Nest Secure Review

PeacekeeperNL 31 oktober 2021, laatste update op 31 oktober 2021, 335 views Product gekocht

Nest Secure

Nest Secure is voor ons een fijn alarmsysteem. Helaas is het product discontinued en daarmee op de Google Graveyard beland, maar voor nu werkt het nog. Daarom zou ik adviseren een ander alarmsysteem uit te zoeken als je op zoek bent naar een. Toch benieuwd geworden? Lees dan gerust verder!

Pluspunten

• Integratie in het Nest ecosysteem
  • Fijn alarmsysteem welke via de Nest app te monitoren is
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Product inmiddels discontinued
  • Geen ondersteuning voor het product vanuit de Nederlandse Google Support
  • Duur in aanschaf (import)

Kwaliteit Score: 4

Historie:
• 20211031 - Initiële review

Inmiddels ben ik zo’n 3 jaar in het bezit van de Nest Secure, maar ik had er nog nooit echt tijd voor gemaakt om er een review over te schrijven. Inmiddels is het wellicht wat mosterd na de maaltijd, anderzijds misschien maar goed ook omdat nu niemand het product heeft gekocht aan de hand van deze review.

De Nest Secure is een alarmsysteem van Google Nest welke in 2017 zijn intrede deed. Inmiddels is de Nest Secure eind 2020 stopgezet. Je kan er nog wel gebruik van maken, maar er worden geen nieuwe accessoires meer geproduceerd. Voor een overzicht van alle door Google beëindigde producten, zie deze website.

De Nest Secure werd alleen in de VS verkocht, maar ik heb het product verkregen door het zelf te importeren. Extra onderdelen, zoals de sensoren, druppels of een vervangende stroomkabel zijn in Nederland slecht te verkrijgen, en anders wel duur. Dat is echt een nadeel voor gebruik van het systeem in Nederland.

Benieuwd geworden naar de rest van mijn ervaring? Lees dan snel verder! Benieuwd naar mijn eindoordeel, skip dan naar de conclusie

Foto is wat warmer van kleur doordat de Nest Guard onder de Philips Hue Filament lamp staat

Unboxing

Doordat ik de Nest Secure al een tijd in gebruik heb, heb ik geen unboxing foto’s gemaakt. Wel kan ik je vertellen wat er in de doos zit.

Nest Secure is de verzamelnaam voor de verschillende onderdelen:
  • Nest Guard - het basisstation met keypad, bewegingsdetectie en een microfoon
  • Twee Nest Tags - de druppels welke je kunt configureren om het alarm mee uit of in te schakelen
  • Twee Nest Detects - Sensors met bewegingsdetectie en een magneet voor het detecteren van het openen van ramen of deuren; kan ook zonder magneet worden gebruikt als bewegingssensor
  • Micro-usb powerkabel - Zit iets ingebouwd waardoor de Guard weet of er een originele kabel wordt gebruikt
  • Poweradapter met bracket en schroef - Niet bruikbaar in Nederland
  • Twee backplates onder een hoek voor de Nest Detect
  • Extra 3M plakstrips - Voor de bevestiging van de Nest Detect backplates
  • Schroeven - Voor de bevestiging van de Nest Detect backplates
De handleiding vind je nog altijd hier online.

Het systeem in gebruik

Nest Guard

Om het systeem in gebruik te nemen heb je de Nest app nodig. Vervolgens sluit je de Nest Guard aan. Initieel gebruikte ik de powersupply welke bij mijn Nest Thermostat geleverd was, maar deze bleek niet voldoende stroom te geven om het basisstation te voeden. Hierdoor kreeg ik continu de melding dat het basisstation op batterijvoeding werkte.

De stroomkabel heeft een chipje of een magneetje of iets erin, waardoor de Guard weet dat het een originele kabel betreft. Hier ben ik op de harde manier achter gekomen, toen ik het basisstation wilde verplaatsen en de stroomkabel eruit had proberen te halen. Deze zat dusdanig strak dat er kabelbreuk is ontstaan door mijn pogingen, waardoor de Guard niet meer voldoende kon opladen. Een vervangende kabel zorgde er echter voor dat het gehele systeem onklaar was, en het alarm niet meer ingeschakeld kon worden. Uiteindelijk heb ik via HOWM een vervangende stroomkabel kunnen kopen waarna mijn probleem is opgelost.

De Guard doet er een aantal minuten over voor deze de eerste keer is opgestart. Vervolgens word je vriendelijk begroet en kun je via de Nest app de stappen doorlopen om de Guard toe te voegen. Zodra je het basisstation hebt toegevoegd kun je de Tags en Detects toevoegen.

De beveiliging kan eenvoudig worden uitgeschakeld met een Tag, of iets moeilijker met een pincode. Ook kun je het alarm uitschakelen via je telefoon, wat waar ook ter wereld werkt, zolang je telefoon én de Guard maar een actieve internetverbinding heeft

De Guard is voorzien van een back-up batterij welke het tot 12 uur uithoudt, en een ‘cellular backup’, welke echter alleen in de VS werkt.

Bovenop de Guard zit het keypad, met rondom de opties voor Off, Home and Guarding, Away and Guarding en een info knop. Deze laatste licht geel op, op het moment dat de Guard iets te melden heeft. Dit kan dan zijn dat de stroom het niet doet, of één van de Detects offline is.

Aan de achterzijde van de Guard zit een paniekknop. Door deze enkele tellen in te drukken gaat het alarm af op de Guard, evenals op alle verbonden telefoons met de melding dat de paniekknop is geactiveerd.

Tot slot heeft de Nest Guard, naast een bewegingssensor aan de voorzijde, ook een ingebouwde microfoon om geluiden te detecteren, zoals een brandalarm dat afgaat, of glasgerinkel. Toen ik de Nest Secure enige tijd in gebruik had werd ook Google Assistant beschikbaar gemaakt voor de Nest Guard. De Assistant via de Nest Guard had echter niet de volledige mogelijkheden zoals de Google Nest Mini dit heeft, en was daardoor praktisch onbruikbaar. Assistant heb ik korte tijd gebruikt op de Guard, echter omdat ik in de keuken, vlak naast waar de Nest Guard staat, de Nest Hub Max heb staan, heb ik Google Assistant op de Nest Guard uitgeschakeld omdat het tamelijk onpraktisch werd.

Nest Tag

De Tags kun je voorzien van een tijdschema waarbinnen deze kan worden gebruikt. Zo heb ik één Tag voor mijn partner die ze altijd kan gebruiken, welke we aan de buren uitlenen op het moment dat wij een weekendje weg zijn zodat ze voor de katten kunnen zorgen. En hebben we een Tag aan de schoonmaakster gegeven, welke alleen werkt op de dag dat zij normaliter er is, en binnen de tijdspanne dat zij normaliter werkt.

Mocht het een keer gebeuren dat ze langer doorgaat, kan ze het alarm niet meer inschakelen. In de Nest app zie je dan in de history terug dat er wel een poging is gedaan, maar dat deze niet geautoriseerd was.

Nest Detect

Het toevoegen van de Detects was verder ook eenvoudig. Er zit een blauw en groen ledje ingebouwd waarmee die aangeeft op te starten (blauw) en of de magneet wordt gedetecteerd (groen) of niet (uit). In combinatie met de app kun je verder nagaan of de Detect nog binnen bereik is.

Het bereik van de Detects naar de Guard toe is redelijk. De berging beneden heb ik voorzien van een Detect, maar soms geeft de Guard de melding dat deze offline is. Dan is ie buiten bereik. Ik acht het waarschijnlijk dat interferentie hierin een rol speelt.

Per Detect is in te stellen of deze op beweging en/of de magneetsluiting moet reageren, en zo ja, hoe snel het alarm moet afgaan. Zo heb ik ingesteld staan dat als de balkondeur opengaat, ik nog wel even de tijd heb om het alarm af te zetten. Zodra de berging wordt geopend gaat het alarm echter direct af.

De Nest Detect reageert overigens ook op de vaatwasser, zodra deze uit zichzelf open gaat en er warme waterdamp uit de vaatwasser komt. Op huisdieren reageert ie echter niet.

De Nest Detect kun je eenmalig ‘silencen’ om een deur stil te openen, door op het Nest logo te drukken. De groene ledverlichting licht dan op, en dan kun je de deur openen, zonder dat het alarm afgaat of dat je een pingel hoort op het basisstation. Open je de deur niet, gaat de ‘silent open’ automatisch na een aantal seconden weer uit.

De Nest Detect is voorzien van een CR123A 3V batterij. Volgens Nest is de Detect zeer selectief in het accepteren van batterijen en adviseren ze je om exact dit merk en type batterij te kopen ter vervanging. De batterijen gaan bij mij, bij normaal gebruik, inmiddels 2.5 jaar mee zonder dat ik ze heb hoeven te vervangen.

Tot slot zit er ‘Tamper protection’ op de Nest Detect. Op het moment dat het alarm op Home and Guarding of Away and Guarding staat, en je haalt het alarm van zijn backplate, gaat het alarm direct af. In feite is het een knopje in de Nest Detect welke wordt ingedrukt door een uitsteeksel op de backplate.

Stopzetten van de verkoop

Nu ongeveer een jaar geleden kreeg ik van Google de mail dat de verkoop van de Nest Secure werd stopgezet. Ik kan nog wel gebruik blijven maken van de Nest Secure, maar er zullen geen actieve ontwikkelingen meer plaatsvinden.

Qua ontwikkelingen heb ik er maar één meegemaakt, en dat is dat de microfoon van de Nest Guard ook gebruikt kon worden voor Google Assistant. Anders dan dat heb ik nooit nieuwe features of ontwikkelingen gemerkt.

Terug naar boven

De Nest Secure ervaren wij als een fijn alarmsysteem welke mooi integreert in het Nest ecosysteem. Bij een alarm kun je snel schakelen naar een van je beschikbare camera’s, en wordt tevens als gebeurtenis geregistreerd voor als je geen Nest Aware Plus hebt.

Het bereik van de Nest Detects is redelijk, toch is het passen en meten. In de VS kan je hiervoor de Nest Connect aanschaffen, echter heeft die een Amerikaanse stekkeraansluiting, al is deze wel geschikt voor 220V. Daarnaast is de verkrijgbaarheid ervan in Nederland slecht.

Gelukkig hebben we het alarm nog niet nodig gehad, en hebben we een paar keer een vals alarm gehad (niet thuis, en we hadden de vaatwasser draaien)… maar het geeft me wel een fijn gevoel, wetende dat mijn dure apparatuur goed is beveiligd als we van huis zijn.

Het alarm is luid en duidelijk hoorbaar, ook met de deur dicht, aldus mijn buren.

Maar, het systeem is door Google stopgezet en het wordt dus niet verder ontwikkeld. Qua ontwikkelingen heb ik er eigenlijk maar één meegemaakt, en dat is dat de microfoon van de Nest Guard ook gebruikt kon worden voor Google Assistant. Anders dan dat heb ik nooit nieuwe features of ontwikkelingen gemerkt.

Hoewel de ontwikkeling is stopgezet ben ik nog altijd blij met de Nest Secure, al zou ik hem nu niet meer kopen als ik een nieuw alarmsysteem zocht voor bij mij thuis. Het is maar afwachten hoelang de Nest Secure het blijft doen. Ik verwacht dat dit net zo lang is tot Google besluit de Nest app eruit te gooien, omdat Nest Secure, hoewel weergegeven in de Google Home app, uitsluitend via de Nest app werkt.

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Nest Secure, stel ze gerust hieronder in de comments. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!
En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij.

Terug naar boven

Heb jij ook een Nest Secure?

Een van de belangrijkste aspecten van een commercieel product is de prijs.
Je noemt hem duur in het overzicht maar ik zie geen prijs ?
Hi Remag22, dank voor de reactie. De prijs achtte ik voor de huidige review verder niet meer relevant, gezien de lastigere verkrijgbaarheid. Maar aangezien er toch interesse is voor de prijs, bij dezen :)

Ik heb hem toentertijd geïmporteerd, kosten waren 250 usd voor de Nest Secure, 30 usd shipping en 108 usd import en inklaringskosten. Totaal dus 388 usd.

Doordat het product een jaar terug discontinued is, is hij nieuw erg slecht verkrijgbaar maar van wat ik zo snel zag qua prijs vergelijkbaar of iets goedkoper dan wat ik er toen voor heb betaald.

Wel is ie bij HOWM te koop voor 299.95 op het moment, en zou dat goedkoper zijn dan zelf importeren, plus dat je daarnaast Nederlandse garantie hebt.

Vraag zo voldoende beantwoord?