Google Nest Audio Zwart

€ 66,95
Specificaties Mono met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Google Nest Audio Zwart Review

IngamerX 25 oktober 2021, laatste update op 27 oktober 2021, 399 views Product gekocht

Google Nest Audio Zwart

Fantastisch apparaatje; amazing value (sound) for money in het multi-room segment, oogt en voelt premium. Imo; juist veel beter geluid dan - iets duurdere - speaker zonder assistent (Ikea Symfonisk).

Pluspunten

• Premium look & feel
  • Geluid (bereik, ruimtelijk, krachtig; opvallend ruimtevullend voor zo'n klein apparaatje)
  • Werking van de assistent
  • Google home intergratie (ecosysteem)
  • Gebruiksgemak (fysiek en softwarematig)
  • Featureset (wi-fi; bluetooth; assistent)
  • Stereo beleving

Minpunten

• Google; privacy

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 3
Met de aankoop van een nieuwe woning is mijn trouwe JBL Flipje 2 als dienstdoende audio leverancier van het thuiskantoor overgeplaatst naar het klusgebied. Dit resulteerde in het ontbreken van audio in het thuiskantoor van mijn huidige woning die ik graag wilde vervangen met een krachtiger exemplaar.

Mijn broer had toevallig onlangs de Nest Audio besteld en ik was erg onder de indruk van de punch en volume van dit apparaatje. Toevallig was er een mooie actie bij een webshop waardoor ik voor een leuke prijs een duo pack op de kop kon tikken.

Echter, als echte hollander en audio liefhebber heb ik flink wat reviews gelezen en het internet afgestruind en kwam voor best value for money bij elke review weer uit bij de Symfonisk van Ikea. Dit resulteerde in enorme twijfel. Hoe beter weg te nemen dan ook deze te bestellen en te vergelijken?

Hieronder in het kort mijn bevindingen:

In gebruik name
  • De Nest Audio is met grote afstand makkelijker gebleken om in gebruik te nemen; eenvoudig stappen volgen en binnen enkele minuten gereed om te gebruiken. Sonos software kon in eerste instantie de Symfonisk niet vinden; na meerdere keren stekker eruit, met een UTP kabel aan router verbinden, een reset en tot 4x geluidsidentificatie uit hebben laten voeren - de speaker maakt geluid en telefoon/tablet wordt door Sonos software gebruikt om nabijheid van de speaker vast te stellen - was het na ~20-30 minuten eindelijk gelukt.
  • Naar een volgend nummer gaan in spotify of een track doorspoelen resulteert bij Sonos regelmatig in tot wel tientallen seconden wachten voor het nummer (weer) wordt opgepakt. Bij de Nest Audio geen issues.
  • De Nest audio heeft bluetooth; toch wel fijn op het moment dat ik even een video wil afspelen met audio over de speaker; dit is niet mogelijk met de Symfonisk.
  • De Nest Audio heeft Google Assistent; stiekem toch wel erg makkelijk om naar een volgend nummer te skippen, van radio station te wisselen terwijl je aan het werk bent, of volume ad-hoc aan te passen zonder af te hoeven leiden door je telefoon te moeten pakken.
  • Persoonlijk; ik vind de Google Home app strak en intuïtief; de equalizer is bijvoorbeeld makkelijk te vinden. Ik kon hier in de Sonos app niet aan wennen, maar dat is mijn ervaring.
Geluidsbeleving

Lang verhaal kort; in tegenstelling tot vele reviews blaast de Nest audio naar mijn mening de Symfonisk weg. Why?;
  • De symfonisk is meer mid gefocust en mist daarmee kracht in het sub bass gebied. Deze speaker is over-aanwezig in midd bass. Persoonlijk vind ik dit storend; een blikkerige bass die een overaanwezige doordruinende uitgesmeerde kick heeft bij iedere beat en nog meer doordruist bij het actief zijn van de loudness functie.
  • De Nest audio daarentegen is out of the box meer recessed in de mids, maar heeft een buitencategorie sub bass in huis voor zo'n klein formaat; een speaker met een bijzondere punch/"umph" in huis. Hierdoor heeft dit speakertje out of the box in theorie meer potentie in het geluidsbereik. Tweaken met de equalizer resulteerde dan ook inderdaad in een gebalanceerder dynamischer geluid uit de Nest audio die op alle fronten presteert. Wellicht in de vocals en strings niet zo scherp als de Sonos, maar in de kicks en bass wel dieper en strakker, resulterend in een algeheel aangenamer (zelfs indrukwekkend) geluidsbeeld voor zo'n compacte speaker (imo).
  • So far; clarity gaat naar de Symfonisk. Warmth, dynamic en depth naar de Nest audio. Daar komt voor de Nest audio dan nog bij dat het speakertje opvallend ruimtelijker klinkt dan de Symfonisk.
Samengevat

Ja de Symfonisk is helderder, maar op alle andere punten (dynamiek, diepte, ruimtelijkheid), en daarnaast naar mijn mening ook functionaliteit, scoort de Nest audio beter. Sterker nog, persoonlijk irriteerde ik me aan de bass weergave van de Symfonisk. Nu ga ik wellicht appels met peren vergelijken, maar als ik het moet visualiseren dan is de Symfonisk voor mij een QLED TV (hoge piek helderheid) en de Nest Audio een OLED TV (contrast, dynamiek, ruimtelijkheid).

Ook de Symfonisk geeft een hoop geluid voor het geld, maar de Nest audio is voor mij persoonlijk de duidelijke winnaar. Ik ben oprecht verbaast over deze "goedkope krachtpatser" die mij prima tevreden stelt in mijn kantoor. Voor hi-fi verplaats ik me naar de woonkamer :)

Heb jij ook een Google Nest Audio Zwart?

Vraag & Aanbod

Mooie review! Ik heb net een setje nest audio's gekocht, op welke waardes heb jij de equalizer afgesteld?