Motorola Moto G20 Blauw Review

xrf 28 oktober 2021, laatste update op 3 april 2022, 511 views Product gekocht

Motorola Moto G20 Blauw

Prima telefoon voor de prijs (€ 129). Met de accu kom je de dag goed door. De beeldkwaliteit is goed, hoewel het scherm meer licht had mogen geven. Foto's zijn fatsoenlijk, wel wat vaag op hogere zoomniveaus. Ook wat zwaardere apps zoals 3D-spelletjes kan het toestel prima aan.

Pluspunten

• prima accuduur
  • updates (2 jaar?)
  • accessoires zoals hoesje, kabel en lader inbegrepen
  • Android draait stabiel

Minpunten

• schermhelderheid aan de lage kant buiten
  • minimumvolume
  • Google Assistent-knop is te gevoelig
  • updatebeleid onduidelijk

Na eerst een paar dagen kennismaken en wat frustraties omdat Android standaard niet zo is ingesteld als ik wil, heb ik nu iets meer dan een maand met tevredenheid gebruik gemaakt van dit toestel.

Wat is inbegrepen

• Setje is mooi compleet met een transparant en flexibel beschermhoesje inbegrepen dat precies om de telefoon past. Alleen geen screen protector.
  • Helaas kan ik nu niet meer vinden waar ik het gelezen heb, maar de telefoon zou twee jaar na uitbrengen nog beveiligingsupdates moeten krijgen. Dit is mijns inziens te weinig, maar helaas is dit voor deze prijsklasse heel fatsoenlijk. De Motorola-site zelf is vager, en specificeert alleen dat het toestel nog ondersteunt wordt.
    Tot nog toe heb ik één update gekregen, met de beveiligingspatches van een maand eerder.

Wat valt op?

• Accuduur is voldoende om de dag door te komen, ook als je de telefoon meerdere uren intensief gebruikt (bijvoorbeeld spelletjes)
  • Het minimumvolume is best wel hoog, als je écht zachtjes wilt luisteren dan kan dat niet. En, ook merkwaardig, als je het volume instelt op minder dan 5% (kan met bijvoorbeeld de Google Assistent), dan valt de telefoon helemaal stil.
  • De Google Assistent-knop is te gevoelig; mínstens elke paar dagen raakt 'ie wel per ongeluk ingedrukt in je broekzak. Sowieso is de extra knop even wennen, maar dat is na een paar dagen wel over.
  • De schermhelderheid is voldoende voor binnen, en de automatische helderheidswijziging is slim genoeg dat je 'm niet heel vaak met de hand moet bijstellen. Voor buiten in de zon is de helderheid eigenlijk wat te laag; je ziet het nog wel, maar het is aan de donkere kant.
  • De beeldkwaliteit is prima
  • Android draait voldoende stabiel, als de telefoon al gecrasht is zal het niet meer dan één keer geweest zijn.
  • De beeldkwaliteit van de camera is prima met normale zoom of maximaal uitgezoomd, maar als je helemaal inzoomt merk je wel dat beelden vager worden.
Al met al een prima telefoon voor de prijs.

Heb jij ook een Motorola Moto G20 Blauw?

Ik heb deze telefoon ook, maar nog nooit een update ontvangen op deze telefoon. Als ik check is er geen nieuwe update beschikbaar. De security update dateert van juli 2021 (!). Onacceptabel. Heb jij dat ook?

Edit: een simkaart heeft het probleem verholpen. Ik gebruikte de telefoon zonder een sim voor specifieke doeleinden.

[Reactie gewijzigd door knakworst op 3 april 2022 16:11]