€ 1.949,-
Specificaties 14,2" • 3024x1964 • 512GB • Apple M1 Pro - Bekijk alle specificaties

Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, 512GB ssd, Qwerty, Zilver Review

Greatsword 31 oktober 2021, 5.328 views Product gekocht

Voorbij is het tijdperk van die irritante dongels en ook de Touch Bar behoort tot het verleden. Na 5 jaar tijd hebben we eindelijk weer eens een nieuw design en wat mij betreft is de MacBook Pro weer zijn "Pro" naam waardig.

Pluspunten

• Terugkeer van Magsafe, HDMI en SD Slot
  • MiniLed scherm (Zwart is echt mooi zwart)
  • Fysieke functietoetsen i.p.v. Touch Bar
  • Stil (zelfs bij intensieve taken)
  • Koel (zelfs bij intensieve taken)
  • Geluid (Topkwaliteit)
  • 1080p WebCam

Minpunten

• Hoge aanschaf prijs en upgrades
  • Nog steeds scherpe randen voor je polsen
  • Zichtbare Notch maar geen FaceID unlock
  • HDMI 2.0 i.p.v 2.1
  • SD Kaartlezer slot UHS II i.p.v. UHS III
  • MagSafe kabel is van stof
  • Standaard lader is geen snellader bij het instapmodel (meerprijs 20,-)
  • Toetsenbord is volledig zwart, vingerafdrukken en vuil snel zichtbaar

Intro

Er gingen al lange tijd geruchten over de nieuwe MacBook Pro, in Juni 2021 tijdens het WWDC zou het dan eindelijk zo ver zijn, de aankondiging van een nieuwe MacBook Pro met de terugkeer van onder andere een HDMI aansluiting, SD slot en de óh zo geliefde MagSafe kabel.

Net als vele andere tweakers zat ik klaar in het [Event / Keynote] Apple WWDC21 (7 t/m 11 juni) topic om na afloop van de keynote de bestelling te plaatsen, het leek allemaal te mooi om waar te zijn en helaas was dat ook het geval aangezien er geen nieuwe MacBook gepresenteerd werd tijdens dit event.

Vanwege diverse leveringsproblemen en de pandemie werd alles opgeschoven en uiteindelijk werd de MacBook Pro pas aangekondigd op zijn eigen Unleashed event op 18 oktober 2021.

Eind goed, al goed

Na het Unleashed event kon er gelijk besteld worden maar nooit eerder was er zoveel keuze op het gebied van CPU, GPU en RAM waardoor het voor veel mensen best lastig was om te kiezen.

Aangezien ik zelf al reeds bekend was met de M1 lijn (Ik heb/had een Mac Mini, Air en Pro) en die waren eigenlijk al goed genoeg voor mijn werkzaamheden heb ik voor het base model gekozen omdat ik niet echt baat heb bij extra GPU power.

In alle haast bij het bestellen helaas niet goed opgelet, want voor 20,- meer had ik er een snellader bij kunnen krijgen. Die zit namelijk niet standaard bij het instapmodel, dus maak niet dezelfde fout als ik als je daar waarde aan hecht. Kies je voor een 10 Core CPU model, dan zit die er wel standaard bij.
Persoonlijk vind ik het en beetje gierig dat Apple daar dan weer op bezuinigd bij een instap model van ruim over de € 2000,-

Verzending, aankomst en uitpakken

Een klein weekje later was het dan zover, de MacBook Pro was verzonden en werd netjes op tijd afgeleverd. Wel grappig om te zien dat er Tweakers waren die hem zelfs al eerder hadden dan ik aangezien hij op de dag van release ook gewoon in sommige winkels te verkrijgen was en de Postbezorger hier pas in de middag lang kwam.

Zoals ik van Apple gewend ben was de unboxing weer premium. Goed verpakt en alles zag er weer netjes uit. De verpakking van de MagSafe kabel was echter next level, met moeite heb ik het kartonnetje niet kapot gescheurd, ongelooflijk hoeveel tijd ze daar stoppen in dit soort kleine verpakking details.

Het Design

Als liefhebber van het oude MacBook Pro design (2015) is dit pure nostalgie. Ik schreef mijn onvrede over het design enkele jaren terug in productreview: Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 512GB (Qw... gelukkig zijn mijn wensen vervuld en hebben we dus eindelijk weer MagSafe, HDMI, SD Slot en fysieke functietoetsen. Voorbij is dus de tijd van dongels en de Touch Bar.

Zoals ik bij de minpunten heb aangegeven is echter niet alles koek en ei. De HDMI poort is slechts 2.0 terwijl ze bijvoorbeeld op hun eigen AppleTV wel een 2.1 poort hebben geplaatst en het SD Slot is een UHS II in plaats van III variant waardoor de doorvoer snelheid niet het snelste van het snelste is. Wil je dus echt het maximale qua capaciteit en snelheden dan zal je dus als nog een USB-C/Thunderbolt accessoire moeten gebruiken, maar de kans is vrij groot dat je die al hebt als je de afgelopen 5 jaar een MacBook hebt gekocht.

MagSafe werkt zoals je gewend bent van vroeger, maar let wel op dat de kabel tegenwoordig gevlochten en van stof is. Vroeger kon je makkelijk met een doekje en wat schoonmaak alcohol de kabel weer schoon krijgen, dus ik verwacht dat deze kabels er over een paar jaar wel wat minder fraai uit zullen zien.

De Touch Bar is verdwenen en de fysieke toetsen zijn terug. Ik heb het altijd al een gimmick gevonden, dus ben hier zelf persoonlijk heel blij mee. Wel is het toetsenbord nu volledig zwart en dat vind ik toch wat minder. Zo zie ik sneller vuil en viezigheid er tussen zitten en zelf heb ik het idee dat vingerafdrukken meer zichtbaar zijn dan voorheen.

De randen van de MacBook Pro zijn nog steeds scherp, vooral als je armen of polsen daar lang op liggen bij het typen kan dit als onprettig worden ervaren, dus daar zit voor mij nog wel ruimte voor verbetering in.

Het zal je vast niet ontgaan zijn maar de nieuwe MacBook Pro heeft een Notch. Ik moet zeggen dat het design mij totaal niet stoort maar het ontbreken van FaceID Unlock daarin voelt toch wel achterhaald. Zoals vele denken, zal dit in één van de volgende generaties worden geïmplementeerd, dus tot die tijd moeten we het met TouchID doen wat overigens prima werkt. In sommige programma’s als Photoshop en Capture one voelt het wel wat knullig aan, omdat die juist heel veel menu opties hebben, hierdoor houd je nu dus effectief wat minder ruimte over en dat gaat vooral ten kosten van je menubalk icoontjes in de rechterbovenhoek.

XDR Promotion Display, of terwijl het Mini LED scherm. Als groot fan van OLED TV’s is dit een mooie aanvulling en om eerlijk te zijn zie ik daartussen weinig verschillen en dat is zeker een compliment waardig.

Door de maximale helderheid van 1600 Nits bij HDR content zien de Highlights in HDR content er zelf een stukje beter uit dan op mijn recente OLED TV’s maar dat zijn natuurlijk kleine details die je bij normaal gebruik amper zult merken tenzij je echt 1 op 1 gaat vergelijken met OLED. De zogenaamde 120HZ merk ik in de praktijk nog niet, wellicht dat alle software daarvoor nog geoptimaliseerd moet worden, maar de Mac’s voelden voor mij eigenlijk altijd al snel en responsief aan en al helemaal sinds de komst van M1.

MBP vs MBA scherm

Over het geluid en de webcam zal ik kort zijn, het geluid is echt prachtig, als je dit hoort kan je amper geloven dat dit uit een laptop komt. Ook heeft Apple Spatial Audio toegevoegd waardoor het allemaal nog wat beter klinkt. De webcam ziet er goed uit en is dat werd na jaren lang 720p ook wel tijd.

De Prestaties

Tja, wat zal ik zeggen. Het internet staat er inmiddels vol mee, de benchmark videos staan op YouTube kanalen en voor heel veel mensen is deze machine gewoon pure overkill.

Hier nog een paar noemenswaardige reviews:

Tot Slot

Het is een fantastische laptop, vooral als je nog van een intel model komt is dit een wereld van verschil op alle vlakken. Of het nu om pure rekenkracht gaat, de warmte productie, de stilte waarmee hij alles doet of het lage stroom verbruik er van, het is echt allemaal ongekend.

Verdien je er je brood mee en mocht geld geen issue zijn, dan kan ik deze laptop ook zonder problemen aanraden.

Is geld wel een belangrijke factor, stel jezelf dan de vraag of je deze performance ook echt allemaal nodig hebt en kan verantwoorden.

Want qua prijs/kwaliteit verhouding ben ik van mening dat de MacBook Air M1 of Mac Mini M1 nog steeds voor veel mensen de beste keuze is en dan heb ik het echt niet alleen voor huis-tuin en keuken doeleinde. Ook hobbymatig of als semi professioneel kan je daarmee prima uit de voeten in de aankomende jaren.

Mocht je de nieuwe MacBook Pro inmiddels al in huis hebben, dan zijn onderstaande video’s aan te raden om te zien hoe mooi en goed het scherm wel niet is, inclusief een test voor blooming of eigenlijk het zo goed als ontbreken daarvan.

Voor uitgebreide vragen en discussies hebben we [MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie dus kijk ook zeker daar voor meer info.

Heb jij ook een Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, 512GB ssd, Qwerty, Zilver?

Heb je een MacBook met ANSI toetsenbord kunnen bestellen met korte levertijd? Of is de afbeelding van iemand anders?

Zodra ik bestel en een ANSI toetsenbord kies (US international), gaat de levertijd naar 6 weken.
Ja, je moet er vroeg bij zijn en custom builds hebben altijd een langere levertijd.
Het feit dat de oplaadkabel "van stof" is (lees: een laag textiel heeft, net als alle kabels die je nu bij een iMac en toetsenborden krijgt) zou ik zeker niet als minpunt zien. Persoonlijk ben ik er ongelooflijk blij mee, want de aansluitingen naar de connectors, waar Apple een enorm slechte reputatie mee heeft, zien er veel robuuster uit. Ik verwacht dan ook dat deze kabels veel langer meegaan dan de vorige generatie. Wat betreft schoonmaken is het inderdaad afwachten, maar als het een beetje als de oorkussens van de AirPods Max is heb ik goede hoop.
En ook een groot voordeel dat je als de kabel defect is, alleen een nieuwe kabel hoeft te bestellen zonder een uur te hoeven besteden aan het openmaken van de adapter en soldeerwerk. Heb dat zelf al een keer of vier moeten doen.
Die slechte reputatie over de kabels herken ik niet en ik zie toch echt tientallen Mac's per jaar voorbij komen.

Het laatste product waar ik wel echt kabelbreuk of iets dergelijks had waren die pricewatch: Apple EarPods (Wit) van jaren geleden.
Ik ben met mijn MacBook inmiddels al aan de 4e oplader. Het rubber gaat aan beide kanten van de kabel altijd kapot na een tijdje. Alleen als je 'm nooit beweegt zal 't mooi blijven, anders gaat het gewoon kapot. Apple medewerkers herkennen dit ook altijd als ik weer kom aankakken voor een nieuwe kabel.
Ik ben ook voorstander van 'stoffen' kabels.
Bij mij kreeg de thunderboltkabel van het Thunderbolt Display scheurtjes en ook alle iPhonekabels (de buitenschil) gaan hier kapot bij de lightning aansluiting. De stoffen variant zal wellicht vies worden, maar als hij heel blijft dan ben ik blij.