Poly Studio P15 EU Review

Charles1961Testpanel 23 oktober 2021, 143 views Testpanel

Poly Studio P15 EU

Ideale set voor kleine vergaderruimten en erg makkelijk in gebruik. Professionele kwaliteit voor intensief vergader gebruik. Veel feaures die weinig instellingen vereisen. Goed voor toepassingen zoals 'huddle rooms' maar voor persoonlijk gebruik.

Pluspunten

• Audio en video kwaliteit
  • Eenvoud in gebruik
  • Veelzijdigheid in gebruik

Minpunten

• USB-C kabel te kort

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Mijn review is gebaseerd op een week intensief zakelijk gebruik van de Poly P15 in verschillende Windows hardware set-ups en met diverse applicaties zoals MS Teams, GoToMeeting en Chime.
Bij het uitpakken van de kit merkte ik al aan de inhoud en de snel start gids dat het heel eenvoudig moest zijn de P15 aan de praat te krijgen. Alles werkt direct na aansluiten, maar de te downloaden Poly Lens software is een must als je alles eruit wilt halen wat erin zit.
In een kleine set-up zoals bovenop een 27-32” monitor merk je bij gebruik direct op dat alleen aan de linkerkant van de set een speaker zit en je dus niet over stereo geluid beschikt. Maar zodra je even in gesprek zit, let je hier niet meer op mede door het heldere geluid van de set. Met gebruik van de software is hij in staat je tijdens je gesprek te volgen zodra je door de ruimte beweegt naar bijvoorbeeld een whiteboard voor aantekeningen tijdens een gesprek. Dit komt voor de ontvangende zijde best professioneel over, zeker omdat dit ook uitstekend in groepsgesprekken werkt. Mocht je dan het je rug naar de P15 staan, blijf je onveranderd goed hoorbaar voor de andere partij(en).
Als je niet recht voor de camera zit zoals bij het gebruik van 2 monitoren bijvoorbeeld, dan herkent de software jouw gezicht en plaatst deze na 2-3 seconden automatisch in het midden van het beeld. Dit werkt zowel horizontaal als verticaal. De P15 beschikt ook over onderdrukking van achtergrondgeluiden voor zowel inkomend als voor uitgaand geluid. Het resultaat is dat het gewoon stil is als ik niet praat en toch achtergrondgeluid heb. En achtergrondgeluiden tijdens het spreken worden sterk onderdrukt. De ervaring is zeker niet gelijk aan ANC zoals op verschillende headsets zit, mede doordat een headset je echt afsluit van jou naast liggende werkomgeving. Dat brengt me ook op het volgende punt: comfort tijdens de gesprekken. Met de P15 werk je zoals je normaal werkt en zijn gesprekken ook langer vol te houden dan met een headset, zonder na enige tijd jeuk of warme oren te krijgen of een microfoon die in de weg zit. Aan de audio en video eigenschappen merkte ik dat deze kit bedoeld is voor huddle rooms of vergaderruimten van ca. 4-8 personen. De 4k breedbeeld camera is in staat om de hele ruimte scherp en onvertekend in beeld te nemen en het geluid blijft voor de andere zijde altijd duidelijk ongeacht waar ik me bevind in de vergaderruimte. Bij mij viel echt wel de eenvoud van gebruik op zonder iets in te moeten stellen voor de features. Ideaal dus voor niet technische gebruikers zoals managers en commerciële collega’s.
Mocht ik toch een klein punt van kritiek mogen vermelden, dan is het de bijgeleverde bekabeling. De USB-C kabel vind ik (te) kort en stug. Hierdoor moet de aangesloten machine te dicht bij het scherm staan en dat is vaak niet het geval in huddle rooms. De presentator van de vergadering zit wel vaak het dichts bij het scherm maar wilt toch de zijn PC toetsenbord dichtbij hebben in plaats van in het midden van de tafel. Ik gebruikte zelf een dunnere 1,5 meter kabel, welke beter past voor de toepassing waar hij voor is bedoeld. Het zou ideaal zijn wanneer de P15 ook zijn stroomvoorziening hieruit kon halen zodat de kit dan zonder externe blokvoeding zou kunnen werken. Maar de technische en compatibiliteit gevolgen kan ik helaas niet inschatten.

Heb jij ook een Poly Studio P15 EU?