens het fietsen, heb je dan ook geen last van de wind?

Alvast bedankt!
Windgevoeligheid op de fiets*/lopend is relatief laag. Behalve als je gaat bellen (en je microfoon tbv spraak dus aan moet).
Ook heb ik hem bij extreme wind/regen onder mijn capuchon en daar krijg ik geen extra echo of andere verstoring van.

Ik zie dat ik hem bijna 1 jaar heb nu. Het blijft een stylisch headset, met smallere pootjes en valt daardoor positief op tov de brede plastic of stalen poten van veel anderen. Kom in OV weinig andere eigenaren tegen. Ik vervoer hem als ik hem niet gebruik nagenoeg altijd in zijn hoes. Zo min mogelijk om mijn nek, gezien dat voor elke headset risicovol is.

Slijtage (krassen) heb ik niet. Slijtage aan het leer op de oorstukken is er ook niet, ondanks mijn scherpe baardharen en de frictie die dat oplevert (ter vergelijk, een Edifier wired is daarop wel stuk gegaan bij mij)

*en natuurlijk de normale disclaimer van deelnemen aan het verkeer (fietsen) en gebruik van headsets...