QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)

QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven) Review

givowTestpanel 25 oktober 2021, 771 views Testpanel

QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)

Prima NAS die voor mijn gebruik alles kan om er erg blij mee te zijn

Pluspunten

• Stil
  • Plex werkt prima
  • Uitgebreide software mogelijkheden

Minpunten

• Vertaling in NL
  • Software kan gebruiksvriendelijker

Kwaliteit voeding Score: 4

Ik heb het product gekregen om te testen. De reden dat ik graag mee deed aan de test was dat ik al een tijd op zoek ben naar een NAS. Mijn vorige NAS is een aantal jaren geleden gesneuveld en ik gebruikte de afgelopen tijd af en toe een Synology die bij mijn ouders staat.

Bij de geleverde NAS zaten geen harde schrijven. Omdat ik van plan ben de QNAP te blijven gebruiken heb ik twee nieuwe schrijven gekocht. Hier een lijst met de producten waarmee ik de QNAP TS-231P3 getest heb:
- HDD, 2x Western Digital Red Plus 4TB 3,5 inch
- Laptop, XPS 13 9310 (i7-1165G7, 16GB 4267 MHz LPDDR4, 1TB M.2 PCIe NVMe Solid State-schijf)
- D-Link DUB-E250 USB-C - 2,5G ethernet adapter (komt eraan)
- iPhone 13 pro

Verpakking / Uiterlijk

De NAS werd stevig verpakt bezorgd. Het is niet zo compact of 'aantrekkelijk' ingepakt als bijvoorbeeld Apple producten maar het voldoet prima. De piepschuim bescherming doet goed zijn werk waardoor de NAS vast in de doos zit.

Bouwkwaliteit en Koeling

Bouwkwaliteit
De QNAP is voornamelijk van plastic. Vaak vind ik kunststof goedkoop aandoen maar eigenlijk krijg ik bij de QNAP dit gevoel niet. De NAS voelt robuust aan en is op het eerste gezicht stevig in elkaar gezet.

Koeling
Het valt me op dat de buitenkant van de QNAP vrij koel blijft bij het gebruik, misschien is dit wel een voordeel van het gebruikte kunststof. De ventilator is stil in gebruik, in elk geval een stuk stiller dan de 5 jaar oude Synology bij mijn ouders. Mocht de QNAP na verloop van tijd lawaaiiger worden zal ik dit toevoegen in de review. Na het overzetten van wat bestanden zijn dit de temperaturen die de NAS aangeeft:

Installatiegemak

HDD's plaatsen
Het plaatsen van de harde schrijven is erg simpel: je haalt de tray eruit, klikt twee plastic houdertjes los, legt de harde schrijf erin, klikt de houdertjes weer vast, schroeft 3 bijgeleverde schroeven erin en doet de tray weer terug. De geleverde gebruiksaanwijzing voldoet en je heb binnen een paar minuten de harde schrijven erin zitten.

Software eerste gebruik
Vervolgens ben ik de QNAP voor het eerst gaan gebruiken. Bij het aanzetten werd eerst de firmware geüpdate, waarna je een gebruikersaccount kon aanmaken. Vervolgens kan je kiezen hoe je de opslag wilt configureren. Al met al duurde het bij mij denk ik 30-60 minuten voor hij gebruiksklaar was. (bij installatie bleek dat één van de twee harde schrijven die ik had gekocht kapot was. Deze is direct vervangen door Amazon, maar hierdoor heb ik de installatie in tweeën gedaan. Eerst de firmware update/gebruikersaccount, en later pas de configuratie van de schrijven)

Wat me verder opviel bij de installatie is dat de Nederlandse vertaling soms niet helemaal top is. Dit varieert van moeilijk begrijpbare zinnen tot stukken in een andere taal.

• Kwaliteit van voeding

Er is mij voor de review gevraagd iets te zeggen over de voeding. Nu heb ik hier weinig verstand van. Wat ik wel kan zeggen is dat de voeding niet heet wordt. Daarnaast werkt hij op dit moment prima. Op onderstaande foto de specificaties van de voeding

Inbouwmogelijkheden

Er kunnen drie soorten opslagschrijven gebruikt worden:
- 2.5" SATA SSD
- 2.5" SATA HDD
- 3.5" SATA HDD

Daarnaast heeft de QNAP 2GB ram bijgeleverd. Dit is uitbreidbaar tot 8gb ram. Ook zijn er volgens de website diverse uitbreidingmogelijkheden. Zo kan je via USB een printer of Wifi aansluiten en een externe harde schrijf toevoegen. Ik zelf heb dit nog niet geprobeerd. Hier een lijst met opties van apparaten die je kan aansluiten volgens de QNAP website

Software opties

De mogelijkheden die de QNAP biedt zijn wat mij betreft top. Ik was bang dat het zou tegenvallen ten opzichte van Synology maar voor mijn gebruik mis ik niks. Plex werkt prima. Verder ben ik ook tevreden over het Photo Station en Surveillance Station. De laatste heb ik ingesteld voor de opname van camera beelden. Ik zal de komende tijd in het gebruik nog meer Apps gaan testen en de review hierop uitbreiden.

2.5Gbe

De QNAP heeft twee ethernet poorten, één voor 1gbit en één voor 2,5gbit gebruik. Om goed het verschil te kunnen testen heb ik een D-Link DUB-E250 besteld. Zodra ik deze binnen heb ga ik kijken of er verschil is. Voor nu heb ik gekeken of er verschil zit bij het gebruik van de 2,5gbit en de 1gbit poort op de QNAP samen met mijn 1gbit-usb c adapter. Vrij onverwacht zit er een verschil tussen beide poorten op de QNAP. Ik heb voor de test 4 bestanden gebruikt met een gezamenlijke grootte van 4,3GB.

1gbit poort:

2.5gbit poort:

Gegevensback-up

Voor de backup van mijn computer op de NAS heb ik de Netbak Replicator software van QNAP gebruikt. Je maakt hiermee een complete backup van je laptop, dit werkt prima. Daarnaast hebben ze andere software, QSync, hiermee kan je mappen kiezen die je vervolgens op verschillende apparaten kan benaderen. Op mijn laptop werkt dit goed. Voor op de iPhone vind ik de iOS app niet zo goed werken, soms lukt het niet verbinding te maken. Ook geven bestanden af en toe problemen bij het openen en kan de app een wat nieuwer design gebruiken.

Snapshots

Hoe ik het begrepen heb wordt er bij snapshots niet telkens een gehele backup gemaakt maar wordt er bij een wijziging aan een bestand een kopie opgeslagen. Dankzij deze methode is er een stuk minder ruimte nodig voor je backups. Bij het instellen kan je een gewenste hoeveelheid ruimte specifiek toewijzen aan snapshots. Als je eenmaal meerdere snapshots hebt kan je er doorheen scrollen en bestanden kiezen die je wil terughalen. Als test heb ik een aantal onnodige bestanden aangepast en het was makkelijk ze terug te vinden en te herstellen.

Ik gebruik de QNAP TS-231P3 nu een week en ben er erg tevreden over. Voor mijn gebruik is de Plex server nodig, moeten er camerabeelden opgeslagen worden en is het handig dat mijn laptop een automatische backup maakt. Dit alles werkt tot nu toe zoals het moet. Verder is het prettig dat de NAS stil is en niet te warm wordt. Bovendien heeft de QNAP een prima prijs, op dit moment krijg je hem voor €295 thuisbezorgd, klik hier voor actuele prijs volgens de Pricewatch. Als ze de software iets simpeler maken en meteen alle vertalingen in orde maken zou ik het eindoordeel uitstekend hebben gegeven. Maar ondanks deze kleine minpunten vind ik de QNAP zeker een goed waard en ga ik hem aan vrienden/bekenden aanraden als ze op zoek zijn naar een NAS.

Heb jij ook een QNAP TS-231P3 (2GB ram, zonder harde schijven)?