Elements ELT40DE910B Zwart Review

pbeer 31 oktober 2021, laatste update op 5 december 2021, 1.095 views Product gekocht

Elements ELT40DE910B Zwart

Ik vind de TV opvallend lichtgewicht, de kijkhoek is fantastisch, het beeld is helder en er zijn voldoende instellingen om deze aan te passen. De klank van het geluid vinden wij het grootste nadeel van deze TV.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Android Smart
  • Eenvoudig

Minpunten

• Geluidskwaliteit

KB Elements ELT40DE910B review

Wij kochten deze TV ter vervanging van onze oude 32 inch Sony Bravia die het plots heeft begeven. De Smart functionaliteiten hebben we eigenlijk niet nodig en we hebben ze zelfs nog niet eens getest. Ik zou ons gezin ook niet heel veeleisend willen noemen.

We bestelden de TV online bij BoXXer.nl. Het bestellen verliep goed, de TV werd snel geleverd, geen klachten. Verdere ondersteuning hebben we (nog?) niet nodig gehad. De TV staat hier nu een weekje.
In de doos
In de doos zitten:
- het TV-paneel
- een linker- en rechter-pootje
- schroefjes ter montage van de pootjes
- TWEE afstandsbedieningen
- slechts 1 set batterijen voor de afstandsbedieningen
- zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige handleiding
Handleiding
In de handleiding wordt verwezen naar www.elements-de.com/support, maar de link werkt niet. De hoofdsite op http://elements-de.com/ is wel nog actief, de website heeft geen geldig certificaat op dit moment. Via het menu bovenaan 'TV & Projector' valt de link naar ons exacte model gemakkelijk te vinden: https://elements-de.com/40smart.php. Je hebt die in principe niet nodig.
Opzetten
Het uitpakken en de montage van de pootjes waren voor mij heel eenvoudig. De TV was snel gereed gemaakt en met het lage gewicht heel makkelijk hanteerbaar. Ik heb de pootjes smal geinstalleerd, maar ze kunnen ook breder geinstalleerd worden. Op onze TV-kast is dat niet interessant, maar anders zou het in principe stabieler moeten zijn. Bij de eerste opstart van de TV, worden er een paar vragen gesteld zoals de taalinstelling. Eenvoudig genoeg om zonder handleiding te doen. Al gebruiken wij enkel een externe ontvanger aangesloten via HDMI, dus wij hebben niet alle functionaliteiten in gebruik. Het netsnoer is ongeveer 1m10 lang en in ons geval net lang genoeg. Er zijn verder geen kabels bijgeleverd.
Eerste ingebruikname
Ik heb dan de beeldinstellingen naar smaak wat aangepast. Werkt allemaal prima. Alleen viel het ons op dat het geluid niet helemaal synchroon liep met het beeld. Na even denken en zoeken heb ik dolby geluid ingeschakeld bij de ontvanger en dat loste dan dat probleem op. Maar zelfs met dolby ingeschakeld, is de klank van het geluid niet bijster mooi. Het klinkt alsof het geluid uit een holle buis komt misschien. Het volume is geen enkel probleem, maar de klank is een tegenvaller voor ons.
Afsluiting
Zoals ik al zei, de smart functionaliteit heb ik niet gebruikt, getest of zelfs ingesteld. Ik heb nog wel foto's gemaakt die je nog kan gebruiken om uw potentiële aankoop te inspecteren. Ondanks het geluid houden wij de TV wel, zo beslisten mijn ouders. Voor mij maakt het niet veel uit.
Wijziging review op 5/12/2021:
Een tweaker in de comments had de vraag of Kodi geïnstalleerd kan worden. Vandaar heb ik nu ook de smart functies even bekeken. Verdere uitleg hieronder:
Systeemspecificaties
Android 9.0.0 API Level 28 (Kernel Linux 4.9.127_s5)
Schermresolutie 1280x720@60.00Hz
EShareServer
FileManager
Google Play Store
Installatie Kodi
Kodi kan normaal geïnstalleerd worden via de Google Play Store, echter ik had nu geen zin om mijn google account te koppelen. Ik heb een USB stick van 32 GB genomen en deze geformatteerd met FAT32. Daar heb ik kodi-19.3-Matrix-armeabi-v7a.apk op geplaatst. En die kon ik zonder enig probleem installeren via de FileManager app die standaard meegeleverd is.

Ik ben een first-time user, dus kan er verder moeilijk over oordelen. Kodi startte op zonder fouten en lijkt naar behoren te werken. Ik heb geen idee over interessante Add-Ons of dergelijke, dus verder heb ik geen idee.

Heb jij ook een Elements ELT40DE910B Zwart?

Het voordeel van de standaards korter op elkaar is dat je het toestel dan beter kan draaien.
Goed om te zien dat ze daar een mogelijkheid voor bieden ! Mijn LG Oled heeft dat niet.
Leuk ook dat je de moeite neemt om er een review over te schrijven. :)
Kun je eens uitproberen of Kodi valt te installeren en of dat fatsoenlijk werkt op die TV?
Ik heb de review nu uitgebreid met wat je vroeg.

De issue met het beeld-geluid dat niet synchroon loopt (bij het kijken van TV via HDMI) heeft zich ook nog voorgedaan met dolby ingeschakeld. Dat is voor mij het belangrijkste minpunt aan deze tv.
Bedankt lijkt erop dat icm Kodi iig zaken afspelen via DLNA (via serviio in mijn geval) of via SMB shares gewoon moet kunnen. Voor zover dat in te schatten is zonder daadwerkelijk zaken op die manier af te spelen. Als je nog zin hebt om dat uit te proberen let me know.
Smart is het geen Full HD zoals wel in de specificaties staat?
De systeemspecificaties zijn diegene die ik gevonden heb in het Android OS / de Kodi App op Android. Of er andere resoluties gebruikt worden los daarvan weet ik ook niet.
Misschien is het een eigenschap van Android: