Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

€ 233,05
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US) Review

Juice. 1 november 2021, laatste update op 1 november 2021, 962 views

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

De Logitech MX Keys Combo For Business, een erg prettige set om je dagelijkse taken mee uit te voeren. Het toetsenbord typt heerlijk en de muis ligt fijn in de hand. Zeer gebruiks vriendelijk door de software en de Flow-functie is enorm handig bij het gebruik van meerdere apparaten.

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Robuust
  • Batterijduur
  • Toepassingsspecifieke instellingen
  • Polssteun
  • Bolt-functionaliteit

Minpunten

• Bewegingsknop
  • Toepassingsspecifieke instellingen

Algemeen

Daarnaast is de combo te gebruiken op zowel Windows als Mac waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over compatibiliteit. Je moet echter wel rekening houden dat je de laatste software tot je beschikking hebt, Je dient minimaal MacOS 10.15 geïnstalleerd te hebben om de nieuwste software te kunnen installeren, houd hier dus rekening mee.

Beide apparaten komen met een USB-C aansluiting waarmee je ze op kunt laden, geen gehannes met batterijen of gezever met meerdere kabeltjes.

Verpakking
De Logitech MX Keys Combo For business komt in een compacte doos die ecovriendelijk oogt. Zodra je de binnendoos uitgepakt heb en je deze hebt geopend word je verwelkomt door een korte uitleg en vind je de inhoud compact gestapeld om de doos zo klein mogelijk de maken.

De gehele doos bestaat uit papier en karton, enkel de twee plakkertjes om de doos dicht te houden bestaan uit plastic evenals de sticker aan de onderkant van de MX Master 3.

De inhoud van de doos bestaat uit:
► ‎MX Keys
► ‎MX Master 3
► ‎USB-C naar USB-A kabel
► ‎Polssteun

MX Master 3
Wat mij betreft de beste muis die ik tot nu toe gebruikt heb. Door de instelbaarheid, het ergonomische ontwerp en knoppen is deze muis wat mij betreft een blijvertje. Het enige minpunt aan de muis vind ik de bewegingsknop, hier kan ik niet aan wennen en wordt zo goed als niet gebruikt.

De muis heeft een fraai ontwerp en ik kan nu al niet meer zonder. Deze muis heeft het stokje van mijn MX Anywhere 2 overgenomen en de kans dat ik terug naar de MX Anywhere 2 ga is zo goed als nul. De muis ligt erg lekker in de hand en is niet te groot. Ik heb zelf geen grote handen, maar ondanks dat kan ik overal bij.

MX Keys
Een erg fijn toetsenbord waar ik wel even aan heb moeten wennen. Ik heb direct via Logitech Options de optie aangezet dat de F-toetsen primair zijn in plaats van de functietoetsen. Een nadeel aan dit toetsenbord vind ik de kleine shift links en de grote enter-toets.

Een groot pluspunt is dat je de functietoetsen aan kan passen naar eigen wens, zelfs toepassingsspecifiek. Het enige nadeel is dat de screenshot-tool het niet toestaat om een ander screenshot-programma in te stellen, het is de ingebouwde Windows-tool of geen. Ik gebruik lightshot waardoor ik nu niet meer op printscreen kan drukken maar ik handmatig naar de applicatie moet gaan in het menu rechtsonder.

De toetsindeling ervaar ik als prettig en de toetsen hebben een fijne klik. Doordat de toetsen een beetje hol zijn vallen je vingers er goed in en geeft dit een aparte ervaring die je bij andere toetsenborden niet ervaart. Het toetsenbord heeft een standaard layout voor zowel Windows als MacOS, dit vind je terug op de markering op het toetsenbord mocht je vergeten zijn waar een bepaalde toets zit.

Software
Om volledig gebruik te kunnen maken van de hardware heb je de Logitech Options-software nodig. De installatie verloopt soepel en is eenvoudig uit te voeren zonder poespas. Alles in 'Jip en Janneke' taal uitgelegd zodat iedereen ermee aan de slag kan gaan.

Nadat deze software geïnstalleerd is, wordt Logitech Bolt ook geïnstalleerd. Deze software is nodig om meerdere apparaten te koppelen aan de receiver.

De ruime instellingen in Logitech Options bieden je de mogelijkheid om alles in te stellen naar je eigen wensen. Zo beschik je over de optie om toetsen of muiskliks aan te passen om een actie uit te laten voeren welke niet standaard is.

Flow
Flow koppelt de computers die je in gebruik hebt met elkaar zodat je gemakkelijk je muis van het ene naar het andere bureaublad kan slepen. Hierdoor kan je gemakkelijk multitasken én kan je ook nog eens bestanden via deze manier overzetten.

De eisen voor het gebruik van Flow zijn dat je de muis aan de computer hebt gekoppeld via de receiver of via bluetooth en je moet zorgen dat alle computers in het zelfde netwerk zitten. De muis schakelt automatisch van tussen de gekoppelde computers wat te zien is in de video hieronder.

Wil je ook op de andere computer gebruik maken van je toetsenbord? Dan dien je deze ook via Bluetooth te koppelen. Helaas is het niet mogelijk om deze middels Flow mee te laten switchen naar een andere computer. Je dient hiervoor een van de kloppen te gebruiken op het toetsenbord om te switchen, kleine moeite.

Logi Bolt
Door de Bolt-technologie zijn zowel het toetsenbord als de muis tot op ongeveer 10 meter afstand te gebruiken. Daarnaast is het mogelijk om tot 6 apparaten op de receiver aan te sluiten, erg handig mocht je van afwisseling houden. De receiver werkt plug-and-play, het is niet perse nodig om de Logitech Options-software te installeren(dit raad ik overigens wel aan).

De Bolt-technologie heeft een aantal extra's tegenover Bluetooth. Het is gebaseerd op Low-Energy Bluetooth technologie en heeft extra beveiliging ingebouwd waardoor de verbinding zo goed als niet wordt onderdrukt. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem ondervonden als het komt op haperen of het verliezen van de verbinding.

Ook is er een klein stukje software meegeleverd waar je alle verbonden apparatuur kan bekijken, hier zie je ook de batterijpercentages terug.

Uitgebreide foto's
Niet verkleinde foto's per stuk zijn hieronder te vinden mocht ik je niet hebben kunnen overtuigen van de schoonheid van de apparaten. Hier vind je ook de foto's van de software per stap en per onderdeel.

Heb jij ook een Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod

Beste Juice,

Allereerst bedankt voor de review!

Klopt het dat de set met 1 bolt ontvanger geleverd wordt waar het toetsenbord en de muis beide op werken?

Ik wil de set op 2 computers (Windows / Mac) gebruiken maar heb op beide computers geen geluk met de Bluetooth. Ik hoop de set op beide computers te kunnen gebruiken door een 2e bolt ontvanger erbij te bestellen. Ik vind hierover echter niet echt informatie.
Ha Ronald,

Graag gedaan!

De set wordt inderdaad geleverd met één ontvanger, hierdoor heb ik jouw gewenste opstelling niet kunnen testen. Ik ga er niet vanuit dat het mogelijk is om twee ontvangers te gebruiken, maar het is het proberen waard mocht je toetsenbord en muis los aan wilt schaffen.

Vanwaar de bluetooth problemen? Ervaar jij dat een apparaat niet gevonden kan worden op de Windows/Mac?
Hoi Juice,

thx voor de reactie.

Het volgende is het geval. Ik heb nu de Logitech G915TKL en de G604 die beide geleverd worden met een Lightspeed ontvanger. Op mijn Windows pc had ik beide ontvangers geïnstalleerd en draaide ik de G-HUB software. Op mijn Mac Mini M1 had ik beide geïnstalleerd met een Bluetooth connectie. De Mac Mini M1 had, zeker in het begin, nogal wat BT issues. Die zijn ondertussen over maar de G-HUB software draait daar alles behalve goed. Op mijn Windows pc werkte de software goed maar had ik regelmatig een stotterende muis en een haperend toetsenbord. Haal ik de ontvangers eruit en plug deze in andere USB poort dan werkt het......soms....zo nu en dan..... je snapt em al, frustrerend!

Nu heb ik voorheen een MX Master gehad, op beide computers een Unify ontvanger en switchen ging makkelijk door het knopje aan de onderkant te drukken. Logitech Options werkte bij mij onder Windows als ook op de Mac zonder problemen.

Ik wil toetsenbord en muis overigens niet LOS aanschaffen maar als set. Ik heb ondertussen gezien dat ik de Bolt ontvanger er gewoon los bij kan bestellen. Ik hoop dus met 2 bolt ontvangers, 1 op de Windows PC en 1 op de Mac, van de problemen af te komen. Ook door weer terug te gaan naar de Logitech Options software.
Logitech Options is de software die je nodig wilt hebben. Die G-HUB software is 3x niks.. Wat je het beste vooraf kan doen om er zeker van te zijn dat je twee Bolt-receivers kan gebruiken even contact opnemen met Logitech zelf. Zij weten je hier antwoord op te geven, maar de set is zeker ook zonder 2e Bolt-receiver te gebruiken. Bluetooth werkt perfect en je gebruikt de Logitech Options-software.
Juice bedankt voor je reactie.

Na een belletje met Logitech waar ik een vriendelijke doch bijna niet te verstaan half engels sprekende (ws) Indiër aan de lijn had die mij verzekerde dat het moest werken heb ik ondertussen de set in huis met 2 bolt receivers.

1 receiver op mn Mac, 1 receiver op mn Windows bak en......... werkt perfect!

Wat een opluchting :D
Super om te horen! Veel plezier van de set :D
Top. Totdat je er een druppel water op morst, want het keyboard is niet morsbestendig. Had wel gemogen voor deze prijs.Verder leuk keyboard.