LG CineBeam AU810PW

€ 2.599,-
Specificaties Quad Full HD DLP-beamer • 300" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

LG CineBeam AU810PW Review

FixerTestpanel 22 oktober 2021, laatste update op 22 oktober 2021, 455 views Testpanel

LG CineBeam AU810PW

Via het Tweakers Test Panel heb ik de mogelijkheid gekregen om de LG CineBeam AU810PW te testen. Privé had ik geen ervaring met projectors, tijdens mijn werk heb ik wel een eens een projector moeten aansluiten en gebruiken maar had er geen hoge pet van op. Ik ben positief verrast......

Pluspunten

• Featureset
  • Veel (streaming) apps
  • Helderheid
  • Niet luidruchtig
  • LG Magic Remote

Minpunten

• Geen kabels meegeleverd

Contrast / helderheid Score: 4

Featureset

De grote featureset sprong mij bij deze projector gelijk in het oog; WiFi/Ethernet, AirPlay, MiraCast, Bluetooth, HDMI en USB. Tijdens de testperiode heb ik alle features, behalve MiraCast, gebruikt en was erg te spreken over de eenvoudige en soepele werking. De Magic Lighting Remote werkt bovendien erg fijn.

Hierbij nog even een opsomming van de meest belangrijke specificaties:

LG CineBeam AU810PW:
LichtbronDual Laser (B LD+G-rap Phophor, R LD)
Resolutie4K UHD (3840x2160)
Projectiebeeld40" tot 300"
Projectie afstand150"@4,3~6,9m, 100"@2,9~4,6m, 40"@1,1~1,8m
Optische zoom1.6x
Lens ShiftHorizontaal + Verticaal
Helderheid (ANSI Lumen)2700
Contrast (dynamisch)2,000,000:1
Lichtbron levensduur20.000 uur (hoge helderheid) | 30.000 uur (spaarstand)
HDRHDR10, HLG
Netto afmetingen (mm) (B x D x H)337 x 410 x 145
Stroomverbruik (maximaal)300W
Gewicht11 Kilogram

Voor alle specificaties wijs ik je graag door naar de officiele website.

Contrast & Helderheid

Deze projector ondersteund de volgende technieken:Met een heldenheid van 2700 lumens had ik best hoge verwachtingen en die zijn ook ruimschoots ingelost. In vergelijking met mijn huidige TV (2010 model) is deze namelijk vele malen hoger. Ik was erg benieuwd hoe de projector bij daglicht zou presteren en ook hier stelt hij absoluut niet teleur. Hiervoor kon hij gewoon op de beeldmodus ‘Standaard’ blijven staan en hoefde de ‘helderste modus’ niet gebruikt worden.

Geluidsproductie

De geluidsproductie van de projector viel mij eigenlijk enorm mee. Uiteraard hoor je hem wel als het geluid heel zacht staat, dit is echter eenvoudig op te lossen door het geluid even 1 or 2 standjes hoger te zetten. Dit is in mijn ogen niet storend en goed werkbaar.

Zelfs met het bekijken van 4K video is het geluidsproductie nooit harder geweest dan een licht geruis, ongeveer vergelijkbaar met een moderne desktop.

Kleurweergave

Na het bekijken van meerdere documentaires, films en series (grotendeels alles op Youtube/Netflix en een aantal ‘echte’ 4K films (afkomstig van Blu-ray) moet ik zeggen dat ik zeer positief verrast ben.
Kleuren zien er lekker fel uit levendig uit op momenten waarop je dit ook verwacht.
De helderheid is uitstekend en het contrast (licht/donker) vond ik persoonlijk ruim voldoende en zeker beter dan mijn 10 jaar oude LCD TV.

Vormgeving

De afmetingen van deze projector zijn 337 x 410 x 145 (mm) (B x D x H) en hij heeft een gewicht van ongeveer 11 kilogram. Dat maakt het dus een tamelijk groot en zwaar exemplaar, die je niet snel even onder je arm pakt en overal mee naar toe neemt, mocht je die behoefte hebben.
Nu is dit echter ook bij uitstek een projector die je gewoon lekker op een vaste plek zet of aan de muur/het platfond bevestigd en laat projecteren op een goed projectiescherm.

De behuizing is netjes afgewerkt en ik vind hem qua design wel enigszins op een Xbox One lijken.

Op het moment van schrijven van deze review is de prijs van deze projector zo’n 2800 euro.
Dit lijkt op het eerste oog uiteraard een fors bedrag en dat is het natuurlijk ook.
Wanneer je echter specifiek op zoek bent naar een projector, heb je met dit exemplaar wel een hele degelijke projector met een grote hoeveelheid features, een goed werkende afstandsbediening en een soepel werkend besturingssysteem.

Algemene beoordeling

Het aansluiten van de projector was erg eenvoudig. Ik heb hem op een stevige ondergrond gezet, de pootjes op de juiste stand ingesteld en de stroomkabel aangesloten. Een klein nadeel vond ik dat er geen HDMI-kabel wordt meegeleverd. Er zullen namelijk genoeg mensen zijn die deze standaard niet thuis hebben liggen.

Nadat ik de project heb ingeschakeld kon eenvoudig de WiFi-verbinding configureren en overige instellingen aanpassen. Hierbij viel mij ook meteen op hoe eenvoudig en makkelijk de zogeheten Magic Lighting Remote werkt.

Over de beeldkwaliteit ben ik erg tevreden. Ik heb op dit moment een 46” FHD tv van Samsung (ruim 10 jaar oud) en dit is in elk opzicht een enorme stap voorwaarts (zowel in kwaliteit en grootte van de getoonde beelden, maar ook de helderheid en kleurbereik). Ook bij daglicht in een vrij lichte woonkamer blijft alles duidelijk en gaat dit zonder problemen.

De geluidsproductie van de ingebouwde speakers is voldoende voor het bekijken van een simpele video of presentatie, op niet te hoog volume. Het spreekt echter voor zich dat ik het alleen maar kan aanraden om een fatsoenlijke speaker set of home cinemasysteem aan te sluiten.

De aansluitmogelijkheden vond ik ruim voldoende (3x HDMI, 2x USB, Serial (9 pins), Ethernet/WiFi, Airplay, MiraCast en Bluetooth). De ingebouwde speakers zijn redelijk voor ‘simpel’ gebruik, echter zou ik zeker aanraden om een degelijke speaker set aan te sluiten voor een betere beleving.
Tevens viel mij de geluidsproductie van de koeling/fans erg mee en heb ik dat nooit als hinderlijk ervaren.

De projector draait WebOS 5.0 als besturingssysteem en dat is mij erg goed bevallen.
Het menu is snel, veel streamingapps zijn beschikbaar (Youtube, Netflix, NPO, Amazon Video, IPTV etc.) en alles is overzichtelijk en logisch ingedeeld.
Op het moment van schrijven is de prijs van deze projector zo’n 2800 euro.
Dit is uiteraard een flinke investering. Ik heb er achter gekomen dat een normale televisie voor mij toch fijner is. Voor bepaalde situaties, waarin een projector beter tot zijn recht komt dan een TV, kan ik deze projector echter zeer aanraden.

Heb jij ook een LG CineBeam AU810PW?