ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition

€ 1.343,42
Specificaties Max. 2,36GHz • GDDR6 • 2x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition Review

PCGGamer 25 oktober 2021, laatste update op 17 december 2021, 292 views Product gekocht

ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition

Geweldige kaart. Fan curve op minimaal gezet (30%), super stil en nog steeds koel. Komt niet boven 60 graden uit tijdens gamen. Radeon software is zeer uitgebreid en intuitief. Dankzij de 16GB VRAM zal de kaart lang mee gaan. Zeer tevreden over!

Pluspunten

• Stil (wel fan curve handmatig instellen)
  • Snel
  • Mooi design
  • Toekomstbestendig
  • Radeon software

Minpunten

• FSR ondersteuning moet groeien

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Allereerst de verpakking; zag er goed uit, stevig verpakt en veel accessoires.

De kaart zelf ziet er naar mijn mening prachtig uit en straalt echt kwaliteit uit. Deze kaart (ook met de plek van de waterleidingen) verdient het echt om verticaal gemonteerd te worden. Staat zo veel mooier dan horizontaal, omdat je dan het design van de kaart echt ziet. Omdat hij watergekoeld is maakt dit ook niks uit voor temperaturen.

Over temperaturen gesproken; de kaart blijft zeer koel bij een hele lage fan speed. Ik heb de meegeleverde fans op 30% draaien (1050 rpm), wat het minimum is in de AMD software. Aan de andere kant heb ik 2 Noctua A12x25 fans draaien op een vaste snelheid van 1100 rpm. Ik zit er aan te denken om de meegeleverde fans ook te vervangen voor Noctua's aangezien ze zelfs op 30% veruit het luidste zijn in mijn PC. Ik heb de kast dan ook op mijn bureau staan en ben erg gevoelig op gebied van geluidsproductie. Al met al is de kaart alsnog zeer stil, een stuk stiller dan de luchtgekoelde RTX 3080 die ik hiervoor had.

Dat gezegd hebbende, de temperaturen met deze lage fan speed zijn uitstekend. Tijdens het gamen komen de temperaturen eigenlijk niet boven de 60 graden uit! Dat is het grootste voordeel van waterkoeling: het geeft je zo veel thermal headroom dat je zelfs met de minimum fanspeed nog steeds uitstekende temperaturen haalt.

RGB kun je bedienen via de Asus Armoury Crate software.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze videokaart. 16GB VRAM zorgt er hopelijk voor dat deze kaart nog lang mee kan gaan. Wat daarbij zou helpen is de ondersteuning van FSR in meer games, maar AMD is hier druk mee bezig.

Wat mij betreft een absolute aanrader! Vragen beantwoord ik graag!

Heb jij ook een ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition?