LG DSP11RA

€ 667,-
Specificaties Soundbar met 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG DSP11RA Review

MarcHooij 24 oktober 2021, laatste update op 24 oktober 2021, 2.032 views Product geleend

LG DSP11RA

Mooie forse rechthoekige soundbar met een even fors geluid. Heerlijk geluid op ieder volume bij het streamen van muziek. In combinatie met een LG televisie valt de surround en daarmee de bioscoopervaring bij de rearspeakers op ongeveer 3 meter afstand tegen.aangezien dan enkel nog de soundbar overheerst.

Pluspunten

• installatie
  • aansluitmogelijkheden
  • Bluetooth
  • volume

Minpunten

• maat subwoofer
  • surround geluid

Geluidskwaliteit Score: 3
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van deze Soundbar welke via de post werd thuisbezorgd.
De set is compleet inclusief een subwoofer en 2 achter speakers die vanwege de Wifi verbinding met de soundbar enkel een 240 volt aansluiting.vereisen. Een mooi detail is dat de stekkers een haakse vorm hebben waardoor deze weinig ruimte vragen. De elektra-aansluiting op de subwoofer is ook haaks waardoor deze niet op de achter speaker past.

Het installeren ging zeer eenvoudig waarbij volgens de bijgeleverde beknopte handleiding de onderdelen in een vaste volgorde van stroom dienen te worden voorzien. Met de meegeleverde bijgesloten optische audiokabel is de set toch direct aan te sluiten. Dit scheelt weer een HDMI poort die vrij blijft op de televisie. Op zowel de soundbar als de televisie is ook een HDMI eARC/ARC poort aanwezig zodat aansluiten met een HDMI kabel ook mogelijk blijft. Een HDMI kabel wordt niet meegeleverd. De soundbar heeft trouwens ook nog 2 extra HDMI ingangen en een USB poort.

Na installatie is de hele set opvallend aanwezig. Deze gebruik ik in combinatie met mijn LGOLED65C16LA. Deze televisie heeft een lage voet. Het plaatsen van de soundbar direct voor de televisie is geen succes, daar de soundbar dan boven de onderzijde van de televisie uitkomt. Er worden wel 4 beugels meegeleverd om de soundbar op de muur te bevestigen. De sub woofer is een forse kast en ook de rechthoekige rear speakers zijn rechthoekig en opvallend.

De app gedownload en deze is Nederlandstalig en zeer gebruikersvriendelijk. Via de app de soundbar gekalibreerd op de kamer en gaan. De hoofdfuncties volume, mute aan/uit, type input en geluidseffect staan direct voorhanden op het startscherm. Maar dit er zijn meer functies via de app te regelen als de instellingen per luidspreker, koppeling Alexa en een nachtschakeling die de geluidsintensiteit vermindert.
Naast de app is er ook een afstandsbediening meegeleverd. Via deze bescheiden goed in de hand liggende bediening zijn ook alle functies eenvoudig te bedienen.

Het vermogen van de soundbar is net als het formaat fors en het maximale volume is dan ook meer dan nodig voor een huisinstallatie. Het geluid is prima en ook bij de volle geluidssterkte blijft het van dit niveau. De omvang van de verschillende boxen heeft duidelijk een positief effect op de geluidskwaliteit bij hogere volumes. Persoonlijk mis ik wel de lage tonen. Dit ondanks de aparte subwoofer met het woofer level op maximaal en de keuze Bass Blast als geluidseffect.

De koppeling aan de televisie in combinatie met de Dolby Atmos, Surround en Cinema instellingen schept verwachtingen over de geluidskwaliteit bij films. Dit is een tegenvaller met andere ervaringen. De rear speakers staan een aantal meters achter mijn zitplaats en zelfs met deze op maximaal ten opzichte van de soundbar zijn deze onvoldoende hoorbaar en mis ik de bioscoopervaring wat betreft geluidsbeving.
Kortom naar mijn mening niet de beste keuze voor een filmavondje thuis. Maar wel een prima soundbar met een groot volume voor het eenvoudig afspelen van muziek van streamingsdiensten, usb of andere input. Dit geldt zeker voor degene zonder sterke voorkeur voor zware bastonen.

Heb jij ook een LG DSP11RA?

Begrijp ik het goed dat je de soundbar via de bijgeleverde optische kabel hebt aangesloten op de Tv,..??

Dat moet je toch via de hdmi doen om alle geluidskwaliteiten te verkrijgen.. dolby atmos, etc, etc.. Surround..
Klopt dat ik de soundbar enkel via de bijgeleverde optische kabel op de tv heb aangesloten. Ik was niet op de hoogte dat HDMI vereist is voor een betere geluidskwaliteit.
En is het geluid via HDMI inderdaad ook écht daadwerkelijk beter dan via optische kabel? Of merk je geen verschil ofzo?
Ik heb de set niet getest met de HDMI kabel en ook niet meer de mogelijkheid dat alsnog te doen. Het probleem was bij mij vooral dat ik op ca. 250 cm van de soundbar en ca. 400 cm van de achterluidsprekers.zat. De achterluidsprekers hadden in verhouding ook na deze op maximaal te zetten in de app onvoldoende volume in verhouding tot de soundbar om deze goed te horen. Dit is bij mijn huidige soundbar veel beter. Ik ga er vanuit dat dit "gebrek" niet wordt weggenomen door een HDMI kabel te gebruiken in plaats van de optische kabel.
Een vraagje over het bedienen van de geluidssterkte.

- Zijn de speakers in de tv uitgeschakeld als je de soundbar gebruikt?
- Kun je de volumeregeling van de soundbar op het scherm zien, zodat je weet op welke sterkte deze staat?
Ik had de speakers van de tv uitgeschakeld. Omdat ik een LG tv heb in combinatie met de LG soundbar is het mogelijk beide te gebruiken of slechts één van beiden.
De volumeregeling van de soundbar en de balans tussen de soundbar en de achterspeakers zijn eenvoudig via de app zichtbaar.
Ik heb zelf een LG tv (C9) met een Bluesound soundbar. Speakers zijn in de tv uitgeschakeld.
Het was dan handig als je met de standaard bediening van de TV het volume kan regelen, en dat de ingestelde sterkte op de TV zichtbaar is. Regelen kan ik het wel, maar de instelling is niet op de TV zichtbaar.

Ik lees dat een LG TV + LG Soundbar hetzelfde probleem heeft. Alleen met een APP kun je de ingestelde geluidssterkte zien. Niet op je TV-scherm.

[Reactie gewijzigd door aeng op 26 november 2021 10:36]

Optische kabel review :X

4 meter van de rear speakers is ook wel erg uitzonderlijk..
Die had je wellicht voor de review wat dichter kunnen zetten.