Denon Home 150 Zwart

€ 185,-
Specificaties Mono met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Denon Home 150 Zwart Review

gwystyl 28 oktober 2021, laatste update op 29 oktober 2021, 1.368 views Product gekocht

Denon Home 150 Zwart

Ik had een Denon versterker (AVR-X2000), maar miste de multiroom optie en de mogelijkheid om draadloze achterspeakers aan te sluiten bij mijn stereopaar bedrade speakers. De AVR-X2700H kan dit wel en klinkt veel mooier dan een soundbar. De Home 150's en HEOS app hebben echter wel hun issues.

Pluspunten

• Erg mooi geluid voor relatief kleine speakers
  • Te koppelen met andere HEOS apparaten
  • Streamen van internetradio, telefoon of NAS

Minpunten

• Heos app is om te huilen
  • Vertraging bij afspelen via BT of AUX
  • koppeling tussen twee exemplaren soms verdwenen

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
Bij de verhuizing naar ons nieuwe huis, was het naast een nieuwe/grotere TV ook tijd om te kijken naar een nieuwe audio-installatie. Ik had de wens om dit zo flexibel mogelijk in te richten, maar wel goede geluidskwaliteit te houden voor een relatief beperkt budget.
Ik heb in verschillende winkels geluisterd naar onder andere de Denon Home Sound Bar 550 in combinatie met 2 Home 150's, en de Sonos Beam in combinatie met 2 Sonos One's. Ik heb gekozen voor de Denon combinatie omdat die een veel mooier dieper geluid gaven dan de Sonos combi.

Thuisgekomen heb ik e.e.a. gelijk aangesloten op mijn LG OLED55C16LA. Bij het kijken naar live TV (series, journaal etc) was de ervaring ok, maar het geluid van de Home Sound Bar 550 viel zo tegen bij het luisten naar muziek (FLAC afgespeeld vanaf de NAS, internetradio of Blu-Ray rips vanaf de Shield met Kodi), dat ik de sound bar heb teruggebracht en mijn speakers (Monitor Audio Silver RX) weer ben gaan gebruiken in combinatie met een Denon AVR-X2700.

De AVR-X2700H is een nieuwere uitvoering van de AVR-X2000 die ik had, en heeft ondersteuning voor HEOS, waardoor ik de twee Home 150's als achterspeakers in de woonkamer kan gebruiken of als los stereopaar in de werkkamer. Gebruik als achterspeakers geeft een veel ruimtelijker effect dan alleen de vast aangesloten speakers, maar aangezien ik geen center speaker en subwoofer heb kan ik niet zeggen of er een goed 5.1 effect bereikt wordt. Het is nu eigenlijk een uitgebreider stereo-effect.

In mijn werkkamer gebruik ik twee Home 150's als stereopaar voor het afspelen van internetradio of muziek vanaf de NAS. Zowel bedraad als via Wi-Fi gaat dit prima, en ze geven erg mooi geluid voor de grootte van de speakers.

Ik heb ook geprobeerd om ze via BT te verbinden met mijn laptop (Lenovo Yoga S740) voor mooier geluid bij Youtube filmpjes of spelletjes, maar is er een vertraging die dit voor mij onwerkbaar maakt. Lipsync bij Youtube is onmogelijk en bij spelletjes hoor je dialogen of geluidseffecten ook steeds te laat.
Ik heb ook geprobeerd het paar via de AUX-ingang op één van de speakers aan te sluiten, maar dan is er ook een vertraging merkbaar. Ik heb gisteren gevonden dat dit waarschijnlijk niet optreedt als je maar één speaker via een draadje verbindt met de geluidsbron. Dit heb ik net uitgeprobeerd, en inderdaad is het geluid wel in sync met het beeld als je maar één speaker gebruikt via AUX. Zodra je er twee als paar gebruikt (of het nou stereo is of niet) gaat hij een buffer aanleggen om daarna het geluid tegelijk op beide speakers af te kunnen spelen.

Een ander (groot) nadeel van deze speakers vind ik de HEOS app. Hoewel die bedoeld is om gemakkelijk speakers te groeperen en muziek af te spelen waar je wil, is het een onlogisch en gebruiksonvriendelijke app. Instellen wat je waar wil afspelen kan wel, maar duurt lang en sommige functies vereisen veel meer stappen dan handig is. Ook vergeten de speakers af en toe dat ze een paar zijn, waarna het aardig wat klooien kost om beide weer hetzelfde af te laten spelen in stereo en/of in meerdere ruimtes (in combinatie met de AVR-X2700H).
Na mijn matige ervaring met de Denon app die bij de AVR-X2000 hoorde hield ik mijn hart al vast, en helaas zijn zowel de nieuwere AVR-app als de HEOS app niet fijn in gebruik, onlogisch ingedeeld en traag.
Bediening via HomeAssistant gaat vaak sneller dan via de Heos app.

De geluidskwaliteit maakt een boel goed, maar ik sluit niet uit dat ik ooit overstap op een Sonos Arc + 2x Sonos One als die combinatie makkelijker werkt.

Heb jij ook een Denon Home 150 Zwart?

Ik was ook in bezit van deze receiver en diverse Heos speakers. Ik heb het een jaartje volgehouden. Wat een drama. Wegvallende verbinding en luidsprekers die happerden. Daarnaast viel het geluid om de zoveel weken uit war enkel door het resetten van de receiver weer terug kwam. Om maar over de ondoordachte app te zwijgen. Denon, absoluut uitstekend geluid…..als het werkt
Uit interesse: wat heb je nu en bevalt dat wel? Ik zit ruim buiten de retourperiode, dus ik ga hier wel een tijd gebruik van maken, maar ik ben bang dat Denon (gebaseerd op de staat van de app van de oude receiver die na x jaar nog steeds brak is) weinig gaat doen om e.e.a. makkelijker bedienbaar te maken.
Ik heb Sonos gekocht. En dat was best een aderlating. Finacieel maar zeker ook qua geluid. Ik had aan de denon zuilen speakers hangen. Nu dus terug naar kleine speakers met een sub. Maar… het systeem werkt. Altijd en goed.
Prima review. Ik mis alleen wat foto's. :)
Dank je :). Ik heb de speakers nu door het huis verspreid, en ik vermoed dat twee kleine speakers op een willekeurige plek weinig zeggen over de geluidservaring of de problemen met de configuratie die ik aangeef. Voor deze keer dus geen plaatjes bij de review O-) .
Goede review, ik heb net dezelfde set binnen (2x Denon Home 150, AVRX2700H en 2 zuilen van Dali). Ik krijg de 2 Home speakers echter op geen mogelijkheid verbonden met de AVR. Op het internet wijzen ze mij naar Setup Assistent in de HEOS app, dit staat niet bij mijn receiver.

Ben benieuwd of je nog tevreden bent met de set en misschien een tip voor mij hebt. Ik overweeg de 2 Home speakers terug te sturen en bedraad te gaan werken |:(

Groet Remco
Ik heb de Home 150's volgens mij eerst via BT opgezocht met de Heos app op mijn telefoon of met een draad aan het netwerk gehangen. Toen WiFi ingesteld, en nu blijven ze gewoon zichtbaar in de app als ze aan staan.

Groeperen is vrij simpel, gewoon de gewenste speaker (Home 150) lang indrukken en naar de AVR slepen en loslaten. Dat herhalen voor de andere Home 150, en dan kan je ze instellen als achterspeaker.

Ik ben nu niet thuis, en de Home 150's staan in mijn werkkamer, dus kan het nu niet testen om duidelijker uit te leggen. Als het toch anders is, zal ik deze reactie aanpassen of je een DM sturen.

Wat gaat er bij jou mis?
Dank voor je reactie!

Je suggestie voor verbinden met UTP kabels ga ik morgen even uitproberen.

Ik had wat duidelijker moeten zijn; het koppelen aan dezelfde kamer lukt, muziek afspelen op alle apparaten tegelijk lukt ook. Maar als ik via de Denon AVR de speaker setup uitvoer voor het creëren van surround, worden de 2 Home 150 speakers niet herkend (zowel Audyssey als handmatige setup geprobeerd). Deze setups gaan beide enkel uit van met speakerdraden verbonden speakers en geven geen optie voor draadloze speaker verbindingen.

In de volgende handleiding wordt naar Setup Assistent (afb. 5) dit heeft mijn app echter niet. De AVR zelf kent dit programma wel, maar dan kom ik zoals gezegd bij bovengenoemde opties uit (Audyssey en handmatige setup).

Welke stap mis ik om het feest compleet te krijgen?
Daar moet ik ook even mee spelen dan... ik heb ze wel eens als achterspeakers werkzaam gehad, maar moet kijken of dat dual stereo of surround was. Ik heb sowieso niet de Audyssey setup geprobeerd.
Zojuist met de UTP switch alle boxen + AVR aan hetzelfde netwerk gehangen. Ik krijg er wel muziek uit, maar kan de speakers nog steeds niet in surround modus instellen. Ondertussen ook verhaal gehaald bij Denon zelf, zij zeggen het volgende:
Belangrijk om te weten is dat er HEOS apparaten zijn, en apparaten met HEOS mogelijkheid.

U kunt alleen de HEOS AVR koppelen aan HEOS speakers om hier geluid uit te krijgen. Alle andere AVR's kunnen alleen gegroepeerd worden met HEOS Speakers en HEOS Signalen ontvangen, maar niet verzenden. Dit betekend dat de AVR, gegroepeerd met HEOS Speakers, wel streams kan verwerken zoals Spotify, Tidal, TuneIn en Amazon Music bijvoorbeeld, maar analoge signalen van de AVR kunnen niet naar de HEOS speakers verzonden worden. Bijvoorbeeld CD's, DVD's, TV geluid.

Mocht u een HEOS AVR bezitten, dan kunt u ze koppelen door ze bij elkaar te slepen, of via de Setup Assistent die te vinden is bij Instellingen > Mijn Apparaten > HEOS AVR > Setup Assistent.
De beruchte functie (Setup Assistent) wordt hier wederom aangehaald }>

Lijkt er dus op dat wat ik graag wilde niet mogelijk is met de huidige setup die ik nu heb. Home 150's retour en de achter speakers bedraad aansluiten dan maar :+

In ieder geval dank voor het meedenken! _/-\o_

Edit: even een Google zoekopdracht, dit is het product waar ze naar refereren pricewatch: Denon HEOS AVR (nergens meer te koop volgens Tweakers)
En die lijkt wel precies te kunnen wat ik wil: https://fwd.nl/audio/review-denon-heos-avr-av-receiver/

[Reactie gewijzigd door remccco op 12 mei 2022 20:40]