Poly Studio P15 EU Review

Elijan9Testpanel 24 oktober 2021, laatste update op 24 oktober 2021, 775 views Testpanel

Poly Studio P15 EU

Ik ben blij verrast met de kwaliteit van de videobar. De camera doet het goed bij daglicht en bij weinig licht, de microfoon klinkt helder en de luidspreker klinkt goed, ook zonder iets in te stellen. De meegeleverde software biedt zeker meerwaarde.

Pluspunten

• Goede camera, ook bij weinig licht
  • Goed en krachtig geluid
  • Werkt prima zonder software
  • Software biedt toegevoegde waarde

Minpunten

• Niet USB-C gevoed
  • Mono speaker
  • Haperend geluid bij NoiseBlockAI en mechanisch toetsenbord

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4

Ik had nog nooit gehoord van een "videobar" totdat er via Tweakers kandidaten gezocht werden om er zelf één te reviewen. En hoe meer ik las, hoe interessanter het klonk. Net als velen heb ik de afgelopen tijd veel thuis moeten werken. En de camera en microfoon op mijn werklaptop zijn functioneel, maar daar is ook alles mee gezegd, ik liep dan al een tijdje met het idee om een goede webcam aan te schaffen.

Zonder enige verwachting klikte ik dan ook aan dat ik er wel één zou willen reviewen, want het apparaat intrigeerde mij wel. En een paar dagen later bleek ik één van de gelukkigen te zijn...

Inhoud Doos

In de doos van de Poly P15 videobar is het volgende meegeleverd:
  • De Poly Studio P15 videobar
  • Adapter + netsnoer
  • USB-C naar USB-C kabel
  • Quick start, garantie en veiligheidsinstructies op papier

Aansluiten

Het aansluiten van de videobar is eenvoudig. Aan de onderzijde van de bar dient de meegeleverde monitorhouder vast geschroefd te worden, deze klem je vervolgens boven aan jouw monitor. De videobar wordt verbonden via USB-C, helaas kan deze niet gebruikt worden om het apparaat te voeden, daarvoor wordt een adapter meegeleverd.

Als adapter en USB kabel zijn aangesloten, wordt de videobar automatisch herkend door het OS als camera en speakerphone en is alles klaar voor gebruik.

Hardware en Design

De belangrijkste hardware eigenschappen van de videobar zijn:
  • 4K Camera (3840x2160) met 90° kijkhoek, f2.4 lens
  • Richtingsgevoelige microfoon array
  • Mono luidspreker (krachtig en verrassend goed)
  • USB hub met 2 USB aansluitingen voor bijvoorbeeld toetsenbord en muis
  • Kensington slot

De videobar is best breed, ruim 40cm volgens de specificaties, maar niet storend. De voorkant is zwart, de achterkant wit. Qua vormgeving misstaat het zeker niet in een zakelijke omgeving, het design is zakelijk en strak. De videobar voelt robuust aan.
Een LED net boven de lens geeft aan of de videobar aan staat (wit) of actief is (groen). Actief wil dan zeggen: de camera en/of microfoon is in gebruik.

Als de lensdop met de klok mee wordt gedraaid, wordt de camera fysiek afgedekt, je hoeft je dus geen zorgen te maken of iemand stiekem mee kan kijken.

De 4K camera presteert ook bij weinig licht uitstekend, dat is iets waar een goedkope ingebouwde camera al snel tekort schiet.

De microfoon (array) klinkt helder. Er is standaard echo cancellation en er zijn diverse nabewerkingen mogelijk die je kunt instellen vanuit de Poly Lens App. (Zie Software)

De ingebouwde (mono) luidspreker vond ik verrassend goed voor zijn functie, alleen in de lage en hoge tonen schiet het geluid wat tekort. Dit is in de Poly Lens software nog wat bij te stellen. Het is zeker geen vervanger voor een goede audioset, maar een stuk beter en krachtiger dan de gemiddelde laptopspeakers.

Software

Na aansluiten is de videobar direct gebruiksklaar, je hoeft dus niet op elke PC de Poly Lens App te installeren. (Bovendien is de software alleen beschikbaar voor Windows en Mac). Ook zonder software functioneerde alles, de videobar zoomde zelfs automatisch in op mij als ik me verplaatste, nog voor ik iets had ingesteld. (Naar mijn idee stel je het apparaat in via de App, maar draait de meeste software op de videobar zelf?)

De software levert echter zeker meerwaarde, al was me niet meteen duidelijk wat dit was: na installatie van de Poly Lens App werd ik geconfronteerd met een Welkom Scherm waar me werd gevraagd in te loggen, al was er ook een optie om in te loggen als gast. Het daaropvolgende scherm bestond uit "Insights", "Health & Wellness", "Best Practices" en "Poly Support". Links in de hoek, vrij onopvallend, stond ook nog "Studio P15", door deze aan te klikken kwam ik eindelijk bij de échte configuratie opties.

De configuratie opties zijn verdeelt over kopjes "Overview", "Controls" (camera instellingen), "Settings" en "Support".

Camera instellingen die aangepast kunnen worden zijn o.a. Brightness, Contrast, Saturation, Sharpness, White Balance, Back Light Compensation en Exposure.
Tracking mode kan aan/uit gezet worden, de maximale zoom kan ingesteld worden, de manier waarop beweging gevolgd wordt, de snelheid en de frame grootte. Na wat uitproberen vond ik het net iets prettiger om Tracking Speed op Fast te zetten en Frame Size op Tight, maar dit is goed naar eigen smaak in te stellen.

Onder kopje "Settings" zijn meer algemene instellingen te vinden en audio instellingen. Anti Flicker staat ook voor de EU versie standaard op 60Hz, het is beter om deze op 50Hz te zetten.

Voor wat betreft audio, zijn nabewerkingen in te stellen zoals:
  • Poly Acoustic Fence (Off/Narrow/Medium/Wide)
  • Poly NoiseBlockAI for Outgoing Audio (On/Off)
  • Poly NoiseBlockAI for Incoming Audio (On/Off)
  • Bass
  • Treble
"Poly Acoustic Fence" staat standaard uit en helaas lijkt het hier vooral om een verticaal venster te gaan, ik kreeg mijn mechanisch toetsenbord recht onder mij hier niet mee stil. Voor de rest werkt het goed, geluid buiten het virtuele venster wordt niet opgepikt door de microfoon, ook als ik zelf te ver naar links of rechts ga. "Narrow" was breed genoeg zolang ik stil zit.

"Poly NoiseBlockAI for Outgoing Audio" is bedoeld om omgevingsgeluiden uit te filteren. Het hielp zeker om het tikkende geluid van mijn mechanische toetsenbord uit te filteren, maar bij tegelijkertijd typen én praten haperde mijn spraak.
"Poly NoiseBlockAI for Incoming Audio" doet hetzelfde, maar dan voor het geluid vanaf anderen, dit heb ik niet getest.

Algemene Beoordeling

Bij het gebruik van de videobar was ik blij verrast met de kwaliteit die deze out-of-the-box heeft. De camera doet het zowel goed bij daglicht en bij weinig licht, de microfoon klinkt helder en de luidspreker klinkt goed, en dat alles zonder ook maar iets in te stellen. Tracking is een prettige feature, het is eerst even wennen, maar inmiddels wil ik niet meer zonder. Het maakt niet uit waar ik precies zit en hoe ver naar voren, de videobar past zich aan aan mij, in plaats van andersom.
De meegeleverde software biedt zeker meerwaarde, maar het is fijn om ook zonder te kunnen. (Ik zal deze review in de toekomst nog uitbreiden met mijn bevindingen met het gebruik i.c.m. Linux.)

Het is prettig om tracking in of uit te kunnen schakelen en alle instellingen naar wens te kunnen inrichten. Poly Acoustic Fence lijkt goed te werken en NoiseBlockAI is zeker handig, maar doet soms iets teveel zijn best. Bij gelijktijdig praten en typen op een mechanisch toetsenbord werd teveel audio uitgefilterd, waardoor mijn stemgeluid haperde.

Het is jammer dat de videobar niet via USB-C gevoed kan worden, dat zou het net wat makkelijker maken om de videobar even in een andere conference room aan te sluiten, of uit te lenen aan een collega.
Stereo luidsprekers was ook een waardevolle toevoeging geweest, qua ruimte zou het moeten kunnen passen.

Al met al zou ik deze videobar zeker aanraden, met name in een zakelijke/professionele setting (conference room e.d.). Daar komen alle features ook het best tot hun recht en is de prijs prima te rechtvaardigen.

Heb jij ook een Poly Studio P15 EU?