Aten 3-poorts USB-C DisplayPort Hybrid KVMP-switch

€ 363,45

Aten 3-poorts USB-C DisplayPort Hybrid KVMP-switch Review

Scorpio_KingTestpanel 21 oktober 2021, laatste update op 21 oktober 2021, 1.086 views Testpanel

Aten 3-poorts USB-C DisplayPort Hybrid KVMP-switch

Aten heeft met de CS1953 een compacte stabiele KVM Switch op de markt gebracht. De switch doet exact wat hij hoort te doen zonder verdere afleidende zaken. De bouwkwaliteit is zeer degelijk en zover bedienen nodig is gaat dit snel en soepel.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Plug and Play
  • Stabiel tijdens gebruik
  • Inclusief voeding

Minpunten

• Geen HDMI, alleen DP of USB-C
  • USB-C PD levert max 45W
  • Aanschafprijs

Features Score: 5
In het kader van het Tweakers Testfest 2021 ben ik geselecteerd om deze Aten switch te testen. Na het testen hoeft deze niet terug gestuurd te worden.

Uitpakken

Alles komt keurig ingepakt in een compacte doos. Bij het uitpakken valt op dat alles netjes apart verpakt is en dit blijkt een voorbode voor de KVM switch zelf die dezelfde degelijkheid uitstraalt heeft als de wijze van verpakken.
Het aantal kabels valt verder op. Mits je de juiste aansluitingen hebt (voornamelijk Displayport) dan kun je meteen starten. Oftewel Plug and Play.

Op de website van Aten (bovenstaand) staat de voeding als optioneel. Deze zat gewoon in de doos en het is me niet duidelijk of dit bij reguliere aanschaf ook zo is.Op onderstaande foto genomen van de doos staat de voeding wel gewoon vermeld.

Onderstaand de technische specificaties (bron: website Aten)

Aansluiten

Ik heb de KVM Switch voornamelijk gebruikt met twee laptops en een iPad Pro. Hiermee heb ik in een combinatie van USB-C en displayport getest.
Met de meegeleverde kabels gaat aansluiten vlot en makkelijk. Om met drie apparaten te kunnen testen heb ik een USB-C naar Displayport kabel gekocht en aansluiten was uiteraard geen probleem. Bij de ingangen met Displayport is uiteraard ook een USB kabel aan de computer aangesloten voor werking van toetsenbord en muis.

In gebruik

Na het aansluiten ben je klaar voor gebruik, software installeren is niet nodig. Als je de computer van één van ingang aanzet zal de switch zelf deze ingang selecteren. Zet je een computer uit dan zal de switch naar de volgende ingang gaan. Ingang selecteren kan handmatig via de knoppen bovenop de switch of met de handige bekabelde remote. Bij het wisselen van ingang hoor ik je een korte piep ter bevestiging.

In de praktijk heb ik de switch getest met twee laptops en een iPad Pro. Deels via Displayport met USB en deels via USB-C. Alleen de iPad Pro heb ik via USB-C getest omdat deze geen andere aansluiting heeft. Op welke manier de aangesloten apparaten waren verbonden maakte in de praktijk geen verschil in gebruik, Dit werkt gewoon probleemloos.
Muis en toetsenbord reageren alsof ze rechtstreeks op het apparaat zijn aangesloten en ook qua beeld niets aan te merken. Geen lag of ghosting waar te nemen. Bovendien heb ik niet eenmaal uitval o.i.d. gehad. Net als de bouwkwaliteit van de switch is het gebruik ook erg betrouwbaar en stabiel.

Na het uitzetten van de aangesloten laptops viel het wel op dat de monitor niet in standby stand ging. Na contact met Aten dit kunnen oplossen door de laptop die aangesloten was via USB-C de USB spaarfunctie aan te zetten. Ik heb dit niet in de handleiding terug kunnen vinden.

De computer (laptop) aangesloten op de USB-C ingang kan via PD ook opgeladen worden, echter met maximaal 45 Watt. Zeker als je langer aan het werk bent is dit prima maar voor kortstondig waarbij de accu bijna leeg is had dit 60-65 Watt mogen zijn.

Hoe toekomst zeker deze switch is zou ik me wel bij aanschaf afvragen. Vooral de mix van één ingang USB-C en voor de rest alleen Displayport met USB-A als ingang. De keuze in poorten had voor mij meer richting USB-C mogen zijn, ook aan de voorzijde van de switch.
Ook zal je apparatuur voorzien moeten zijn van Displayport, voornamelijk voor thuisgebruikers goed om voor aanschaf naar te kijken.

Om mee te werken is het een uitstekende KVM switch. In gebruik heb ik geen verschil ervaren met of zonder deze switch tussen de computer. Hij is degelijk, compact en doet zijn werk vooral probleemloos. Met de bijgeleverde afstandsbediening hoeft de switch niet perse op je bureau te staan wat handig kan zijn. De aanschafprijs is wel behoorlijk, hier krijg je echter wel een betrouwbare switch voor met een complete set aan kabels.

Heb jij ook een Aten 3-poorts USB-C DisplayPort Hybrid KVMP-switch?

Ik heb deze switch ook al enige tijd in mijn bezit, en ook zeer tevreden mee. Het enige nadeel dat ik ondervind is dat van mijn Logitech G19 toetsenbord de verlichting blijft branden, omdat de switch dus aan staat / power krijgt, ook al staat de PC uit. Ook het lampje van mijn muis blijft branden. Mbt het toetsenbord heb ik dat nu maar even opgelost door de stroomtoevoer (lees: stekker) daarvan eruit te laten, maar ideaal is dat dus niet.
beste @Pazo

Kijk eens in de pc/laptop of je de optie hebt om USB uit te laten schakelen in de spaar of uit stand.