Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

white modder 11 september 2010, laatste update op 14 september 2010, 816 views

Logitech G500

Pluspunten

• ergonomie
  • degelijk afgewerkt
  • robuust
  • gewichtjes
  • kabel is robuust maar toch licht

Minpunten

• ik had liever gewoon de kleur van de oude mx500 gehad

Ten eerste mijn exuses voor diegene die de onafgewerkte review hebben gezien, met dank aan mijn vriendin

Ik heb jaren de mx500 van Logitech gehad, maar deze heeft uiteindelijk de geest gegeven. Meer bepaald één van de duimknoppen deed niets meer. Dus was het tijd voor iets anders, aangezien ik verschrikkelijk goede ervaringen had met Logitech, was ik eigenlijk niet van plan van een ander merk te kopen. Ik heb mijn zoektocht dan ook beperkt tot deze fabrikant.

Wat ik met mijn pc-muis vooral doe: gamen, photoshop, the usual stuff (internet etc). Dus bijgevolg richtte mijn zoektocht zich vooral op die eerste categorie.

Na een korte zoektocht kwam ik dan ook terecht bij deze reviews:
en natuurlijk ook de reviews van de tweakers zelf.
Zoals je kan zien was gizmodo niet zo tevreden van deze muis, ik dacht dan ook eerst verder te gaan kijken en ben dan terecht gekomen bij een g9 (die vorm valt mij tegen ten opzichte van de g500, dus afgewezen)

Ik dacht mijn zoektoch op te geven bij logitech, en naar bijvoorbeeld Razer eens te gaan zien. Tot op de dag dat ik een g500 zag staan in de plaatselijke hardwareboer, met 10 euro korting, dus nog maar 59 euro. Aangezien de frustraties met de mx500 redelijk hoog aan het oplopen waren, deze dan toch in een opwelling gekocht.

in de verpakking:

gewichtjes + casette+ mooi doosje voor de gewichtjes (gebruik ik nu voor frik-muntjes in te doen)
boekjes
de muis zelf.

installatie:

installatie ging vlot en zonder problemen.

gebruik

Deze muis is zonder twijfel een verbetering tegenover mijn mx500, hij heeft een leuk aanvoelend oppervlakte (meer grip ook). In het begin heb ik wat zitten twijfel over de gewichtjes, maar ze hebben men muis net dat iets beter doen aanvoelen. Ik ben ook zeer tevreden over de kabel, stevig, licht, en hij blijft niet achter de tableau van de bureau hangen. (mx500 had dit raar genoeg soms wel)

Soms duw ik per ongeluk (in de actie) op de knop om de gevoeligheid/dpi te verhogen, maar dat heb je gelukkig snel door :p, de ledjes zijn leuk om te zien maar niet echt nodig.

De knop onder het scroll wieltje was mij in het begin een raadsel, blijkt dat deze het "scrollgevoel" veranderd. Ofwel met "een soort klik" ofwel gewoon een wieltje dat draait zonder dat je een feedback hebt. Voor mij hoeft het niet, ik heb graag feedback ;).

de duimknoppen zitten voor mij op de perfect plaats, dit kan wel verschillen van hand tot hand, maar dat geld in mijn ogen voor zowat elke muis.

De muis voelt degelijk aan, en benaderd zeker en vast de degelijk van de mx500, en gaat er zelf over. Ik verwacht geen ergonomie problemen met deze muis aangezien ik deze met de mx500 ook niet had.

De muis glijd over mijn muispadje alsof het niets is, en zo heb ik het ook graag :)

software

de setpoint software is goed, je kunt je gevoeligheid per as instellen. de duimknoppen een functie toebedelen. verticale en horizontale scrolsnelheid aanpassen. Alles wat je wilt instellen, kan je ook instellen. En dat in een overzichtelijk menu ;)

conclusie
Ik ben er zowat zeker van, dat ook deze muis jaren gaat meegaan, zo voelt iet toch aan. Ik vind dat de finish niet zo mooi is, gewoon zilver/zwar/wit was mooier geweest dan de vlekken. Door de extra's tegenover de mijn vorige muis vind ik hem toch het aanschaffen waard.

en nogmaals mijn exuses voor diegene die de onvolledige review hebben gelezen. Ook mijn verontschuldigingen voor eventuele spelfoutjes. Opbouwende kritiek voor mijn eerste review mag altijd ;)

Heb jij ook een Logitech G500?

Ondanks ik er zelf geen review aan gewijd heb:
Naar mijn mening had je ook iets meer kunnen vertellen, maar beter dan niks ;-)

Anyway, mijn ervaringen: (aangeschaft na jaren lang gebruik van een G5 v1)
-De extra duimknoppen vind ik echt heerlijk, goed te bereiken ook.
-Handig dat bij de 'voetjes' nu een inkeping zit; vergemakkelijkt het verwijderen aanzienlijk.
Logitech is ALTIJD lief en stuurt -na verslijten van de originele exemplaren- met vol pret een gratis setje naar je op.
-De kabel vind ik erg irritant (net zoals op de G5); ik heb nog nooit kabelbreuk gehad en verwacht dat bij de aanhechting bij het knaagdier zelf het 't eerste mis zal gaan; iets waarin dit kogelvrije exemplaar weinig verandering in zal brengen. Ik heb de kabel aan m'n bureau vast getaped.
-Het 'vrije loop' wieltje vind ik echt heel erg handig, vooral om bijv echt vliegensvlug door je RAW backups te scrollen.
-Een muis kan mij nooit zwaar genoeg zijn, dus de gewichtjes zijn van harte welkom.
-De finish ben ik helemaal met je eens: ronduit lelijk, waarom niet gewoon zwart oid? Whatever, het ding is gemaakt en nodigt uit om vaak te gebruiken dus dan zie je er weinig van terug.
-Aangezien het ding intern geheugen heeft kun je de software eenmalig installeren (daarna deinstalleren of op een oude pc/die van je werk), alles instellen en daarna heb je de Logitech-wat-aan-de-zware-kant-software niet meer nodig.
ik was aan deze review aan het werken toen ie online sprong dankzij mijn vriendin :s

maar toch bedankt ;)

[Reactie gewijzigd door white modder op 11 september 2010 22:09]

beetje karige review...maar ik kan me helemaal vinden in je uitspraken over deze muis, heb hem zelf nu ongeveer een half jaar.
ehm, sorry voor dit alles, ik was aan de review aan het werken, en hij had eigenlijk gewoon niet online mogen staan al :s