Samsung SE-S084B Review

sypie 11 september 2010, laatste update op 11 september 2010, 2.220 views

Samsung SE-S084B

Pluspunten

• Klein
  • Simpel
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Constant gezoem tijdens het branden (mede afhankelijk van ondergrond)
  • Voelt plastic aan

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 4
Schrijfsnelheid Score: 4
Leessnelheid Score: 4
Als vervanger van de internet brander van mijn MacBook Unibody (deze moet je kennelijk niet te veel in knijpen of verkeerd vastpakken), deze is namelijk krom en de gebrande schijven die er uit komen zijn beroerd, onafhankelijk van het merk.

Deze brander koop je niet voor de mogelijkheden maar slechts voor het geld wat het apparaat kost. voor ¤50 heb je een simpel apparaat voorzien van 2 dingen waar je als gebruiker iets mee kunt: een mini USB aansluiting en een eject knop om de lade open te doen. Meer zit er niet op en meer heb je ook niet nodig.

Bouw
Het apparaat is niks anders dan een goedkoop plastic kastje, zo voelt de afwerking ook. Het is en het blijft plastic. Wel zitten er een paar fatsoenlijke rubber dopjes onder tegen het krassen op je bureau, wel handig want mijn bureau is hoogglans gespoten.

Mogelijkheden
Je kunt er zo'n beetje alles mee lezen/branden wat je wilt behalve BluRay en LightScribe. Softwarematig zitten er de nodige Nero programma's bij voor de Windows gebruikers. Voor de Mac heb je eigenlijk geen software nodig. Schijfhulpprogramma kan dit prima voor je doen.

Gebruiksvriendelijkheid
Door de beperkte aansluitmogelijkheden is de gebruiksvriendelijkheid ontzettend hoog. Je zet de drive naast je computer/laptop en prikt de meegeleverde USB kabel in de daarvoor bestemde aansluitingen. Op de Mac zie je géén drive gemount worden totdat je een schijfje in het apparaat doet, net als bij je interne speler.

Omdat je alles met je huidige software kunt blijven doen hoef je jezelf niks nieuws aan te leren, enkel aanwennen dat je voor het branden de kabel in de drive prikt.

[b]In de doos]/b]
In de doos, die goed stevig is voor een stukje karton, kun je terugvinden:
* Veel foam-schuim (geen piepschuim) om het apparaat op z'n plaats te houden
* De drive himself
* Plastic zakje met handleiding, USB kabel met mini USB voor de drive en 2 USB's voor in je computer/laptop. Dit is nodig voor zowel data als de voeding van het apparaat.
* CD met Nero software, handleiding in HTML formaat met links naar de website van Samsung-odd.com
* Nog wat lucht

Meer dan dit heb je niet gekocht voor ¤50 dus meer krijg je ook niet.

Beoordeling
Ik heb het apparaat meegenomen uit een bekende computertoko. Er stonden slechts 2 modellen USB branders in de vitrine: de SE-084C wit en de SE-084C zwart. Het werd de witte voor mij.

Meteen na aankoop naar huis gescheurd, drive uitgepakt, handleiding (dubbelzijdige A3) aan de kant gelegd en een lege DVD+DL er in gestopt. Finder kwam met de vraag wat ik wilde doen met deze DVD. Daarna een zelfgemaakte DVD er bij gepakt en die aan het branden gezet.

Het apparaat maakt een constant gezoem tot aan het einde van het branden.Is het hinderlijk? Niet echt tenzij je een heel stille werkomgeving hebt. Als het gezoem ophoudt kun je er vanuit gaan dat na een seconde of 5 de lade open gaat en de schijf gelukt is. (dit kan ook een instelling in je brandprogramma zijn -> eject na het branden).

Het apparaat is klein van stuk dus je kunt 'm handig meenemen in de tas als het moet.

Al met al een goede vervanger van mijn interne drive, die er straks een keer helemaal uit gaat voor een SSD.

• Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)
  • macOS

Heb jij ook een Samsung SE-S084B?