ASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC

€ 2.349,08
Specificaties Max. 1,89GHz • GDDR6X • 3x DP, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC Review

Mediokas 29 oktober 2021, laatste update op 29 oktober 2021, 445 views Product gekocht

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC

Simpelweg de beste GPU die er bestaat

Pluspunten

• Prestaties
  • Koeling
  • RGB werkt met Icue

Minpunten

• Grooooot
  • RGB niet erg fel

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Het was voor mij echt de hoogste tijd om weer een een nieuwe pc te gaan bouwen, dus dat heb ik gedaan. Alle onderdelen lekker bij elkaar gezocht, en dan is het maar afwachten wat voor GPU je kan krijgen op dat moment. In eerste instantie was dat een MSI 3080 Suprim X. Die heb ik nog voor aardig in de buurt van MSRP weten te kopen destijds. Iemand bood me daar op een gegeven moment een bedrag voor dat ik niet kon weigeren. Met een relatief kleine bijbetaling kon ik daarna namelijk deze kaart aanschaffen.

Prestaties

Met deze kaart kan je werkelijk alles op de hoogste settings spelen met DLSS en Ray Tracing aan. Ik game op 1440p, niet 4k. Dus alles is echt helemaal op max. Ik speel momenteel outriders, waarin ik met alles op ultra gemiddeld meer dan 100 fps haal.
Ik heb verder nog geen benchmarks gedraaid, maar als ik dat nog doe zal ik de scores hier toevoegen. Maar het is de beste GPU die er is, dus je kan de prestaties wel raden.

Koeling

De kaart blijft over het algemeen erg koel. Na een flinke gamesessie van meerdere uren, is de max temp die ik heb gezien 71 graden met max 84 graden op de memory. Dit zijn keurige temperaturen, zonder undervolting. Dit kan ik later alsnog doen, mocht het nodig zijn. Maar ik lees regelmatig dat de 3090 FE bijvoorbeeld regelmatig 100 graden aantikt op de memory, dus dit beest houdt z'n hoofd wel koel. En dat doet ie ook nog in stilte, want je hoort hem echt nauwelijks, zelfs niet onder load.

RGB

De RGB is voor mij zowel een voordeel als een nadeel. Het voordeel is dat het niet helemaal over de top is, maar wel een mooie duidelijke lichtbalk. Daarnaast kan je Asus apparaten beheren met Icue, waardoor ik alle RGB in mijn systeem met 1 stuk software kan bedienen.
Het nadeel aan de RGB van deze kaart, maar ook die van mijn Asus moederbord, is dat de RGB niet zo fel is. Naast mijn Corsair fans en aio, lijken ze wat gedempt licht af te geven. Terwijl de Suprim X van MSI wel vergelijkbaar fel was.

Heb jij ook een ASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC?

Vraag & Aanbod