Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

€ 1.199,-
Specificaties 7,6" • 2208x1768 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart Review

hdareTestpanel 27 oktober 2021, laatste update op 27 oktober 2021, 218 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

Een echte eye-catcher en zeker een van de meest innovatieve telefoons (de Fold Serie) van de laatste jaren. Echter flink aan de prijs en na 3 generaties is dit concept nog steeds voorzien van vormfoutjes. Ik wacht met aanschaffen nog even op de Fold4.

Pluspunten

• WOW-factor is terug
  • Coole gimmick...
  • Scherm opengeklapt
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• ...maar blijft een gimmick
  • Kleine scherm te smal

Intro:

Bedankt voor het lezen van mijn eerste review hier op Tweakers. Voor het plaatsen van deze review heb ik het toestel exact 2 weken op proef mogen ontvangen, en helaas ook weer moeten inleveren. Tijdens mijn proeftijd heb ik een mooie rondreis door Cyprus mogen maken en het toestel een paar dagen op kantoor kunnen uitproberen. In deze beknopte review vind je mijn ervaringen terug die ik in deze periode heb mogen opdoen.
Unboxing en eerste gevoel:
Ik had voor deze Fold3 nog nooit eerder een vouwbaar scherm in mijn handen gehad. Ik ben wel op de hoogte van dit en eerdere toestellen in de serie en ben ook in de markt voor een nieuwe telefoon. Mijn huidige toestel is een Samsung S10 Plus en ook de Note serie ben ik fan van geweest (maar geen s-pen gebruiker). Een grote telefoon met dito scherm is dus zeker iets waar ik naar op zoek ben.
Het toestel voelt stevig en degelijk aan in de hand. Ik kreeg zeker niet het gevoel dat het vouw-mechanisme een zwak punt is. Vergeleken met mijn S10+ is de Fold3 wel erg zwaar, maar doordat deze ook minder breed is, is vasthouden in gesloten toestand geen probleem. Het dragen van het toestel in de broekzak van een spijkerbroek ging mij ook goed af. Ik heb niet het idee dat de dikte, want hij is erg dik, voor mij een probleem zou zijn.
De WOW-factor:
Welke nieuwe features zijn er nou aan smartphones toegevoegd in de laatste 10 jaar die een echte wow-reactie hebben losgemaakt? Volgens mij geen enkele… Minder schermrand, meer camera’s, camera onder het scherm, meer.. , groter.. , beter.. , maar naar mijn mening geen echte nieuwe functies. En toen waren daar vouwbare telefoons! Een smartphone en tablet in één toestel, wie wil dat nou niet!
Bijna iedereen die mij met het toestel bezig zag, collega’s, vrienden en ook compleet vreemden waren onder de indruk! ‘Wat is dat voor een raar ding?’, ‘Welk merk is dat?’, ‘Heb ik die niet op de reclame gezien?’. De wow-factor is eindelijk terug! Iedereen is direct geïnteresseerd in het grote scherm en de vouw die daar in zit.

In dagelijks gebruik:

Mijn telefoon gebruik ik voor 90% van de tijd voor WhatsApp, Outlook, Spotify en Youtube. Zeker op vakantie heb ik niet veel andere apps nodig gehad. In mijn tas zit ook een Sony a7R3 voor de foto’s dus de camera gebruik ik enkel om een snel kiekje te versturen of om te videobellen. Buiten mijn vakantie om gebruik ik nog enkele smart-home apps zoals Philips Hue, Ring en Tado maar een poweruser zou ik mijzelf zeker niet willen noemen. Zodra het iets geavanceerder wordt pak ik toch liever mijn M1 Macbook Air erbij dan dat ik ga multi-tasken op iets wat in vergelijking nog steeds een klein scherm heeft. Alle multi-app split-screen mogelijkheden heb ik dan ook niet geprobeerd (ook op mijn S10+ nooit gebruikt).
Dicht geklapt:
Zoals ik al eerder vermelde is de telefoon in dichtgeklapte stand dik en zwaar, maar ligt deze wel goed in mijn hand. De vingerafdrukscanner in de power-knop is prettig in de bediening en reageert snel en de volumetoetsen erboven zijn ook goed bereikbaar. Helaas is het scherm aan de voorkant voor mij te smal. Typen van zelfs de kortste berichtjes gaat een stuk trager als dat ik gewend ben. Het scherm is voor mij eigenlijk alleen geschikt om snel binnenkomende berichtjes te lezen of het weer te bekijken, voor vrijwel alle andere taken merkte ik dat ik het toestel toch openvouw. Dat is zeker geen straf om te doen, maar levert wel iedere keer een extra handeling op. Ik kan best geloven dat dit op termijn meer een last zou worden.
Opengeklapt:
Het mooiste aan dit toestel is natuurlijk het, voor een smartphone, gigantische scherm aan de binnenkant. Vooral werken in Outlook met voor e-mail een weergave die vergelijkbaar is met die van een desktop en voor de agenda een maandweergave waarin je tot 5 agendapunten per dag kunt lezen is iets waar ik echt van genoten heb. Browsen over het web met websites in ‘desktopweergave’ gaat net zo vloeiend als ik van mij iPad gewend ben. Door de 120Hz weergave voelt het scrollen zeer vloeiend en soepel aan. Een feature die ik in mijn volgende eigen toestel zeker terug wil zien. Ook het bekijken van en bladeren door foto’s gaat zeer prettig. Het scherm is goed af te lezen in de volle zon en hoewel het van plastic is denk ik niet dat het bij mij snel zou beschadigen. Ik gebruik nooit hoesjes of screen protectors bij mijn eigen toestellen en deze zien er na 2 jaar meestal nog als nieuw uit. De vouw is zichtbaar als je schuin op het scherm kijkt maar valt nauwelijks op als je direct van voren kijkt.
Voor het bekijken van video is het scherm ook zeker geschikt, maar door de aparte beeldverhouding is het uiteindelijke beeld niet veel groter dan bij een reguliere (grote) smartphone. Bij andere apps zie je duidelijker dat deze voor reguliere schermen zijn ontworpen. WhatsApp geeft de tekst klein weer maar de afbeeldingen zijn erg groot. Ook typen op het scherm vond ik niet erg prettig, het scherm is net te breed om met je duimen te typen en net te smal om het comfortabel met mijn wijsvingers te doen. Een ander dingetje is dat het plastic scherm veel stof aantrekt. En hoewel je dit er snel afveegt loop je hierbij wel de kans om je scherm te beschadigen.
Een ander praktisch probleem dat ik ben tegengekomen is dat de Fold3 niet in mijn auto-houder (enkel dicht geklapt) en DJI mini 2 drone controller (zowel open als dicht) past. Ik ben bang dat als ik het toestel langer zou gebruiken ik tegen meer van dit soort praktische problemen zou aanlopen, waarbij de normale use-case niet geschikt is voor het formaat, voor 2 schermen of voor een scherm met een vreemde afmeting.

Conclusie:

De Fold3 is een echte eye-catcher, daar is denk ik iedereen het wel mee eens. Als je opzoek bent naar iets aparts dan is dit zeker een goede keus. Echter voor mij denk ik dat er toch teveel kleine vormfoutjes in het concept zitten om andere €1500+ telefoons de baas te kunnen zijn. Mocht ik dit review-toestel mogen houden dan had ik deze zeker met veel plezier als dagelijkse telefoon gebruikt. Voor de actuele prijs van ruim €1600 euro zou ik echter eerder een iPhone 13 Pro Max of een Samsung S21 Ultra aanraden en zelf denk ik dat ik mijzelf dit astronomische bedrag voor een telefoon nog even uitspaar en nog een jaartje doe met mijn S10+.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties