Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart

€ 399,-
Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart Review

GJV63 27 oktober 2021, laatste update op 1 december 2021, 1.340 views Product gekocht

Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart

Een goede monitor die uitstekend geschikt is voor zakelijk gebruik. Ultrawide en USB-C om mijn laptop aan te sluiten en te voorzien van voeding is een grote plus. Kortom een monitor die alles biedt wat ik verwacht en nodig heb en voor een niet te hoog bedrag.

Pluspunten

• USB-C voor aansluiten laptop en voeding laptop
  • Stevige voet
  • Beeld goed af te stellen met OSD knoppen
  • Ultrawide werkt fantastisch
  • USB-A hub voor aansluiten randapparatuur
  • Kromming scherm is prettig wanneer je ‘breed’ werkt

Minpunten

• HDMI en DP aansluitingen lastig te bereiken
  • Scherm tilt alleen en kan niet draaien

Reden aankoop:

Na een lange tijd thuis gewerkt te hebben begon ik weer met regelmaat op kantoor te werken. Het kantoor waar ik momenteel gebruik van maak heeft bureaus uitgerust met een dubbel 27”monitor, keyboard, muis en hub. Aansluiten van de laptop op de hub gebeurt met een USB C kabel waarmee de data verbinding met de monitor geregeld is. Een erg prettige en snelle manier van aansluiten waarmee ik naast twee 27”schermen ook nog het laptop scherm heb. Op deze manier gebruik ik de twee 27”schermen voor werk en mijn laptop scherm voor mijn privé zaken zoals email.
Conclusie na een paar keer op kantoor werken was dat ik toch een soortgelijke inrichting thuis zou willen hebben. Ik begon me te oriënteren. Eerst met als doel een gelijke opstelling thuis te creëren maar dat liep alles met elkaar redelijk in de papieren plus het feit dat twee schermen naast elkaar veel ruimte innemen wat lastig zou zijn omdat ik met mijn bureau tegen het dakbeschot aanzit. Vervolgens besloot ik na het lezen van de monitor best buy guide mijn aandacht te verleggen naar een ultrawide monitor met USB-C. Van de geadviseerde monitoren was de Philips er een die mij aansprak maar de hoge prijs (> 600 euro) en het maar niet op voorraad zijn van deze en ook andere monitoren deden me verder kijken. Niet op voorraad zijn is overigens wel een ding wat heel veel voorkomt. In mijn zoektocht kwam ik vervolgens de Philips E-Line 346E2CUAE 34” monitor tegen waarvan er een bij Megekko op voorraad was. Op grond van de specs voldeed deze monitor aan al mijn eisen en ook de prijs was met 479 euro nog binnen budget. Alternatief was overigens de Dell S3422DW die iets goedkoper was en nagenoeg dezelfde specs heeft maar een iets mindere kromming, 1800R ipv 1500R. Op grond van het laatste besloten de Philips te kopen.

In de doos en installeren:

In de doos zitten naast de monitor alleen een voedingskabel en de USB C kabel om de monitor aan te sluiten op een laptop. Ik had verwacht dat een HDMI en DP kabel ook geleverd zouden maar dit verschilt per regio en deze worden dus in NL niet geleverd. Installeren en aansluiten is een klusje van hooguit 5 minuten. Selecteren van mijn voorkeurs instellingen vraagt wat meer tijd maar was na 10 minuten geregeld. Bijna klaar om de monitor te gebruiken. Het enige wat ik nog wilde aansluiten waren mijn muis en keyboard. Vorig jaar had ik al geïnvesteerd in een Logitech MX Master keyboard en MX Master 3 muis die ik via Bluetooth gebruikte icm met mijn laptop. Ik wilde beide echter graag op mijn monitor aansluiten zodat de monitor, keyboard en muis ook door mijn vrouw gebruikt kunnen worden met alleen het inprikken van de USB C kabel. Ook dit is een klusje van zo’n 5 minuten met het inprikken van de USB A dongle in de USB hub, het starten van de Logitech software en het doorlopen van de stappen om het keyboard en de muis te koppelen aan de dongle. Na deze stap was alles klaar voor gebruik.

Beeld en instellingen:

De monitor heeft een VA scherm. Voor mijn gebruik meer dan uitstekend waar het helderheid, scherpte en kleuren betreft. Ik heb de monitor ingesteld op de laagblauw modus, helderheid op 24, contrast op 42 en beeldscherpte op 50, smartcontrast staat aan, schaal op 1.8 en Pixel draaicirkel eveneens op aan. Hiermee heb ik een beeld wat prettig aandoet. Voor zakelijk gebruik in elk geval meer dan voldoende. De verversingsfrequentie die het scherm aankan is 100Hz. Via de instellingen op mijn laptop kan ik dit overigens niet hoger instellen dan 75Hz. Aanpassen van de scherminstellingen van de monitor zijn overigens met de OSD knoppen rechtsonder het scherm makkelijk en snel te regelen.

Aansluitingen:

De monitor beschikt over de volgende aansluitingen:
1x HDMI
1x DP
1x USB C
4x USB A
1x koptelefoon

De aansluitingen zijn meer dan voldoende om alles aan te kunnen sluiten en snel en makkelijk te kunnen gebruiken. Toen ik me begon te oriënteren leek een KVM prettig om te hebben. Echter, met ons huidige gebruik en met de muis en keyboard aangesloten op mijn monitor in combinatie met de USB C kabel hebben we alles wat we nodig hebben. Enige opmerking die ik heb is dat de HDMI en DP aansluitingen lastig te bereiken zijn onderop het scherm. De USB A aansluitingen zitten links aan de zijkant en zijn wel makkelijk te bereiken.
Tevens aanwezig zijn 2 5W luidsprekers. Niet iets wat zou missen mocht het er niet opzitten maar voor af en toe iets bekijken op Netflix, Ziggo of YouTube prettig om te hebben omdat het geluid hiermee komt uit de richting waar je kijkt.

Bouwkwaliteit, look en feel:

Voor aanschaf las ik de review van hesje op Tweakers die aangaf dat de bouwkwaliteit niet top was met een matige passing op een aantal punten. Ik heb denk ik meer geluk. De gebruikte materialen zijn inderdaad niet top, lees veel plastic, maar het geheel zit goed en strak in elkaar. Alle aansluitpunten zijn degelijk en ook de OSD knoppen voelen goed aan. Ook staat het scherm stevig op de voet en beweegt nauwelijks wanneer ik tegen mijn bureau stoot.
De look en feel is zoals ik had verwacht. Ik knuffel mijn scherm niet en vind de keus voor de gebruikte materialen meer dan uitstekend. De zwarte kleur van de bezels en voet passen goed bij mijn keyboard en zwarte Dell laptop. Daarbij zijn de bezels boven, links en rechts smal waardoor de monitor er goed uitziet. Alles met elkaar ben ik meer dan tevreden met zowel de bouwkwaliteit en de look en feel van het scherm.

Op grond van mijn gebruik, de aansluit mogelijkheden en de kwaliteit van het scherm denk ik dat ik een goede keus heb gemaakt. Ik had kunnen investeren in een duurder scherm maar zou voor mijn gevoel niet meer value for money hebben opgeleverd. Hooguit zou ik een IPS scherm kunnen overwegen maar dat drijft de prijs weer aanzienlijk op. Kortom, ik ben tevreden met mijn aankoop omdat ik alles heb wat ik wens voor een naar verhouding nog steeds redelijke prijs. Voor mensen met gelijke wensen raad ik het scherm zeker aan.

Heb jij ook een Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart?

Leuke korte review.

Als ik het goed lees doet deze monitor dus USB-PD. Hoeveel watt kan deze dan leveren?
Ben aan het kijken voor zo'n setup thuis waarbij mijn vriendin dan gemakkelijk haar laptop kan inprikken
en alles kan doen terwijl haar laptop wordt opgeladen.
@Guusd - Power delivery via de USB C aansluiting is inderdaad wat de monitor mogelijk maakt. Maximum vermogen is 65W. De USB C poort op je laptop moet hier wel vanzelfsprekend wel voor geschikt zijn.
Thanks voor de duidelijke review! nog steeds helemaal happy? Qua specs staat deze op mijn shortlist, maar de reviews lijken wisselend te zijn. Wellicht omdat men het veelal vergelijkt met de duurdere schermen..
Hi Crimby, Ja, ben nog steeds blij met de monitor. Beeld is goed, helder en scherp genoeg voor mijn gebruik. Aansluiten met de usb-c kabel blijft erg prettig. Wanneer ik op pad geweest ben volstaat het inpluggen van alleen de usb-c kabel in mijn laptop om te kunnen starten. Komt ook omdat de muis en keyboard die met de monitor verbonden zijn. Dit maakt het voor anderen ook eenvoudig om de monitor te gebruiken. Kortom, de monitor wordt door mij en anderen dagelijks gebruikt en zeer gewaardeerd.
Top! Klinkt erg goed :-) randapparatuur via USB werkt alleen als je een tweede kabel aansluit toch? Dus op je laptop heb je een USB C en USB A nodig? Voor mij niet zo'n probleem. Jammer, maar gezien het bedrag kan je ook niet te veel vragen.
Op de laptop is één vrije USB C poort voldoende om de laptop te verbinden en te voeden (moet wel geschikt zijn om mee op te laden).

De dongle die ik gebruik voor mijn muis en toetsenbord heb ik ingeprikt in de USB hub op de monitor. Hiermee werken muis en toetsenbord en kun je ze gebruiken met elke laptop die met de monitor verbonden is ongeacht hoe de laptops met de monitor verbonden zijn.
@GJV63 , op enkele reviews van Amazon lees ik dat mensen klagen dat de USB-C enkel kan dienen voor Video en voor de power delivery aan je laptop, en niet voor KVM (Keyboard/Mouse/...)
Voor de USB-Hub te gebruiken zeggen enkele reviews dat je toch ook nog de typsche USB-B upstream kabel moet aansluiten.

Maar uit jouw review leid ik af dat er echt alleen de USB-C nodig is voor power/video/signaal van keyboard muis? Je bent zeker dat het over de Philips E-line 346E2CUAE gaat?

Alleszins merci!
@npoelmans, Zoals ik schrijf in mijn review kan ik met de Logitech USB A dongle in de USB hub mijn muis en keyboard gebruiken met elke laptop die aangesloten wordt zolang de laptop met de USB C kabel aangesloten is. Dat was voor mij een van de belangrijke voordelen van deze monitor en maakt voor mij het hebben van een KVM switch overbodig. Ik weet niet of de foto die ik had geplaatst duidelijk genoeg is maar deze toont de USB A dongle in de USB hub.

Lang verhaal kort, de USB C kabel geeft idd het power/video/keyboard/muis signaal door naar de laptop. Zoals ik schrijf gebruik ik een dongle en geen fysieke kabel. Dus of het afhankelijk is van een USB-B upstream kabel kan ik niet zeggen. Wel even snel een ordinaire HP bedrade muis ingeprikt en ook dan werkt de muis zonder problemen. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Bedankt! Dat is ook helemaal de setup die ik voor ogen heb, want ik heb hetzelfde toetsenbord en muis hier thuis staan.

Waar heb jij de monitor destijds gehaald voor die 479 EUR?
Megekko, snel en zonder problemen geleverd.