Apple Mac Mini 2020 M1, 16GB ram, 512GB ssd

€ 1.239,-
Specificaties Mini-pc / HTPC met M1 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2020 M1, 16GB ram, 512GB ssd Review

tdboer 31 oktober 2021, laatste update op 1 november 2021, 989 views Product gekocht

Apple Mac Mini 2020 M1, 16GB ram, 512GB ssd

Prima apparaat en de goedkoopste M1 processor maar jammer genoeg is het aansluiten van 2 beeldschermen nogal een dingetje. De bluetooth verbinding op de Mac Mini M1 is nogal onbetrouwbaar. Kortom na anderhalve week in huis heb ik toch besloten om in te ruilen voor een Macbook pro.

Pluspunten

• Prestaties
  • Goedkoopste Apple M1

Minpunten

• 2 Displays
  • Stabiliteit bluetooth verbinding

Features Score: 3

Waarom Apple?

Als oude rot ben ik begonnen met windows 3.11 en eigenlijk altijd trouw gebleven aan windows als dagelijkse computer. Tot afgelopen zomer, na de zoveelste crash en de zoveelste windows update, was ik het zat. De keuze is dan linux of apple. Ondanks dat ik meerdere servers op linux draai, ben ik toch voor apple gevallen. Gewoon omdat ik ook een iPad en iPhone heb. Lekker makkelijk alles bij elkaar en de betrouwbaarheid is prima.

Ik wilde een M1 processor omdat ik jaren plezier hoop te hebben en het laatste model en nieuwste processor zorgen voor langere ondersteuning. Ondertussen is de Apple M1 processor al weer een jaar op de markt en ik ben weinig grote problemen tegen gekomen op internet. Ik heb gekozen voor 16GB geheugen en 512GB ssd zodat de computer nog wat capaciteit heeft voor de toekomst.

De eerste indruk

De Mac mini wordt geleverd in de bekende witte doos met foto op de voorkant. In de doos zit alleen een stekker, de computer en een boekje. Heel clean. Zoals je van apple verwacht was het stekker in het stopcontact steken, HDMI kabel van de monitor en het toetsenbord en trackpad met een kabeltje aansluiten en draaien maar. De knop om hem aan te steken zit een beetje verstopt aan de achterkant. Alles ging al een zonnetje, meteen de upgrade gedraaid en MacOS Monterey geïnstalleerd. Kortom plug & play zonder bloatware en driver problemen.

De tweede indruk

Na een week freubelen op de Mac mini werd ik blij van de stabiliteit en snelheid. Eigenlijk werkt het zonder problemen, geen drivers die het net niet doen voor je laptop en al helemaal geen rare bloatware / software. Een verademing met de windows laptops. De M1 processor is snel en doet feilloos zijn werk. Ik moet wel toegeven dat ik nog niet echt video bewerking heb gedaan.

Maar toen.....

Op internet had ik gelezen dat de Mac mini twee problemen heeft: meerdere beeldschermen en bluetooth. Toen ik besloten had om deze Mac mini te kopen, had ik hier al wel over gelezen, maar het prijsverschil tov een Macbook (pro) was de doorslag om voor de Mac mini te kiezen. Gedurende mijn eerste week liep ik tegen deze beperkingen op:
Meerdere beeldschermen
Beeldscherm, de Mac mini heeft 1 HDMI port waar de pc standaard mee opstart een tweede beeldscherm kan je aansluiten via USB-C. Je moet hiervoor een display manager installeren. In mijn geval heb ik mijn 2 HP monitoren via een docking station (usb-c) lopen en elke keer als ik opstart of zelfs inlog, wordt de verbinding met het dockingstation verbroken. De oplossing is om HDMI kabel aan te sluiten of het dockingstation opnieuw op te starten. Daarnaast blijft de Mac mini erg trouw opstarten via de HDMI en als je die niet aangesloten hebt doet je scherm het niet. Persoonlijk ben ik door het thuiswerken (met een werklaptop) veroordeeld tot de setup met 2 usb-c schermen. Natuurlijk zijn er allerlei oplossingen te bedenken maar ik had verwacht dat apple hierin wat minder kieskeurig zou werken.
Bluetooth verbinding
De bluetooth verbinding bij de Mac mini lijkt een lachertje te zijn. Op internet had ik er al wat over gelezen maar had gehoopt dat het minder erg was. Voor een apparaat van 1250 euro mag je verwachten dat bluetooth naar behoren werkt en dat de kinderziektes na een jaar er wel uit ontwikkeld waren. Vanwege dit potentiële probleem had ik al gekozen voor een apple toetsenbord en apple trackpad in de hoop dat dit wat beter zou samenwerken. Maar nee dus. In mijn anderhalve week dat ik de Mac mini heb, is mijn bluetooth verbinding meerdere keren uitgevallen. Vooral tijdens het opstarten of opnieuw inloggen lijkt de Mac zijn randapparatuur niet meer te herkennen. De oplossing is het oplaadkabeltje erin en dan bedraad werken. Zodra dat de ie zijn randapparaat weer gevonden had, kan je wel weer via bluetooth verder gaan. Een paar keer werkte dit helemaal niet en heb ik een harde reboot moeten doen omdat ik nergens meer bij kwam.

Tja 1250 euro voor een computer waarop je lastig 2 usb-c schermen kan draaien (zonder HDMI) en waarop de trackpad en toetsenbord niet altijd werken. Heel veel mensen zullen er misschien mee kunnen leven of een bypass vinden. De overstap van windows was voor mij gebruiksgemak: geen drivers ellende maar een werkend systeem. Je zal begrijpen dat dit er dan niet aan voldoet. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om mijn Mac mini terug te brengen en te kiezen voor een Macbook.

Wat valt er verder nog te zeggen

• De Mac is inderdaad verschrikkelijk snel
  • De overstap van windows naar macOs beseft hoe geautomatiseerd je zelf bent. De windows sneltoetsen gebruik je zonder na te denken en scrollen gaat vanzelf. Maar op de Mac moet je alles opnieuw uitvinden. zelfs het scrollen van tekst is andersom. Erg grappig.

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2020 M1, 16GB ram, 512GB ssd?

Ik heb de 8GB 256GB versie, een refurbished. Ik heb er 2 monitoren op aangesloten, 1 via de hdmi poort en 1 via een usb-c naar hdmi kabel. Werkt altijd met mij Dell U2415 en HP Z24n G2.
Ook heb ik de Logitech MX keys en Logitech MX Master 3 combi in gebruik gewoon zonder de bijgeleverde bluetooth ontvanger die het ook gewoon altijd doen. Behalve de installatie die ik een paar keer moest doen werkt het nu altijd. Soms zie je wel dat de muispijl iets hapert maar toen ik er 1 keer een bedrade muis op had, zag ik dit ook.

Bij mij werkt hij dus probleemloos. Overigens had ik wel wat meer verwacht van de M1 processor en het starten van applicaties. En 8GB is aan de krappe kant merk ik als je redelijk wat tabs en schermen open heb.
Overigens kun je het scrollen aanpassen in de richting die je wilt.
Verder prima review!
Hi, leuk om te lezen wat jouw ervaring is. Ik had 2 schermen via usb-c aangesloten en niet meer via HDMI (vanwege mijn werklaptop). Maar op de een of andere manier, snapte de Mac mini dit niet en moest ik elke keer een HDMI kabel erbij pluggen. Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig of jouw usb-c scherm het ook al tijdens het opstarten?

Ik moet eerlijk zeggen dat het verder echt een snelle en fijne computer is. Ik wens je er nog vele jaren plezier mee.
Hoi, ja het usb scherm komt ook op bij het opstarten, soms nog sneller dan de Dell via hdmi. Wellicht vind hij het niet fijn om 2 schermen via 1 usb-c aansluiting te voeden. Ik merk dit bij mijn Dell XPS 15 uit 2016 die via een Dell WD15 docking zit aangesloten. Ik gebruik daar alleen de mini display of thunderbolt poort voor naar de Dell die het doorlust naar de display poort van de HP. Na een slaap moet ik vaak de schermindeling opnieuw goed zetten en onthoudt hij niet wat er op de HP open stond. Jammer maar geen probleem verder.

Verder is het inderdaad een fijn machientje, start ook lekker snel op en uit een slaap komen is bijna direct. Wat een verschil met de XPS die eerst 20-30 na moet denken wat er ook weer allemaal moet gebeuren.