QNAP QHora-301W

€ 284,18
Specificaties WiFi-ax • 6-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

QNAP QHora-301W Review

Dutchiee 30 oktober 2021, 2.481 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 29 reviews, waarvan 65% gesponsord.

QNAP QHora-301W

QNAP is een bekende naam als het gaat om netwerkopslag. Sinds de laatste jaren is QNAP ook in gaan zetten op netwerkapparatuur, een logische stap. In deze review ga ik in op de Qhora-301W.

Pluspunten

• 2x 10GbE aansluitingen, zo kun je met je systeem via de 10GbE lijntjes een (bijvoorbeeld) QNAP NAS bereiken en bestanden downloaden/uploaden
  • 4x 1GbE waarvan 1 voor de WAN wordt gebruikt
  • WiFi-6
  • Gemakkelijk in gebruik en toch enorm veel opties
  • VESA mount, zodat het gemakkelijk ergens kan worden opgehangen

Minpunten

• 300 euro voor een router is natuurlijk niet weinig

QNAP Qhora-301W

Specificaties

QNAP heeft een redelijke lijst met specificaties, ik heb deze toch even wat ingekort. Mocht je dus graag alle specificaties willen zien raad ik je aan deze even op te zoeken via de website van QNAP.

Number of Ethernet Ports: 6
10GbE BASE-T (RJ45): 2 x 10GBASE-T (10G/5G/2.5G/1G/100M)
1GbE (RJ45): 4

CPU: Qualcomm IPQ8072A Hawkeye 2 Quad-core 2.2 GHz 64-bit CPU
Memory: 1GB
Flash: 4GB eMMC

Wireless Antenna: 8 Internal Antennas
Wireless Standard: 802.11a/b/g/n/ac/ax
Wireless Speed Rating: AX3600
Wireless Speed 2.4 GHz: 2.4G (1182Mbps): 4x4 (40MHz)
Wireless Speed 5 GHz: 5G (2475Mbps): 4x4 (80MHz), 2x2 (160MHz)
Frequency Band 2.4 GHz, dual band

Operation Modes:
Wireless router mode
Access point (AP) mode

Wired Network Management
Recommended WAN port configurations and usage scenarios:
1GbE-1 port
10GbE-1 port
1GbE-1 and 1GbE-2 ports
WAN/LAN port configuration
Network port connection status
IEEE 802.1Q virtual LAN (VLAN) (Support for wired and wireless interface)
IPv4 routing management
DDNS

Security:
Protocol-based firewall (TCP, UDP, ICMP, TCP+UDP)
Firewall rules based on domain names and IP addresses
Port forwarding and Network Address Translation (NAT)
Support FTP ALG, PPTP ALG and SIP ALG

Maximum tunnel scale: 30
300Mbps VPN throughput
50,000 concurrent sessions

Uitpakken

Tijd om de QNAP Qhora-301W uit te pakken.

Het volgende wordt door QNAP meegeleverd.
- Qhora-301W
- AC Power Adapter
- Ethernet Cable 1x
- Installation Guide

De Qhora zelf is een witte box, netjes afgewerkt. De aangesloten apparaten worden dmv leds weergegeven.

Bovenop staat het logo van QNAP afgebeeld én aan de zijkanten zitten openingen om de warmte af te voeren. Desondanks is de router stil, al helemaal vergeleken met een QSW-M408-4C - waar een fannetje in zit.

Van links naar rechts zijn de volgende aansluitingen/knoppen.
- Adapteraansluiting
- Aan/uit knop
- WPS knop
- Reset knop
- 2x USB 3.0
- 2x 10GbE (RJ45)
- 4x 1GbE (RJ45)

De onderkant is net zo belangrijk. De Qhora kan worden opgehangen aan een Vesa mount. Met de 4 doppen kan deze ook netjes op zijn plaats staan.

Wij zetten de wereld even op zijn kop! De leds tonen de status van de router zelf en de aangesloten apparaten. De ledjes zelf zijn gelukkig niet te ‘bright’, waardoor deze imo ook in een slaapkamer kan staan.

Software

QNAP heeft de in de Qhora-301W enorm veel opties gestopt. Daar lopen wij nu even doorheen!

De WAN settings zijn in te stellen op DHCP/Static IP én PPPOE. Met een standaard kabelaansluiting kies ik hier voor DHCP.

Tijdens de installatie kan direct een update worden geïnstalleerd. En dat is best fijn, stel je voor dat je net bezig bent om alles in te stellen en er komen extra opties voorbij in een update die je daarna aftrapt… :D

Eenmaal klaar kan er worden ingelogd. Daar komt er natuurlijk direct een melding voorbij of de update ook daadwerkelijk was gelukt of niet, en vervolgens de vraag om het account aan te kunnen passen (gebruikersnaam/wachtwoord).

De router vraagt vervolgens in welke regio je zit.

Zo, na een aantal stappen kom je dus terecht bij het dashboard/startpagina die je in het vervolg zult zien wanneer je naar de router surft. Deze is niet aan te passen.

Via de Qhora is QuWAN in te stellen. Voor de geïnteresseerde heb ik even een fimpje bijgevoegd die haarfijn uitlegt wat het is en doet.

Onder het stuk clients kom je natuurlijk alle devices tegen die in je netwerk zijn verbonden - mits ze onder deze router hangen. Via het clients menu kun je ook gebruikers blokkeren. En deze ook weer beheren in het ‘Blocked list’.

Via het ‘Network’ menu zijn meerdere opties aan te passen:
- Port Definiton
- Wan
- Lan
- Vlan
- Routing

Via het Wireless/Virtual Access Point menu zijn de wireless settings aan te passen. Zo zijn er 3 verschillende wireless access points op te zetten. Uiteraard is er ook nog een Guest Wireless Network en WPS optie beschikbaar. Via de guest wireless network kan zelf een naam, optie van security (bijv. WPA2-PSK) en wachtwoord worden gekozen. Uiteraard is ook daar een optie om het gastennetwerk in te schakelen, of niet.

Wanneer WPS wordt aangezet, is het mogelijk om door op het WPS knop je alsop de router als bijvoorbeeld een printer te klikken, het zonder wachtwoorden e.d. met elkaar te verbinden.

Onder het menu NAT/Firewall is natuurlijk alles omtrent NAT/Firewalling in te schakelen/aan te passen. Zo kun je zelf een firewall rule aanmaken en het NAT en UPnP beheren.

De QNAP Qhora-301W heeft ook een optie voor DDNS. Door gebruik van DDNS kan de NAS worden aangesproken via een domeinnaam, en niet via het IP-adres. Dit is vooral handig als je een bepaalde provider heeft die gewoon de IP adressen rouleert in de pool. Zo kan het IP adres van vandaag anders zijn dan die van volgende maand.

Tsja, dat er veel opties in de Qhora zitten was wel duidelijk. Er is ook nog eens een optie voor VPN tunnels. De Qhora zit boordevol - ook gezien de vorige menu’s - opties.
Via de QVPN kan er tussen verschillende QNAP routers/nassen een compleet virtual private netwerk op worden gezet. Uiteraard zitten hier ook een compleet logbestand bij om uit te lezen wie wat hoe en waar wat heeft gedaan.
De router kan zowel als QVPN router als client functioneren.

Door via de parental controls filters in te stellen kunnen zelfs domeinen worden geblokkeerd. Door de safe search functie kan ook worden beperkt wat de gebruikers te zien krijgen. Ja, dit is ook nog eens aan devices/clients - die verbonden zijn met de router - te koppelen. Zo heeft user A met device A bijvoorbeeld geen toegang tot Tiktok.com.

Mocht je nou meerdere Qhora’s in je netwerk hebben hangen maar wil je nou niet dat elke Qhora een router is, dan kan deze ook puur als access point functioneren. Verder is ook de logging onder event logs terug te halen, hierin is te zien wie op welk moment is ingelogd - in de router en wat de connecties en firmware hebben gedaan.

Onder system settings is het de naam en audio alert aan te passen. Hier is ook de restart/reset/backup/restore optie aanwezig.

Via het system menu is onder access control ook de account van de admin te beheren. Via een submenu, access control settings, is aan te passen of er ook een remote management op de router mag worden toegepast - of niet. Hierbij is ook de optie om HTTP of HTTPS te gebruiken.

Omdat de Qhora twee USB poorten heeft, kunnen die uiteraard ook worden geconfigureerd. Via de USB settings onder het system menu kan de USB-stick/drive worden beheerd door een FTP-server in te schakelen. Onderin kunnen de gebruikers worden beheerd.

Het laatste menu is die van de firmware. Via dit venster kan worden geselecteerd of de router zelf zijn updates binnen dient te halen, of dat deze op een bepaalde datum, moet doen. Uiteraard kan manueel ook.

10GbE test

Deze test is eigenlijk vlot (pun intended) verlopen.
Vanaf een computer met een 10GbE poort heb ik via de QNAP QHora-301W naar een TS-h973AX een aantal bestanden gedownload/geupload. Deze testen zijn aantal keren uitgevoerd en eigenlijk is elke keer hetzelfde naar voren gekomen, qua snelheid.

Vanaf de PC (met een WD Black NVMe-SSD) naar de TS-h973AX met 4 SSD’s in RAID-5 ging met 805 MB/s. En dat is niet mis. De limitatie waren hier de SSD’s. Bij het downloaden vanaf de NAS kwamen toch andere cijfers naar voren.

Met ‘bijna’ 1 GB/s werd de lijn toch wel echt tot zijn volste benut. Ook hier waren ook de SSD’s het limiet. Normaliter trek je met 1.1GB/s de lijn echt vol. Toch zit dit er gewoon niet ver onder.

Het grappige is, tijdens deze testen heb ik op meerdere TV’s en telefoon een YouTube/Plex en FaceTime gestart, en dat hapert niet eens.
Safe to say dat de 10GbE poorten op de QHora gewoon echt prima werken.

Een standaard modem is eigenlijk ook niet de van het. Iedereen weet dat als je een kamer/etage verder gaat staan je vaak al buffer problemen krijgt. Ik als Ziggo gebruiker had precies hetzelfde probleem. Ik was de woonkamer net uit en ik had al issues met bufferen.
En dat frustreert mij enorm. Zeker als je een persoon bent die graag heen en weer loopt tijdens het facetimen -zoals ik - “hé mam én pap….” *connecting* “awww !#%@&PIEP”.... Met de Qhora is dat probleem echt wel een stuk minder.

Het gekke is, nu ik de QNAP Qhora-301W voor een tijdje heb gebruikt, merk ik wel dat ik een wat betere verbinding heb. Het is echter niet zo dat ik van woonkamer naar keuken kan - metertje of 12 door verschillende muren. Waar de standaard modem van Ziggo net de woonkamer uit kon en één muur door kon, gaat het bij de Qhora-301W toch wel een stuk beter. Met een muur extra krijg je toch weer extra meters.
Het zou enorm fijn als QNAP als toevoeging op deze router nog een soort mesh-systeem weet te verzinnen. Dan kan je in elk huis met elke situatie echt wel een oplossing verzinnen.

Grappige is wel, ik kon van 5-hoog op straat vanuit de auto mijn router in - er is dus wel genoeg power om ver te komen…

De QNAP Qhora-301W is wat mij betreft een prima router. En ook nog eens één met 2x 10GbE aansluitingen. Wat wil je nou nog meer? Dit zocht ik persoonlijk dus al jaren. Als oplossing heb ik een 2x 10GbE switch aan moeten schaffen (met wat 1GbE poorten), puur voor die 2x10GbE aansluiting. Dat het nu in je router zit, is echt gewoon geweldig.
En dat is ook gelijk het leuke van QNAP. Ik merk dat QNAP qua systemen gewoon vooruitstrevender is dan Synology. Dit geldt bijvoorbeeld voor de netwerkaansluitingen op Nasjes, maar ook op netwerkapparatuur. Ik hoop oprecht dat QNAP dat blijft vasthouden.

Dat de 2x10GbE poortjes snel genoeg zijn, dat kwam ook uit de test. De lijnen worden met een 10GbE verbinding gewoon volgetrokken wanneer er van en naar een QNAP nas worden gedownload/geüpload vanaf een PC met een 10GbE poort.

Dat de router met de WiFi sterk genoeg is, dat is wel duidelijk. Zo kun je gemakkelijk meerdere systemen/TV’s/consoles/streams via wat dan ook bekijken, zonder enig probleem.

Wat voor mij wel weer een struikelblok is, is dat de router rond de 300 euro kost. Ongeacht dat het een geweldig apparaat is met 2x 10GbE is het nog steeds een hoop geld. Als tegenargument voor het bedrag, de router is wel enorm gemakkelijk in te stellen.

Zo heb ik de router ook flink wat maanden kunnen gebruiken, en heb eigenlijk ook niets negatiefs te zeggen over de werking van de router. Het internet is snel, stabiel en de dekking is best goed - voor een router zonder-buiten-de-box-antennes.

Eigenlijk… aankoopbedrag daargelaten, is het wel echt een super leuk product. Er zitten 6!!! netwerkpoorten waarvan 2x 10GbE op een router, WiFi 6, makkelijke interface - met ook eens een hoop opties… Tsja, mij had je al bij de 10GbE, echt waar!

De QNAP Qhora-301 krijgt van mij 5 van de 5 sterren. Een router die een stap vooruit neemt.

Heb jij ook een QNAP QHora-301W?

Wow, ook zo'n top review! _O_

Ik moest even lezen of het nou om een NAS of router ging. Ik ken QNAP alleen van NAS, maar dit is dus een (prima!) router. :)
Dank je wel Jolke!
Haha, ja. Had is even wennen dat het nu om een router gaat. :D
Het zou mooi zijn als Synology zoiets ook in de toekomst gaat voorzien. Maar dit is wel een mooi product
Ik zat toevallig deze router ook te bestuderen (maar dan op papier :( ), een side-by-side review met bijvoorbeeld een ASUS RT-AX89X zou denk ik een mooie nek aan nek race laten zien voor snelheid. Switches met 10Gb zijn redelijk betaalbaar (vanaf pakweg 125E), maar routers, daar lees ik nog weinig over. Moet je wel een 10Gb verbinding hebben met je isp :). Goed artikel, mis een beetje de concurrentie vergelijking en het routing/firewalling testgedeelte.

[Reactie gewijzigd door tweazer op 7 november 2021 12:11]

Enig idee of 1 van de 10Gbit poorten ook te remappen is naar WAN?