QNAP TS-253D (zonder harde schijven)

QNAP TS-253D (zonder harde schijven) Review

EthelindTestpanel 3 november 2021, laatste update op 3 november 2021, 1.288 views Testpanel

QNAP TS-253D (zonder harde schijven)

Een mooie kleine en snelle NAS met veel opties en ook te gebruiken is als mediacenter of simpele vmhost. En met mooie uitbreidingsmogelijkheden.

Pluspunten

• Snelle bestandsoverdracht
  • Raid
  • Klein
  • Stevige bouw

Minpunten

• Lastige instellingen
  • Mediacenter is wat karig

Kwaliteit voeding Score: 3

Zoals jullie wellicht niet ontgaan is, is het Oktober Testfest 2021 wee druk aan de gang. Hiervoor ben ik uitgenodigd om deze NAS te testen, na het schrijven van de review mag ik deze houden.

Gezien ik op dit moment een HP Micro Server gebruik als opslag voor backups en data en deze eigenlijk aan vervanging toe is, vond ik het een mooi moment om te kijken of deze NAS voldoet als vervanging van mijn huidige microserver.

Na wat leveringsproblemen door chip tekorten kreeg ik de NAS iets later dan verwacht binnen, waardoor mijn review ook wat later op deze website gekomen is.

Mijn hoofdzakelijk gebruik van netwerk opslag ligt vooral in het opslaan van foto en videomateriaal en het back-uppen van mijn eigen computer in geval van nood.

Algemene beoordeling

De verpakking is erg basaal, en voelt simpel aan. Je maakt de open en staat meteen versteld van hoe dun maar stevig het karton is dat gebruikt is als verpakking. De NAS zelf zit tussen twee schuim blokken in een plastic zakje waar naast nog een klein doosje zit met de adapter, net-snoer, een tweetal netwerk kabels van een meter lang en wat schroefjes om de HDD's mee te monteren.

Bouwkwaliteit en afwerking

De NAS zelf is redelijk klein, veel meer dan ruimte voor een tweetal 3.5inch schijven is er niet aan ruimte nodig. Boven de schijven is er nog ruimte voor een PCI-E SSD of 10GbE netwerk kaart. Deze worden echter niet standaard mee geleverd en zijn los aan te schaffen. Let wel, hiervoor dient de NAS wel open geschroefd te worden. Dit zal voor een Tweaker niet zo'n probleem zijn om dat netjes zelf te doen, maar voor iemand die bang is om een apparaat te openen kan dat teveel gevraagd zijn.

De bouw kwaliteit is uitstekend te noemen, ondanks dat er plastic gebruikt is voor de buitenkant. Het apparaat voelt stevig aan en is makkelijk uit elkaar en in elkaar te zetten zonder dat deze breekbaar aanvoelt of daadwerkelijk kapot gaat.

De afwerking is echter een ander verhaal, omdat er plastic is gebruikt met een metalen achter, en binnenkant, lijkt het niet op een apparaat dat je graag in het zicht in je woonkamer zal neerzetten. Een plekje in de hoek van de kamer, of in een kastje is wel een goede oplossing.

Installatiegemak

Installatie
Eenmaal uit de doos is de installatie heel simpel. Je sluit de netwerkkabels aan op de NAS en doe je rechtstreeks in je switch, je pakt de adapter en doet daar het net-snoer in. De adapter plug je in de NAS en hij start op. Na een aantal minuten en wat piepjes verder is hij benaderbaar via je computer.
Zowel met de slimme installatie van QNAP Qfinder als via de browser kan je de NAS instellen. Dit is een kwestie van een aantal keren op volgende drukken en je bent klaar om van start te gaan.
Schijven
Om de installatie geheel door te kunnen lopen ben je verplicht om op zijn minst één schijf in de NAS te doen, mogelijk omdat er dan ruimte vrijgemaakt word op de schijf zodat updates en applicaties geïnstalleerd kunnen worden.

Het installeren van een schijf is echter heel simpel, je verwijderd de voorkant van de NAS, door het 'slotje' naar beneden te schuiven en het voorpaneel neer links te schuiven, hierbij worden een tweetal bays zichtbaar welke door het naar beneden drukken van de knop en dan voorzichtig er uit te trekken gebruikt kunnen worden om een harde-schijf te monteren. Als dit is gedaan kan de bay terug gedrukt worden en komt de NAS met de melding deze te formateren.
Share’s
Na het doorlopen van de installatie, kan je direct kiezen om een Opslagpool aan te maken, deze kan zowel in RAID als in Single opstelling gemaakt worden. Je kan dus kiezen om twee schijven los te gebruiken, om deze te mirroren en om de schijven samen te voegen zodat deze striped.

Voor mijn opstelling heb ik gebruik gemaakt van 2 Western Digital RED schijven van 3TB in een Mirror opstelling, zodat als één van de schijven kapot gaat, ik deze direct kan vervangen.

Koppelingsmogelijkheden

Het koppelen van de bestandssystemen kan op veel verschillende manieren. Waaronder het wel bekende SMB, via SSH, FTP en SFTP maar ook via een web portal kan je toegang krijgen tot al je bestanden.
Mogelijkheden
HTTPS
Door enkel poort 443 extern toegankelijk te maken kan je zorgen dat je via de web gui al je bestanden kan benaderen. Hier kan je ook direct bij de instellingen vanuit een admin account, en kan je eventueel de instellingen aanpassen of de rechten indelen als je niet thuis bent.
SMB / SSH / FTP / SFTP
Om simpel bij al je bestanden te kunnen is het mogelijk om in Windows de NAS toe te voegen als netwerk schijf door gebruik te maken van SMB. Ook is het mogelijk om de NAS te benaderen via SSH, FTP of FTPs/sFTP om zo met meerdere threads tegelijk meerdere (kleine) bestanden over te kunnen zetten.
QSync
Mocht je het fijn vinden om jouw bestanden direct bij het aanmaken te back-uppen naar de NAS, is het mogelijk om via de QNAP Qsync applicatie onder Windows een soort Dropbox/OneDrive back-up oplossing te bewerkstelligen. Hierbij kan je zorgen dat de documenten, downloads, desktop e.d. automatisch naar de NAS weg geschreven worden en je altijd een back-up van jouw bestanden op de NAS hebt staan.
HDMI
Het is ook mogelijk om juist de data welke jij op jouw NAS hebt staan direct op de TV af te spelen. Hiervoor heb je aan de achterkant van de NAS een HDMI aansluiting welke je kan aansluiten op jouw TV. Hiermee kan je met zowel toetsenbord en muis, dan wel de QRemote app op de telefoon, jouw NAS bedienen om zo te bladeren door alle muziek en video’s welke opgeslagen zijn op de NAS en deze afspelen op de TV. Let hierbij wel op, MKV bestanden (x264 en x265) worden enkel afgespeeld als geluid, de video zelf kan niet afgespeeld worden omdat de codecs niet standaard aanwezig zijn. Veel zal je hier dus niet aan hebben.

Modbaarheid

De modbaarheid van dit apparaat is wel een groot pluspunt. Voor een huis-tuin en keuken NAS heeft dit apparaat een aantal hele mooie toevoegingen welke door de iets meer ervaren gebruikers als nuttig ervaren kunnen worden. Laten we daarbij beginnen met de PCI-E aansluiting intern.
PCI-e
Intern heeft de NAS de mogelijkheid tot het toevoegen van een PCI-E kaart, deze kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het toevoegen van een 10GbE adapter, om zo het kopiëren van bestanden over het netwerk te versnellen. Echter is dit enkel nuttig zodra je SSD’s gebruikt in de NAS. Dit omdat normale draaiende harde schijven deze snelheden niet snel zullen halen.
Het is ook mogelijk om juist in plaats van een 10GbE adapter een M.2 NVME Adapter in de NAS te zetten, zodat je hier een SSD in kan plaatsen voor caching mogelijkheden zodat je de volledige 2x 2.5GbE adapters en snelheid hiervan kan benutten bij het overschrijven van backups en bestanden.
RAM
Het is ook mogelijk om het RAM geheugen uit te breiden in deze NAS, dit kan doormiddel van het openen van de behuizing en hier dan een DDR4 sodimm bij te plaatsen in het lege RAM slot. Zo maak je meer geheugen vrij voor het draaien van containers / virtualisaties.
Officieel wordt een upgrade tot maximaal 8GB RAM ondersteund, echter als je niet uit gaat van de ondersteuning van QNAP of Intel en eigenwijs uitprobeert of je ook 32GB aan RAM kwijt kan in deze NAS door 2x 16GB te gebruiken… kom je nog thans niet bedrogen uit.

Kwaliteit van voeding

Over de adapter welke geleverd word bij deze NAS kan ik kort zijn, deze werkt prima, echter zit deze niet geheel stevig in de achterkant van de NAS vast. Deze gaat er gemakkelijk en is niet vast te zetten, hier is dus met de plaatsing wat denkwerk nodig. Voor een betrouwbare plaatsing van de NAS moet om deze reden gedacht worden aan een plek waar niet veel mensen langs komen of op plek waar een stofzuiger niet vaak langs hoeft te gaan. Zodat de kans op per ongeluk los trekken van de adapter geminimaliseerd blijft.

Gegevens back-up eindapparaten

Handmatige backups
Het is uiteraard mogelijk om backups te maken van een hele reeks aan bestanden. Dit heb ik dan ook gedaan via SMB door middel van het handmatig kopiëren van data vanuit mijn MicroServer naar de NAS. Dit ging zonder complicaties. De verbinding was erg stabiel en snel, en het kopiëren ging de volle 1Gbit welke de NAS aan gaf te krijgen.
Geautomatiseerde backups
Automatische backups heb ik ingesteld door middel van het gebruiken van een gratis tool “EaseUS Todo Backup Free (13.5)”. Na het knooien met de NAS zelf en het toegankelijk maken van een share “Backups” op de NAS waar 500GB aan ruimte voor was ingesteld heb ik deze gemount in Windows 11 als Z schijf. Hierna heb ik “EaseUS Todo Backup Free” ingesteld om op bepaalde tijden een back-up te maken van mijn gehele C schijf. Deze C schijf heeft een totale opslag van 237GB waarvan momenteel 105GB gebruikt wordt. De back-up is gestart om 12:38:25 en was klaar om 12:51:34. Dat wil zeggen dat er een 6GB per minuut geback-upt is dat gelijk staat aan 100MB/s ofwel 1Gbit/s

Snapshots

Snapshots
Om veiligheidsredenen kan er besloten worden om snapshots te maken van de DATA op de schijf, dit wil zeggen dat er een ‘back-up’ gemaakt word van de bestanden welke op de NAS staan. Zodat wanneer er een aanpassing gedaan word, of een bestand word verwijderd, je deze terug kan halen zoals tijdens de snapshot.
Waarom handig?
Dit is handig om te doen om te voorkomen dat je aanpassingen maakt in bestanden welke je niet zou willen aanpassen, of wanneer je een bestand hebt dat corrupt raakt, je deze kan terug halen uit een snapshot. Of wanneer je per ongeluk een bestand verwijderd, je deze altijd terug halen kan uit een snapshot. Dit is dan eigenlijk een back-up van jouw back-up. Deze functionaliteit zie je niet vaak terug op een NAS, maar kan erg handig zijn als je een klein foutje maakt en scheelt dan vaak veel tijd met het opnieuw maken van een bestand.

2.5GbE

Snelheid
Tijdens het bekend maken van het testen van de NAS werd gevraagd of ik in staat was de 2.5GbE te testen binnen mijn netwerk. Hierop heb ik volmondig ja gezegd, in de veronderstelling dat mijn netwerk, welke 10GbE aan kan, ook 2.5GbE aan zou kunnen. Echter is het grootste deel van de apparaten in mijn netwerk uitgerust met 10/100/1000/10000mbit, en ontbreekt dus de ondersteuning voor de 2500mbit. Om deze reden heb ik tot mijn spijt de 2.5GbE niet kunnen testen.
Echter ga ik er vanuit dat dit uitstekend zou moeten werken, gezien de 1Gbit tot de MAX gepushed kon worden, en de snelheid ook daadwerkelijk gehaald werd tijdens de testen.
Functionaliteit bij thuisgebruik
De snelheid van 2.5GbE zou dan ook voor thuisgebruikers mogelijk een leuk dingetje zijn, snel kopiëren is sneller klaar zijn. Echter kan ik mij voorstellen dat voor de snelheidswinst welke gehaald word, niet specifiek een 2.5GbE netwerk opgezet gaat worden, gezien deze snelheid wel heel specifiek ondersteund moet worden door de apparatuur. En dit dan ook mogelijk meer gaat kosten dan een 10GbE adapter aan te schaffen voor in het PCI-E slot, waar mogelijk jouw huidige netwerk al wel mee overweg zou kunnen.

Op het moment van schrijven kost de NAS tussen de €380,- en de €490,- met een gemiddelde van €440,-
Prijs kwaliteit verhouding
Als we het over de prijs en kwaliteit van deze NAS gaan hebben moeten we kijken naar de mogelijkheden welke de NAS heeft. Gezien de multimedia opties karig zijn, zou ik deze NAS niet kopen voor zijn mediacenter mogelijkheden. Echter als je kijkt naar de mogelijkheden als NAS zelf, zoals de snelheid, uitbreidbaarheid en mogelijkheid tot virtualiseren van containers is het een heel ander verhaal.
De NAS is goed inzetbaar als opslag, en kan dienst doen als virtualisatie machine voor containers als in Unifi Controller, Home Assistant, GitLab, Jenkins e.t.c.
Ook is de NAS uit te breiden in RAM en kan er een PCI-E adapter ingezet worden voor M.2 SSD’s of 10GbE.
Zowel door het geen dat de installatie van een simpele ‘share’ echt een kwestie van 5 minuten is en de mogelijkheid om de NAS zo uit te breiden en in te stellen dat het eigenlijk voor mij niet meer noodzakelijk is een microserver in huis te houden. Vind ik het de €380,- zeer zeker waard mocht ik deze NAS zelf aan hebben moeten schaffen en had ik dat ook zeker gedaan.

Heb jij ook een QNAP TS-253D (zonder harde schijven)?

Vraag & Aanbod

Geautomatiseerde backups
Kleine typo of een woord wat ik niet ken??

Verder een lekker leesbaar duidelijke review.
Knooien is denk ik iets dat enkel rond de Overijsselse grens c.q. Gelderland gebruikt word. Het is een verbrassing van het woord spelen/stoeien. Ik ben zelf opgegroeid in Hattem waar dat woord veelvuldig gebruikt word in zinnen waar "spelen met" mee bedoeld word.

Voorbeeldgebruik;
Ik heb lopen stoeien met de nas.
Ik heb lopen spelen met de nas.
Ik heb lopen knooien met de nas.

[Reactie gewijzigd door Ethelind op 3 november 2021 19:10]

Een combinatie van klooien en knoeien? :P
Haha, dat zou best eens kunnen ja.