Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart

€ 728,-
Specificaties 6,7" • 2640x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart Review

SabesTestpanel 26 oktober 2021, 214 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart

Een telefoon die je kan dubbelvouwen, en niet gewoon dubbelvouwen maar inclusief scherm? Hoe voelt dat nu, is het echt een voordeel? Door Tweakers de kans gekregen om dit toestel te testen in het dagelijks gebruik.

Pluspunten

• Opgevouwen zeer handig formaat
  • Handig notificatie scherm aan de buitenkant
  • Mooi design
  • Het kunnen vouwen geeft diverse mogelijkheden

Minpunten

• Buitenkant is erg glad en telefoon glijd snel weg
  • Accuduur valt tegen
  • Bij de vouw lijkt ie minder goed te reageren op aanraking
  • Sommige bijgeleverde overbodige Samsung apps

Ik heb dit toestel in bruikleen gekregen om te kunnen testen in het dagelijks gebruik en een beeld te geven hoe mijn ervaring is. Ik kan je al vertellen het was een erg leuke ervaring.

Mijn algemene ervaring
Het kunnen dichtklappen van de telefoon is een feature waarmee het toestel zeker onderscheidend is van andere toestellen. Je toestel gedeeltelijk gevouwen op tafel leggen om een YouTube filmpje te kijken of het toestel op een dergelijke manier stabiel zetten voor een foto geven net dat beetje extra. De vouw in het scherm heb ik nauwelijks als storend ervaren. Wel had ik het idee dat bij de vouw het toestel niet altijd goed op aanrakingen reageerde. Het toestel pakte dan net boven of onder de vouw de aanraking waardoor de verkeerde app wel eens werd geopend.
Het kunnen dichtklappen van de telefoon samen met de afwerking geeft het toestel een premium uitstraling. Ook met het 2e schermpje aan de buitenkant. Jammer dat de specificaties zelf niet direct premium zijn.

De software
Zoals je wellicht gewend bent van Samsung worden er diverse Samsung apps geleverd. Het is soms zoeken naar functies die specifiek voor dit soort toestellen zijn. Zo zat ik bijvoorbeeld eerst bij de instellingen voor AOD (Always On Display) te kijken voor het 2e schermpje aan de buitenkant maar dat zat weer ergens anders. En ik zou het prima vinden als het standaard was dat je een gesprek opneemt als he het toestel open doet, maar ook dit zit ergens in de instellingen verborgen.
Enkele apps (o.a. YouTube, de camera app) kunnen goed omgaan met een vouwbaar scherm en passen zich aan als je het scherm half vouwt. Maar de meeste apps doen dit nog niet waardoor zaken vaak niet mooi uitgelijnd zijn boven en onder de vouw.

Het scherm
Natuurlijk is het scherm zo ongeveer wel het opvallendste aan dit toestel maar is het ook goed in gebruik?
Het beeld dat het oled scherm geeft ziet er goed uit en laat je eigenlijk vergeten hoe plastic het scherm aanvoelt.
De vouw is zichtbaar maar meestal niet storend. Als het al storend is is het meestal bij een wat kleinere tekst op een felle witte achtergrond.
Wanneer je het scherm deels vouwt zie je wel duidelijk dat je verschillende kijkhoeken hebt waardoor een deel er een stuk donkerder uitziet.
Het 2e scherm is een mooie toevoeging wanneer het toestel dicht is en is goed duidelijk en leesbaar. Hierop kan je kiezen wat er getoond moet worden zoals de klok, berichten en b.v. de muziekspeler. Door te vegen kan je de verschillende onderdelen zien. Het zou nog mooier zijn dat alleen die onderdelen die van toepassing zijn worden getoond. Zijn er geen berichten dan hoeft dit ook niet getoond te worden, idem voor bijvoorbeeld te muziekspeler.
Ook handig dat het scherm gebruikt kan worden als preview bij het maken van een foto. Zo kan je ook selfie maken met de camera achterop het toestel.

Accuduur
Voor een toestel met een dergelijke prijs vond ik de accuduur wat tegenvallen. Ook op dagen dat ik nauwelijks niet energiezuinige apps gebruikte was het eind van de dag halen krap.

Bereik
Het is bekend dat het aantal streepjes van het bereik per toestel en fabrikant kan wisselen en niet alles zeggen.
Daarom kan ik eigenlijk weinig zeggen of het bereik veel beter of slechter zou zijn. Ik heb in de omgeving eigenlijk altijd goed bereik gehad en speedtest scores waren niet echt verschillend met mijn huidige toestel. Afgaande op de streepjes van het bereik zou het minder zijn maar dit niet ervaren.

De camera
Je kan met de camera goede foto's maken en de software kan je hier goed bij helpen. De camera's blinken niet uit en in vergelijking met een high end misschien iets minder. Foto's in het donker zien er wel goed uit maar zoom niet teveel in.

Kwaliteit en design toestel
Zowel dubbel als opengevouwen voelt het toestel zeer robuust aan. Het voelt niet alsof er een zwakke plek in het midden zou zitten o.i.d. Opengevouwen ziet het toestel er slank uit. Dichtgevouwen heeft het eigenlijk geen kenmerken van een telefoon meer. De wijze waarop de buitenkant over het scharnier heeft glijdt en je eigenlijk niks van het scharnier ziet is erg mooi gemaakt.
Het is erg wennen aan het gevoel van het plastic scherm en dit voelt dan wel weer erg kwetsbaar aan. De waarschuwingen die je te zien krijgt bij de installatie van het toestel versterkt dit zeker.

Het dagelijks gebruik
Eigenlijk wel de meest praktische toepassing van het dichtvouwen van de telefoon is wel dat deze dan mooi compact in je broekzak past. Niet meer zo lang rechthoekig toestel in je zak maar een mooi compact vierkant "doosje" die ongeveer het formaat van mijn pasjes portemonnee heeft. Ook in de auto kan ik hem mooi wegleggen en bijkomend voordeel mijn aandacht wordt een stuk minder getrokken.

De vingerafdruk scanner zit in de aan/uit knop verwerkt wat ik zelf erg prettig vind, de reactie hiervan is lekker vlot. De gezichtsherkenning werkte net zo vaak niet als wel, geen idee waar het aan ligt.

Samsung heeft hier zeker een toestel neergezet die uitstekend gebruikt kan worden voor dagelijks gebruik.

Je trekt zeker de aandacht nog met een dergelijk toestel en velen willen toch graag zien hoe dat nu werkt. Ook mijn dochter vind het geweldig dat je de telefoon kan vouwen.
Maar ondanks dat ik tevreden ben over het toestel en het gebruik hiervan denk ik niet dat het kunnen vouwen op dit moment mij de prijs waard is ten opzichte van andere toestellen met verder dezelfde specificaties. Maar ik zal het praktische nut van dit toestel wel weer gaan misschien nu ik weer mijn normale toestel in gebruik ga nemen voor het dagelijks gebruik.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties