QNAP TS-253D (zonder harde schijven)

QNAP TS-253D (zonder harde schijven) Review

gremlinTestpanel 24 oktober 2021, laatste update op 25 oktober 2021, 472 views Testpanel

QNAP TS-253D (zonder harde schijven)

QNAP heeft met de TS-253D een nette NAS beschikbaar gemaakt. De hardware specificaties zijn prima. Handig is het PCIe-uitbreidingsslot en de mogelijkheden daarvan. Het apparaat is erg veelzijdig. De software kan soms wat rommelig en complex overkomen.

Pluspunten

• Veel gebruiksmogelijkheden
  • Veel uitbreidingsmogelijkheden
  • Veel NAS apps (van QNAP, maar ook via community repositories)
  • Goede ondersteuning met diverse apps voor desktops/laptops (Windows/Mac/Ubuntu) en tablet/smartphones (Android/iOS/Windows Phone)

Minpunten

• Nederlandse vertaling inconsequent en soms zelfs beroerd of afwezig
  • Veel instelmogelijkheden en -opties, waardoor er veel tijd geïnvesteerd moet worden om het apparaat naar wens in te stellen

Kwaliteit voeding Score: 4

De Synology DS213+ die al jaren in mijn meterkast staat te pruttelen, is echt aan vervanging toe. Ik ben niet iemand die altijd het nieuwste en het beste moet hebben, maar bepaalde onmogelijkheden van deze jongen beginnen me steeds meer tegen te staan.

In mijn zoektocht blijk ik toch weer veel naar de NASsen van Synology te kijken. En eigenlijk is dat niet eerlijk. Maar ja, onbekend maakt onbemind. In het kader van het Testfest 2021 mag ik er één van concurrent QNAP aan te tand voelen. Typenummer TS-253D.

Voor deze review ben ik vooral geïnteresseerd in de installatieprocedure, het maken van back-ups van apparaten en de snapshot functionaliteit. Dat laatste vind ik interessant, voor bijvoorbeeld gevallen waarbij een bestand verwijderd wordt en dat bestand dan normaliter ook uit de back-ups verdwijnt.

Let’s go! Ik ben klaar om (positief?) verrast te worden.

In de doos

De doos op onderstaande foto zat in een meer stevige en blanco transportdoos. De NAS zelf zat keurig in plastic verpakt, met schuimrubber beschermd in de doos. Verder zat er los in de doos een netsnoer, en een aparte doos voor alle accessoires.

TS-253D NAS
Quick Installation Guide
Garantieverklaring
Flyer garantieuitbreiding

Het apparaat

Het apparaat is qua vormgeving niet erg verrassend. Ik vind dat niet erg; ik ben niet zo’n fan van uitgesproken designs. Meestal komen die erg gekunsteld op mij over. Smaken verschillen, maar ik vind dat deze NAS er prima uitziet. Zoals gezegd, qua vormgeving niet verrassend, maar kwalitatief ziet het er goed uit en voelt het goed aan.

Aan de voorzijde zit een cover die de sleuven afdekt. Om deze te verwijderen dient eerst een schuifslot aan de linkerzijde geopend te worden. Daarna kan de cover verwijderd worden. De eerste keer was mij niet gelijk duidelijk hoe dat moet, maar (zonder grof geweld) proberen leert dat de cover naar links bewogen moet worden. Leuk detail is dat de cover door magneten op zijn plaats wordt gehouden.

Achter deze cover zitten twee sleuven voor de opslagmedia (SSD en/of HDD). Elke sleuf heeft een eigen bracket. De brackets lijken niet echt stevig, maar met beleid is er prima een drive op te monteren, waarna zo’n bracket gemakkelijk in de behuizing is te plaatsen.
Aan de voorzijde van het apparaat bevinden zich verder:

Aan/uit knop
5x status-LED (systeem, netwerk, USB-copy, drive 1, drive 2)
USB3.2 Gen 1 poort
USB-copy knop

Aan de achterzijde zijn deze zaken te vinden:

HDMI2.0 poort
3x USB2.0 poorten
1x USB3.2 Gen 1 poort
2x 2.5 GbE ethernet poorten
Aansluiting stroomvoorziening
Reset knop
Kensington security slot
Aan de acherzijde is ook de ventilator te zien en een uitsparing voor toegang tot het PCIe slot.

Specificaties

Processor en geheugen
CPUIntel Celeron J4125
Aantal cores4
Processorsnelheid2.0 GHz (burst up to 2.7 GHz)
GPUIntel HD Graphics 600
Werkgeheugen1x 4 GB (SO-DIMM DDR4)
Werkgeheugen uitbreidbaar tot2x 4 GB
Aansluitingen extern
StroomvoorzieningVia losse adapter
Ethernet2x 2.5 GbE
USB3x USB2.0, 2x USB3.2 Gen 1
HDMI1x HDMI 2.0 (up to 4096 x 2160 @ 60Hz)
Maten en gewicht
Hoogte168 mm
Breedte105 mm
Diepte226 mm
Gewicht1.5 kg (excl. HDD/SSDs)
Energie, koeling en geluidsniveau
Hardware versnelde transcoderingJa
Wake On LANJa
Kensington security slotJa

Opties

Naast het plaatsen van opslag in de sleuven is er intern plaats voor een extra geheugenmodule, (SO-DIMM DDR4) waarmee de capaciteit van het geheugen op te krikken is van 4 GB naar 8 GB.

Daarnaast is er een PCIe (Gen 2 x4) slot beschikbaar. Hierin kan een uitbreiding gestoken worden met (een combinatie van) de volgende functionaliteit:

5 GbE of 10 GbE ethernet
USB 3.2 Gen 2
M.2 NVMe SSD
WiFi 6 (a/b/g/n/ac/ax)
SFF-8644/SFF-8088 SATA
Een geplaatste M.2 NVMe SSD kan gebruikt worden als caching voor HDD drives. Via een SFF-8644/SF-8088 SATA adapter kan een behuizing met extra opslag aangesloten worden. Zo’n behuizing aansluiten kan eventueel ook via USB.
Verder kan via USB een printer, geluidskaart of bluetooth uitbreiding aangesloten worden.

Hardware installatie

Aan de hand van de Quick Installation Guide dienen, na het verwijderen van de cover, een of meerdere (niet-meegeleverde) drives in een bracket gemonteerd en de brackets in de behuizing geplaatst te worden. In die guide is duidelijk te zien hoe dat moet.

Op een bracket zitten twee strips, die gebruikt worden bij het monteren van een 3.5" drive. Voor het monteren van een 2.5" exemplaar moet een van deze strips verwijderd worden. Het zou handig zijn geweest als die strip in het apparaat bewaard kon worden. Nu verdwijnt de strip (met de schroeven die over zijn) in een lade en weet je over een tijdje niet meer waarvoor die strip dient.

Na het sluiten van de cover en het aansluiten van stroom en netwerk kan de aan/uit knop bediend worden. De enige tip die de Quick Installation Guide je verder geeft is om Qfinder Pro te installeren op een PC. Hierna ben je op jezelf aangewezen.

Software installatie en configuratie

Slimme installatie

Met behulp van Qfinder Pro kan de NAS snel gevonden worden, nadat deze zich via DHCP in het netwerk heeft aangemeld. Via de browser kan de openingspagia van de NAS opgezocht worden. Bij de eerste installatie ziet dat er zo uit:

De Slimme Installatie loodst je aan de hand van de volgende schermen door de installatie van de software. Het zijn nogal wat stappen, dus ga er maar even voor zitten.

Ai, dat is toch wel een tegenvaller 😉. Om te beginnen heb ik één Samsung 870 QVO 1TB SSD geïnstalleerd. Daarna gaat de Slimme Installatie gelukkig zonder problemen verder.

Er wordt gevraagd om de naam voor de NAS op te geven en een gebruikersnaam en wachtwoord voor de beheerder in te stellen. Grappig detail in de vorige QTS versie (4.5) is dat de gebruikersnaam vast ingesteld was op “admin” en er na de installatie op werd aangedrongen dit admin-account uit te schakelen en een ander gebruikersaccount tot administrator te promoveren. Gelukkig is dat nu dus niet meer nodig.

Na nog wat logische vragen over datum/tijdsinstellingen en het netwerk kunnen de instellingen gecontroleerd en toegepast worden.

De instellingen worden toegepast. Geduld is dan een schone zaak. Denk echter niet dat je nu klaar bent. Dit was slechts de Slimme Installatie.

Na opnieuw inloggen wordt je gedwongen akkoord te gaan met de privacyverklaring. In dit venster van de privacyverklaring staan twee koppelingen naar twee verschillende uitgebreide beschrijvingen van het privacybeleid en een verklaring inzake geheimhouding van gegevens. Pffft, is er al een verzekering die ik kan afsluiten tegen de gevolgen van het niet lezen van en toch akkoord gaan met gebruikersovereenkomsten?

Na deze hobbel wordt je getrakteerd op een korte rondleiding door de QTS interface.
Opslag

Daarna wordt de applicatie Opslag en snapshots gestart, want er moet nog een opslaggroep en opslagvolume ingesteld worden. Zoals nagenoeg elke QTS applicatie start ook deze app met een introductie die je op de hoogte brengt van de belangrijkste concepten.

Dan start de wizard om een opslagpool (opslaggroep) te maken. Een geavanceerde maar handige optie is daarbij om Qtier in te schakelen. Hiermee kunnen binnen een opslaggroep verschillende soorten opslag (SSD, HDD, maar ook cloudopslag) gecombineerd worden, waarbij het systeem slim omgaat met capaciteit en snelheid van de diverse soorten opslag.

De volgende wizard helpt bij het instellen van een opslagvolume binnen de opslaggroep. Er kan daarbij gekozen worden uit een zogenaamd “thick”, “thin” of “statisch” volume. De opties worden netjes uitgelegd.

Wacht, wat? Nog een overeenkomst met betrekking tot dataverzameling?

Standaard heeft de installatie op de 1TB drive een volume van (slechts) 116 GB aangemaakt. Door de grootte van het volume in te stellen op het maximum, is 583 GB haalbaar. Dat is overigens nog verder te vergroten door het uitschakelen van SSD-overbezetting (een manier van caching) en van de gegarandeerde ruimte voor snapshots (een vorm van versiebeheer).
Externe verbinding

Na het aanmaken van een opslagvolume vindt QNAP het belangrijk myQNAPcloud in te stellen om de NAS vanuit de boze buitenwereld bereikbaar te maken. Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van DDNS (waarbij er in je router bepaalde poorten doorgestuurd moeten worden) en van myQNAPcloud Link (waarbij dat niet nodig is).
Beveiligingsbeleid

De laatste stap die QNAP belangrijk vindt, is het instellen van het beveiligingsbeleid via de Security Counselor.

Back-up en synchronisatie

NetBak Replicator
Voor het maken van back-ups van mijn Windows PC maak ik gebruik van QNAP’s NetBak Replicator. De eerste keer wordt je aan de hand van een wizard door de configuratie van een back-up geleid.

Op de NAS zijn (na de verse installatie) slechts twee mappen beschikbaar. Het lijkt mogelijk om vanuit dit venster een extra map aan te maken, maar dat is mij niet gelukt. De klacht omschrijft dat de gebruikersnaam of het wachtwoord niet correct zou zijn. Ik heb hier omheen kunnen werken door in QTS zelf een extra gedeelde map aan te maken.

Voor deze review heb ik alleen de afbeeldingen map op mijn PC geselecteerd voor back-up. Als gebruik wordt gemaakt van een Auto-Backup zal (zelfs in de achtergrond) elke wijziging in de afbeeldingen map gekopieerd worden naar de back-up map op de NAS.

Aangezien bovenstaand venster suggereert dat het om een synchronisatie gaat, heb ik ook even getest wat er gebeurd als handmatig in de back-up map bestanden worden toegevoegd. Die worden niet (terug-) gekopieerd naar de afbeeldingen map op mijn PC, dus de synchronisatie werkt (zoals verwacht bij een back-up) slechts één kant op.

Als uit de afbeeldingen map op mijn PC bestanden verwijderd worden, worden deze bestanden standaard ook uit de back-up verwijderd. Dat gedrag is te wijzigen door de optie “Do not delete files at the backup destination” aan te vinken.

Al met al vind ik de Auto-Backup best handig werken. Ik mis echter één optie en dat is de mogelijkheid om het overschrijven van een gewijzigd bestand (of het verwijderen van een bestand) tegen te houden en zelfs het originele bestand uit de back-up terug te zetten.
Gelukkig zit je niet vast aan het door QNAP geleverde back-up programma en kun je je eigen favoriete app voor back-ups gebruiken.
Qsync
Een andere leuke app, maar meer toegespitst op synchronisatie, is Qsync. Als je dit installeert op je PC (Qsync Client) én NAS (Qsync Central), wordt er op de PC een map “Qsync” aangemaakt, die standaard gesynchroniseerd wordt met je eigen map op de NAS.

Maar daarnaast kunnen er ook gedeelde mappen op de NAS synchroniseren met evenzoveel mappen op je PC.

Je kunt hierbij de “Ruimtebesparende modus” inschakelen, waarbij de bestanden wel vindbaar zijn, maar pas worden gedownload als ze geopend worden. Heel handig, maar daar kleeft natuurlijk ook een nadeel aan: als er geen netwerkverbinding is met de NAS, kun je natuurlijk ook niet bij die bestanden. Interessante info over hoe dit systeem precies werkt, kun je vinden op deze QNAP pagina.

Qsync (Pro) is ook te gebruiken met een Android of iOS smartphone.

Al met al is de QNAP TS-253D een mooi en zeer veelzijdig apparaat. In deze review zijn slechts een paar facetten aan bod gekomen. Primaire functies, zoals het opslaan en beschikbaar maken van bestanden en het verzorgen van back-ups, doet de NAS prima. Het vergt veel tijd om alle mogelijkheden en toepassingen te doorgronden en in te stellen. Verwacht dus geen plug-it-in-and-go ervaring, maar wel de mogelijkheid om alles nauwgezet naar wens in te stellen. Gelukkig is er meer dan genoeg hulp beschikbaar in de apps, op de QNAP site en het QNAP forum.

Dan de hamvraag: Gaat deze NAS mijn huidige NAS vervangen, of zou ik toch een andere (van de concurrent) kiezen? Om eerlijk te zijn heb ik na deze paar dagen met de QNAP TS-253D toch (nog) een lichte voorkeur voor het besturingssysteem van Synology (DiskStation Manager). Ik kan daarbij niet echt concrete zaken noemen waarop het besturingssysteem van QNAP (QTS) significant minder punten scoort. Deze NAS om die reden afwijzen gaat me dus te ver. En daarom zeg ik tegen de QNAP TS-253D: “Welkom in mijn meterkast en in mijn netwerk!”

PS Omdat de NAS mag blijven, zal ik de komende tijd nog veel meer ervaring op gaan doen met dit apparaat. Mocht ik daarbij reden zien om deze review aan te passen of uit te breiden, dan zal ik dat niet nalaten.

Heb jij ook een QNAP TS-253D (zonder harde schijven)?

Vraag & Aanbod