Poly Studio P15 EU Review

jorikk59Testpanel 26 oktober 2021, laatste update op 26 oktober 2021, 2.378 views Testpanel

Poly Studio P15 EU

In het kort merk je aan alles dat dit product een premium product is. Vanaf de verpakking, accessoires, software tot het apparaat zelf. Het was een plezier om hem uit te pakken en te installeren en vervolgens te gebruiken. Ik zou nu niet meer zonder deze videobar willen vergaderen.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Features

Minpunten

• Omvang

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Vanuit Tweakers heb ik de mogelijkheid gekregen om de Poly P15 te reviewen. In mijn dagelijkse werk ben ik veel te vinden in meetings. Ik ben Office365 consultant, hierdoor zijn, je raad het vast zelf ook al wel, mijn meetings hoofdzakelijk in Microsoft Teams. Deze review zal dan afgezien van de “standaard” beoordeling nog extra beoordeeld worden op usability in Microsoft Teams.
Algemene beoordeling
In het kort merk je aan alles van dit product dat dit een premium product is. Vanaf de verpakking, accessoires, software tot het apparaat zelf. Het was een plezier om hem uit te pakken en te installeren en vervolgens te gebruiken. Ik zou nu niet meer zonder deze videobar willen vergaderen, elke keer dat ik niet de mogelijkheid heb om te vergaderen met deze videobar merk ik hoeveel fijner ik vergaderen met de videobar vind. Hieronder een review op detailniveau.
Verpakking
Laten we beginnen over de verpakking. Ik was blij verrast toen ik zag hoeveel moeite Poly heeft gestoken in de verpakking van de P15. Vanaf dit moment straalt het premium er al van af, iets wat ik wel kan waarderen. Denk hierbij aan adequate hoeveelheid beschermingsmateriaal en juiste voorgevormde vakjes waar alle verschillende onderdelen in zaten.

Accessoires
In de verpakking was ik verbaasd over de accessoires die ik er bij kreeg. Enerzijds positief maar ook negatief. Het positieve oordeel kwam vanuit de kwalitatieve uitstraling van de accessoires. Denk hierbij aan de dikte en afwerking van de meegeleverde kabels. Ik kom vanaf een webcam die via USB-C aangesloten werd, dat was alles wat er voor nodig was. Hiermee leidt ik dan ook gelijk het negatieve punt in wat mij betreft, ik was verbaasd over de noodzaak van een extra stroomkabel. Toen was mijn verbazing nog niet op zijn hoogtepunt, er moest zelfs nog een extra adapter aangesloten worden waar menig laptop tegenwoordig een kleinere nodig heeft. Al met al maakt het niet uit omdat het een vast apparaat is die je ergens vast hebt staan, maar de verbazing was wel aanwezig.

Design en bouwkwaliteit
Ik wist natuurlijk hoe de videobar er uit zag voordat ik hem uit de verpakking haalde. Toch is de eerste impressie “Wat een groot ding”. Op het moment dat je hem uit de verpakking haalt is naast die eerste impressie ook gelijk dat er wel kwaliteit in je hand ligt. Hij is niet te licht wat de stabiliteit verbeterd bij montage en gebruik. Daarnaast is de afwerking van hoog niveau, materiaalgebruik is hoogwaardig en het is een aanwinst voor mijn kantoor al zeg ik het zelf. De voorzijde is bijna in zijn geheel bedekt met “speakergrill” met in het midden de camera. De achterzijde is wat lijkt gemaakt te zijn van gerecycled plastic, die gedachte heb ik door de kleurstructuur van wit met wat donkere stippen. Tevens zitten aan de achterzijde de aansluitingen die eenvoudig te bereiken zijn.

Installatie
De installatie is rechttoe rechtaan. Bij het product krijg je een quick start guide om eenvoudig de installatiestappen te doorlopen. Maar eerlijk gezegd is dit niet nodig, zo eenvoudig is het. Qua comptabiliteit zit het ook goed. Er zit een standaard schroefdraad in waardoor bijna elke standaard onderbouw mogelijk is. Denk hierbij aan driepoten en dergelijke. Dit schroefdraad gebruik je ook bij het monteren van de standaard klip die meegeleverd is. Wederom als je het hebt over bouwkwaliteit is dit weer een positief punt, de klip is zo stevig dat je vol met vertrouwen ondanks het gewicht het bijvoorbeeld bovenop je scherm zet. Vervolgens de kabels aansluiten is een fluitje van een cent.
Gebruik
Op het moment dat de Poly P15 aangesloten is en je je laptop of PC aanzet klinkt een deuntje dat de Poly zich opstart. Standaard werkt de videobar plug and play in de versie van Windows die ik heb. Ik draai Windows 11 en heb geen issues meegemaakt. Naast het snel up and running te zijn met de videobar vind ik het principe van softwarematig en hardwarematig deactiveren van de camera een fijne gewaarwording. Het lijkt er wel op dat in het ontwerpproces rekening gehouden moest worden met hardwarematige deactivatie van de camera, en dat toen bedacht werd dat software matige de activatie van de camera ook een optie was. Uiteindelijk hebben ze maar allebei de functionaliteiten ingebouwd. Het is voor iedereen persoonlijk maar ik vind het een fijne mogelijkheid om deze beide functies te hebben. Als is het alleen om het witte lampje uit te krijgen die anders standaard de hele tijd aan staat ook al gebruik je de camera niet.

Software
Ik probeer altijd zoveel mogelijk functionaliteiten van de hardware die ik nieuw heb, altijd nieuwsgierig en benieuwd wat er allemaal mogelijk is. Daarom heb ik ook de software van Poly geïnstalleerd. Fijne installatiedoorgang en professioneel uiterlijk van de software. Puntje van aandacht als we aan het muggenziften zijn is het ontbreken van een icoon voor de software, hoogstwaarschijnlijk een onderdeel van dat ik op Windows 11 zit. In deze software zitten tal van mogelijkheden. Hieronder zet ik ze kort uiteen en wat mijn bevindingen zijn.
  • Poly Acoustic Fence, hiermee kan het achtergrondgeluid geblokkeerd worden met de mogelijkheid om de breedte aan te geven. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik hier geen meerwaarde voor mij in zat. Maar dit heeft als reden dat ik alleen op mijn kantoor zit zonder ook maar iets van achtergrondgeluid.
  • Poly NoiseBlockAI for Outgoing Audio, hiermee kan onnodig geluid weggefilterd worden uit de uitgaande audio. Denk hierbij aan het geluid van het toetsenbord bij het typen. Ik heb het aanstaan, bij uitvragen krijg ik wel positieve geluiden vanuit collega’s. Maar het effect is bij mij wel minimaal.
  • Poly NoiseBlockAI for Incoming Audio, dit is hetzelfde als hierboven maar dan voor inkomend geluid. Ik moet zeggen dat ik hier geen verschil bij heb gehoord in de praktijk.
  • Equalizer, deze gebruikt om er even mee te spelen. Uiteindelijk toch weer op het midden gezet omdat dit wat mij betreft de fijnste afstelling is voor gesprekken waarvoor ik hem gebruik.
  • Headtracking, dit is een feature die veel webcams al in zich hebben. Daarom mag hij ook niet ontbreken in de P15, en hij heeft mij ook zeker niet teleurgesteld. Hij zoomt mooi in op het gebied wat belangrijk is. Het tracken van een groep heb ik niet kunnen uitproberen, maar ik ga er van uit dat hij dit probleemloos doet.
  • Backlight compensation, dit is een kunstmatige wijze om het beeld mooi helder te krijgen te allen tijde. Ik heb hier mee gespeeld, maar het effect was wat mij betreft minimaal.
  • Soundscaping, een leuke toevoeging maar voor mij wat overbodig. Dit is het principe van Whitenoise, dus een achtergrondgeluid om de stilte te doorbreken wat sommige mensen vervelend vinden. Ik gebruik het persoonlijk nooit, ik ben een persoon die van of stilte houd of van muziek, niet iets er tussen in. Maar ik kan mij indenken als je hier wel van houdt dat je daar je eigen methodes en content voor hebt, dus veel meerwaarde zie ik hier niet in.
Videokwaliteit
Allereerst is het een van de scherpste webcambeelden die ik heb meegemaakt. Ik kom zelf vanaf een Full HD webcam af, maar dit is toch wel veel scherper. Deze videobar heeft een 4k sensor die in verschillende formaten kan opnemen (Ultra HD (4K 16:9, 2160p), Full HD (1080p), HD (720p)). Naast deze mooie formaten heeft hij een 90 graden DFOV, oftewel hij kan 90 graden tonen vanaf het punt van de camera. Al met al een topbeeld wat hieruit komt.
Gebruik in Microsoft Teams
Ik ben zelf vervend gebruiker van Microsoft Teams. Ik zag ook voordat ik meedeed aan deze actie dat dit product Microsoft Teams Certified is. Ik weet dat het natuurlijk alleen een labeltje is, maar hij werd naadloos geïdentificeerd door Microsoft Teams en was direct klaar voor gebruik. Hiervoor gebruikte ik altijd een koptelefoon met microfoon om goed verstaanbaar te zijn. Maar nu met de videobar kan ik af met alleen de videobar. Andere mensen in vergaderingen verstaan mij goed en het geluid laat ik ook lopen via de videobar, dit werkt perfect in vergaderingen. In mijn opstelling werk ik met 2 extra schermen naast mijn laptop, op deze extra schermen past deze poly dan ook geweldig. Het scherm waar je naar kijkt voor de vergadering is dan ook waar de camera zit, hierdoor is de vergaderervaring weer een stuk beter.
Na al het positieve kom ik nu wellicht wel op het lastigste punt om positief te blijven. Het is echt een hele goede videobar die zich kan meten met de beste in zijn klasse als ik het zo kan inlezen. Daarin meegenomen dat dit een all-in-one oplossing is waar je direct klaar mee bent en ook nog design technisch mooi staat in de ruimte(al zeg ik het zelf). Met deze punten in het achterhoofd vind ik nog steeds dat het veel geld is, op het moment van schrijven zie ik dat hij op internet 399 euro kost. Dit vind ik veel geld in vergelijking met een headset en aparte webcam die hiervan een fractie kan kosten. Maar als je vaker fysiek met meerdere personen moet vergaderen achter deze videobar dan komen de unieke pluspunten van dit product toch wel naar voren. Al met al een top product met een stevig prijskaartje (die wellicht wel te verantwoorden is)

Heb jij ook een Poly Studio P15 EU?

Dank voor de review. Ik ben zelf in de markt voor een goede 4k webcam. Tot op heden heb ik enkel 4k webcams gevonden die op 30 fps draaien.

Op hoeveel fps draait de P15 bij een 4k resolutie?
Volgens deze review is dat 30fps. Frappant wel dat het niet in de datasheet vermeld staat, zou het daar wel verwachten. Ook niet elders op de productpagina.

De bovengenoemde 30fps wordt gestaafd door de specs op Amazon, al is dat uiteraard nog steeds geen volledige garantie dat dat juist is.
Dank! Lijkt erop dat ik nog even geduld moet hebben.
Wil je meer fps's?
(voor een webcam?, vraag ik me dan af)

[Reactie gewijzigd door MDB1106 op 9 november 2021 08:30]

Ik zie graag 60fps op 4k inderdaad.
Het kost veel geld maar dat valt wel te verantwoorden voor 100% remote werkers vind ik. Zeker als het bedrijf hierin wil investeren en er ook goede videobelfaciliteiten zijn op de kantoren. Dan kan je toch vlotter samenwerken dan met de geluidskwaliteit van random apparatuur die mensen zelf aanschaffen.
Ben ik helemaal mee eens. Maar voor mensen die thuiswerken in hun eentje en weinig ruis op de achtergrond hebben kun je je bedenken hoeveel voordeel de gebruiker heeft van deze oplossing ten opzichte van de headset en webcam opstelling. Daargelaten dat dit systeem wel fantastisch werkt. :)
Beetje off topic maar vet behang, waar heb je dat vandaan?
Haha, is inderdaad mooi behang he :) Ik heb het van de praxis. https://www.praxis.nl/ver...ang-hexagon-zwart/5627351
Nu ook nog in de aanbieding zie ik.
Thanks! besteld, gaat zaterdag op de wanden van mijn werkkamer :-)

[Reactie gewijzigd door Hengst op 3 november 2021 20:04]

Hoe kun je nu een review van een camera plaatsen, zonder het beeld van de camera te tonen? :?
Heb je toevallig het typenummer van de adapter?
Nee die heb ik niet meer helaas.
Jammer. toch bedankt .