Specificaties 26" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 26LE5500 Zwart Review

GHengeveld 11 september 2010, 5.992 views

LG 26LE5500 Zwart

Pluspunten

• Vele instelmogelijkheden. Ruime selectie aan connectoren. Aanwezigheid van een CI+ slot.

Minpunten

• Niet mogelijk om hem strak tegen de muur te hangen.

Ik heb dit scherm nu 1 dag. Ik heb deze aangeschaft als vervanger voor mijn LG L245WP-BN, een 24" monitor met P-MVA panel. Destijds heb ik voor dat scherm gekozen vanwege het paneeltype, en daar heb ik geen spijt van gehad. Zeker omdat ik veel met Photoshop werk (als webdeveloper) was dat voor mij belangrijk. Voorheen had ik Digitenne, en kon ik de decoder op mijn monitor aansluiten, maar tegenwoordig heb ik alleen analoge kabel-tv, en had ik dus een echte TV nodig.

Ik gebruik het scherm dus zowel als TV als computer monitor. Daarom was full-HD echt een must-have. Omdat ik het scherm als monitor gebruik zit ik er nog geen meter vanaf, dus ik wilde geen 32" of groter. 26" was de ideale maat, maar veel schermen met full HD zijn er niet in die categorie. Ik heb ook de Samsung SM P2770HD overwogen, maar een andere Tweaker gaf aan dat die niet zonder gebreken is.

Featureset
De uitrusting is uitstekend voor een scherm in deze klasse. Met een resolutie van 1920x1080 (Full HD) is hij helemaal bij de tijd, terwijl die resolutie nog niet echt gangbaar is bij dit formaat. De aansluitingen zijn voldoende, er is zelfs een CI+ slot aanwezig (Ziggo certified), in tegenstelling tot de meeste schermen die alleen CI hebben. Als UPC klant heb ik daar niets aan, maar ik gok dat UPC ook wel binnen enige tijd CI+ zal gaan ondersteunen. Verder is het scherm voorzien van 3 HDMI ingangen (2 achterkant, 1 zijkant), VGA, S/P-DIF out, 1x SCART, component- en composiet-video en uiteraard coax. Voor elk wat wils dus. Tevens is er USB voor het aansluiten van een stick of HDD, met de mogelijkheid video, fotos of muziek te bekijken/beluisteren. De video weergave is prima, ik heb geen obsure codecs geprobeerd, maar de films die ik heb werkten gewoon, inclusief de .srt ondertitels. Ook is er aan de zijkant een aansluiting voor een hoofdtelefoon.

Beeldkwaliteit
Ik kan mijn scherm helaas alleen vergelijken met mijn laptop (Full HD LED) en mijn vorige monitor, maar ik ben over het algemeen wel tevreden. De standaard instellingen voor VGA vond ik zelf niet prettig, maar gelukkig is er heel erg veel te tweaken, waaronder contrast, backlight, helderheid, kleurtoon en scherpte. Een normale monitor heeft naar mijn weten geen beeldverscherping ingebouwd, dus ik was blij dat ik dat gewoon kon terugdraaien. De instellingen kunnen overigens per input opgeslagen worden, dus voor kabel TV kun je andere instellingen opgeven dan bijv. voor HDMI of VGA. Uiteindelijk heb ik het nog niet helemaal zoals mijn vorige scherm kunnen instellen, maar het zit er redelijk in de buurt en ik kan er best goed mee werken. Uiteindelijk blijft het een TV en die zijn niet ideaal voor gebruik als monitor. Voor gamen (Modern Warfare 2) is het overigens wel beter, want het ziet er allemaal wat kleurrijker en scherper uit. Van ghosting, input lag of andere lag heb ik geen last. De inkijkhoek is uitstekend, ik zie geen verschil van welke kant dan ook, het wordt hooguit wat donkerder maar de kleuren blijven hetzelfde. Ik heb geen pixeldefecten gevonden.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De bouwkwaliteit is gewoon zoals je het van LG zou verwachten: goed genoeg. Naar mijn mening is het een mooi scherm, niet de allermooiste maar wel strak en functioneel. Toch hebben ze niet écht nagedacht over de vormgeving, en hiermee kom ik op het enige echte nadeel van dit scherm: de connectoren. Als je dit scherm strak tegen de muur aan wilt hangen dan kom je bedrogen uit. Vrijwel alle aansluitingen zitten namelijk aan de achterkant, en steken recht naar achteren, waardoor je minimaal 3cm en waarschijnlijk 8cm ruimte nodig hebt achter het scherm. Ik heb hem aan de muur hangen, maar hij komt verder van de muur af dan mijn vorige scherm (die hing ook aan de muur maar heeft de connectoren aan de onderkant). Waarschijnlijk zijn ze er bij LG van uitgegaan dat je gewoon de voet gebruikt. De interface viel me in positief opzicht op. Het ziet er allemaal super gelikt uit, en de interface werkt ook nog eens intuïtief.

Geluid
Hier heb ik niet veel over te zeggen, erg enorm hard gaat hij niet, maar er zit ook geen irritante resonantie in. Ik gebruik hem i.c.m. mijn Logitech Z-5500 via de optische S/P-DIF aansluiting.

Al met al ben ik wel tevreden over deze aankoop. Het prijskaartje is best fors voor een scherm van 26" (66cm), maar gezien de vele features en aansluitmogelijkheden had ik dat er wel voor over. Helaas is het scherm momenteel niet heel goed leverbaar, dat zal met de lage populariteit van het formaat te maken hebben. Daardoor duurde het 4 weken voor ik m had.

Heb jij ook een LG 26LE5500 Zwart?

waar is deze TV verkrijgbaar? DE verschillende webshops kunnen 'm nog steeds niet leveren...
Het viel mij ook al op dat dit toestel vrijwel niet verkrijgbaar is bij webshops. Ik heb het even nagevraagd bij LG, deze TV is een exclusief model voor de mediamarkt.
Redcoon en Azerty hebben m gehad. Mijne komt bij de Azerty vandaan. Wel lange levertijd idd (voor mij een maand).
Hoi, schitterende TV!! Vraagje; is dit rand standaard rood, om de kast heen, of licht deze op bij het gebruik (in de "power on" stand)?

Tegenwoordig hebben Samsung, LG en nog een aantal denk ik de neiging om overal "rode" randjes om heen te plaatsen, wat ik persoonlijk niet om aan te zien vind.

Het vloekt echt bij alles wat ik in huis heb, een soort Campo Alegro (hoerenhuis) lijkt, met die hoerige rand eromheen. Ik hoop dat dit een trend is, die heel snel overwaait.
(Of dat ze er een optie in bouwen, waarmee je hem uit kunt zetten)

Maar verder: echt een prachtige TV! Bij de specs op de LG site wordt gesproken van 50Hz True Motion o.i.d., terwijl in de tweaker-specs "100Hz" staat. Wat is het nou?

Wel apart dat je trouwens 1080P Full HD op 26" hebt. Normaal heb je dan bijna altijd HD-Ready. :) Je DivX-filmbeeld ziet er crispy uit imo. Veel plezier nog met je aankoop! ;)
Geen rood te zien hoor, ding is gewoon zwart (of iig heeel erg donker rood, een klein beetje transparant).
Ik zag nu bij Redcoon.nl dat deze TV binnen 2 dagen leverbaar is. Stond vorige week nog op "reserveren".
Overigens is de TV volgens mij 50Hz en géén 100Hz. Zijn veel tegenstrijdige berichten over. Deze set heeft volgens mij 3 HDMI aansluitingen en niet twee. Ook daar spreken sommige websites elkaar tegen.

Inderdaad geen andere 26" met deze spec's en hoeveelheid aansluitingen.
Inderdaad 3x HDMI (2 achterkant, 1 zijkant).

Ik ken de specs niet, maar ik vermoed dat hij gewoon 100Hz is. Ik gebruik m gewoon als monitor, zit er nog geen meter vanaf. Ik zie geen vertragingen ofzo. Non-issue.
Tja wel jammer dat je dvd rip op 684x276 resolutie is :+

Ik heb deze tv ook net besteld bij redcoon.nl, nu maar hopen dat de levertijden wel correct zijn en niet zoals wbree zegt dat hij al een week wacht..
Misschien een opendeur, maar voor mij belangrijk; als je een hoofdtelefoon inplugt, gaat dan het volume van de ingebouwde speakers naar nul? En laat het volume van de headphone zich via de afstandbediening (via de mastervolume) bedienen?

Ik wil een setje actieve kleine speakers aansluiten via een jack op die uitgang, maar dat is alleen zinvol als de eigen speakers automatische op mute gaan.

thnx,
Als je een hoofdtelefoon aansluit gaan de speakers uit ja.
En ja, de volumeregeling van de tv bepaalt ook het volume van de hoofdtelefoon.
Bedankt voor de review! Zit al enkele maanden te kijken naar dit model, zijn weinig andere fatsoenlijke merken @ 26" met Full HD. Zonde dat hij nergens te verkrijgen is, althans, niet op voorraad.
Ik heb hem deze week besteld op bestekeus.nl. Die gaven aan dat hij direct leverbaar was. Ik heb ze even gevraagd of dat ook echt betekende dat hij bij hen op voorraad was, of dat het om een leverancier ging, maar ze hadden hem inderdaad echt staan. Hij werd dan ook de volgende dag bezorgd. Mazzeltje, denk ik, want hij staat elders inderdaad overal op lange levertijden.
@wbree: Ik heb alleen analoge kabel-tv, maar het zappen gaat daarbij gewoon lekker vlot, geen problemen mee dus. Er zit wel een rarigheid in. Als ik van kanaal 2 een kanaal lager ga, dan kom ik niet op kanaal 1 maar op kanaal 29 (de laatste in mijn lijst). Als ik op de knop 1 druk dan kom ik er wel gewoon. Kanaal 29 is sowieso raar want hij geeft aan dat het BBC1 is, maar het is Rotterdam TV. Nederland 1 wordt ook niet als zodanig herkend, die ziet hij als 'C58'. Ik vermoed dat het een UPC foutje is. Misschien moet ik de zenders nog een keer opnieuw instellen.
(Update: Opnieuw instellen heeft geholpen, nu geen last meer van.)

@kh65: Dit scherm is niet te vergelijken met een (semi-)professioneel scherm als mijn vorige scherm. Ik vermoed dat er gewoon een TN panel in zit, maar heb dat niet kunnen bevestigen. Het hebben van LED-backlight scheelt wel een stuk. Wat kleurechtheid betreft: dat is interessant als je drukwerk ontwerpt, maar ik geef er niet meer om voor wat ik doe. Iedereen heeft immers een ander scherm dus het heeft geen enkele zin om daar op te letten. Soms bekijk ik een design wel op meerdere schermen.

Desondanks kan ik me wel voorstellen dat anderen er wel om geven, daarom heb ik wel stilgestaan bij de instelmogelijkheden. Voor de veeleisende gebruiker zal het dus wel aan te passen zijn. Zelf heb ik alleen wat zitten spelen met de balans tussen helderheid en de backlight (zijn 2 verschillende dingen) en de scherpte dus.

[Reactie gewijzigd door GHengeveld op 12 september 2010 16:48]

Kun je iets zeggen over de kwaliteit van het beeld met gebruik van analoge kabelTV?
Heeft weinig zin om daar wat over te zeggen, want dat is heel erg afhankelijk van de situatie. Daarnaast is er veel verschil tussen verschillende zenders (RTL4/5 is bij mij veel beter in kwaliteit dan bijv. NED1/2/3 of SBS6). Of dit scherm verbeterende technieken heeft en hoe goed die zijn kan ik niet zeggen, omdat ik hiervoor geen TV had (wel Digitenne, maar dat is een ander verhaal).
Kun je iets zeggen over de snelheid van het "zappen"? Met name als je TV kijkt via de digitale tuner (DVB-T).
Wat ik vreemd vind is dat je het vorige scherm gekozen had op P-MVA schermtype,
voor foto-bewerking etc., en dat je hier niet rept over kleur-echtheid en dergelijke...

Wat voor paneel zit hierin?
Is dat ook iets van P-MVA? Of toch gewoon TN of zo?
Inmiddels hangt de LE5500 al een weekje aan het plafond!