Samsung Story Station 3.0 HX-DT015EB 1,5TB Zwart Review

Erryt 11 september 2010, laatste update op 11 september 2010, 4.207 views

Samsung Story Station 3.0 HX-DT015EB 1,5TB Zwart

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • USB 3.0
  • Stil
  • Gunstige prijs/prestatie/capaciteit verhouding

Minpunten

• Springt automatisch in standby
  • (LEDje kan door sommigen als storend worden ervaren)

Mobiliteit Score: 2
Motivatie

Ik was nodig toe aan een upgrade voor mijn externe harde schijf van 250GB groot, aangezien deze over begon te lopen. De nieuwe harde schijf moest minimaal 1TB aan data op kunnen slaan en een zo gunstig mogelijke prijs hebben. Omdat de schijf als backup schijf zou gaan dienen, was snelheid niet de eerste prioriteit. Ik ben mij in het aanbod gaan verdiepen en kwam al snel tot de conclusie dat SSD’s van die grootte niet binnen mijn budget pasten. Het zou dus een HDD gaan worden. Vervolgens moest ik nog kiezen tussen de verschillende formaten harde schijven, te weten 3,5” of 2,5”. Momenteel zijn de 3,5” schijven goedkoper per GB, en in mijn geval hoeft de schijf niet draagbaar te zijn, dus de keus was snel gemaakt.

USB 3.0

Ik stuitte op een review van de Samsung Story Station 3.0. De aanwezigheid van een USB 3.0 aansluiting sprak mij in deze schijf zeer aan, omdat ik wist dat ik met een USB 2.0 aansluiting niet het maximale potentieel uit een externe harde schijf zou kunnen halen. De maximale data-doorvoer van USB 2.0 is namelijk 480 Mbit/s. In de praktijk haal je echter zelden snelheden van >35 MB/s. HDD’s van tegenwoordig halen via SATA-300 snelheden die 200% hoger liggen (>105 MB/s dus). Volgens enkele reviews zouden deze snelheden ook mogelijk moeten zijn via USB 3.0. De theoretische doorvoersnelheid is bij deze aansluiting namelijk 5 Gbit/s (ongeveer 600 MB/s) en zal dus geen bottleneck meer vormen, zelfs niet voor SSD’s.

Goed. Ik kwam uit op de Samsung Story Station 3.0 en wel die van 1,5 TB, omdat ik deze voor nog geen 100 Euro inclusief verzendkosten kon aanschaffen. Dit komt neer op dik 7 cent per echte GB (1,36 TB NTFS hardeschijf grootte). Een schappelijke prijs mijn inziens. Ik bestelde hem bij 4shops.nl in een pre-order en op de datum toen gegeven, namelijk 4 september, werd de harde schijf met pakjegemak bij het aangegeven postkantoor bij mij in de buurt bezorgd.

Verpakking

In de doos bevinden zich: de harde schijf, adapter, stroomkabel, USB 3.0 kabel en korte handleiding.

Hardware

Dan de harde schijf zelf. Deze heeft de typische grootte van een externe 3,5” HDD inclusief behuizing. De behuizing is van zeer donkergrijs plastic, tegen het zwarte aan. Er zit een U-vormige overkapping van geborsteld aluminium over de harde schijf heen met een soort smokey finish, waardoor deze een antraciet-achtige kleur heeft. Aan de achter- en onderkant zijn openingen in het plastic voor de warmteafvoer, er zit geen ventilator in. Aan de achterkant zitten 2 aansluitingen, een USB 3.0 aansluiting en een aansluiting voor de adapter. Aan de voorkant zit een draaiknop. Met deze knop is de HDD in en uit te schakelen. Daarnaast kan met deze knop de intensiteit van de LED, die de activiteit van de schijf weergeeft, worden gereguleerd. Hij is geplaatst midden onder de voorkant van de behuizing. Bij een USB 2.0 aansluiting brandt deze LED groen, bij een USB 3.0 aansluiting blauw. De LED brandt constant in idle of standby modus en knippert tijdens zoeken, lezen en schrijven. Ik heb de behuizing zelf niet opengeschroefd, maar volgens deze review schuilt er een Samsung EcoGreen F3 in met 32MB cache geheugen en een rotatiesnelheid van 5.400 tpm.

Software

Er wordt geen installatie-CD bij de schijf geleverd. De Story Station voert zelf een auto-install uit bij aansluiten aan de PC. Er wordt gevraagd of de gebruiker een backup-programma of een encryptie-programma wil installeren, of dat hij/zij de gebruikershandleiding wil lezen. De schijf is standaard geformatteerd in de FAT32-indeling. In mijn geval is de NTFS-indeling praktischer, dus ik heb de schijf na aansluiting direct geformatteerd. Alvorens dit te doen schreef ik de installatiebestanden eerst naar een tijdelijke map op mijn PC, om deze na het formatteren vervolgens weer terug te kunnen plaatsen.

Prestatie

Ik heb de schijf gebenchmarkt middels HD Tune Pro 4.60 en Crystaldiskmark 3.0. Ik heb vervolgens de resultaten van de lees- en schrijfsnelheden via USB 2.0 tegenover die via USB 3.0 gezet. Ook heb ik de leessnelheden vergeleken met mijn Samsung Spinpoint F1 1TB. Dit alles onder Windows 7 x64.

USB 2.0:

USB 3.0:

Spinpoint F1 SATA-300:

Zoals je kunt zien zijn de prestaties via USB 3.0 nagenoeg gelijk aan die van mijn interne HDD via SATA-300, die nota bene op 7.200 tpm draait. Ten opzichte van USB 2.0 leest en schrijft de schijf driemaal zo snel grote bestanden weg. Het enige dat ik niet goed kan verklaren is de aan het begin afgeplatte curve bij schrijven via USB 3.0.

Geluid

Als ik tijdens zoeken, lezen en schrijven op meer dan 25 cm afstand van de schijf verwijderd ben, dan is deze onhoorbaar. De schijf maakt bij lange na niet zoveel herrie als mijn Spinpoint F1, terwijl dat op zich al geen luidruchtige schijf is.

Stroomverbruik

Ik heb niet de apparatuur om dit nauwkeurig te meten, maar met mijn energiemeter van Cresta heb ik goede ervaringen. Deze geeft aan dat de schijf 0 Watt verbruikt wanneer deze uit staat, 6 Watt verbruikt wanneer deze aan staat en niet wordt aangesproken, 7-9 Watt verbruikt tijdens lezen en schrijven en 2 Watt verbruikt in standby modus. Tijdens opstarten is er een piek zichtbaar van ongeveer 17 Watt.

Temperatuur

Tijdens het testen (intensief gebruik) is de schijf niet warmer geweest dan 35 graden Celsius. Hij staat bovenop mijn computerkast in een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius.

Overig

Ik heb gemerkt dat de schijf, wanneer deze niet wordt aangesproken gedurende een periode van 10 minuten, deze automatisch in standby modus gaat. Als je hem vervolgens aanspreekt, moet hij dus eerst weer op toeren komen. Dit is volgens mij niet te veranderen. Het is misschien een kleinigheidje, maar ik wilde het toch even noemen.

Ervaring en betrouwbaarheid

10 september 2010: Ik ben uiterst tevreden met mijn aankoop. Vooralsnog geen problemen bemerkt , maar de schijf is ook nog maar een week in mijn bezit. Ik zal na verloop van tijd een update plaatsen.

De Samsung Story Station 3.0 is een stille externe HDD, waarvan middels aansluiting via USB 3.0 het maximale potentieel benut kan worden. Een snelheidswinst van 200% t.o.v. USB 2.0 is daardoor mogelijk. De bijgeleverde software en het prijskaartje maken het plaatje compleet. Het enige minpuntje dat ik heb is dat de schijf zichzelf na verloop van tijd in standby schakelt. Dit kan vervelend zijn als je de schijf regelmatig moet aanspreken.

Aangezien ik buiten dat geen negatieve eigenschappen aan deze HDD heb kunnen ontdekken, de beperkingen van een externe 3,5” HDD in ogenschouw nemende, kan ik dit product van harte aan een ieder aanbevelen!

Heb jij ook een Samsung Story Station 3.0 HX-DT015EB 1,5TB Zwart?

Zou je ook niet kunnen meten of usb 3.0 nog ergens nekt, door de harde schijf aan te sluiten op je sata aansluiting?

.. zou een leuke toevoeging zijn ;)
En verder vind ik het een goede en interessante review!

[Reactie gewijzigd door thvd op 11 september 2010 12:29]

Dank je!

Reagerend op je vraag: om dat te bewerkstelligen dien ik de schijf uit de behuizing te verwijderen. Daarmee verspeel ik mijn garantie. Dat is mij het niet waard.

Het staat bekend dat je via USB 3.0 in ieder geval geen snellere overdracht hebt dan via SATA-300. Een snelheidsverlies van 10-15% of minder is denk ik realistisch. In de praktijk zul je dit echter niet tot amper merken.

Bedenk ook dat USB 3.0 ten opzichte van de mogelijke overdrachtssnelheid van een HDD voldoende overhead heeft. Mogelijk dat in de verklaring voor het snelheidsverlies t.o.v. SATA zaken als drivers, bekabeling en contactpunten een rol spelen.

[Reactie gewijzigd door Erryt op 11 september 2010 13:42]

zeer knappe review zekers, en mooie scherpe foto's.

zit er over te denken om er ook een te halen.

een vraagje: is de stroomadapter ook los te koop of ergens aan te schaffen?
en de standby schakeld niet in als ik via deze hdd op mijn mediaspeler een film kijk neem ik aan?

nogmaals goede review! usb 3.0 in opmars! prijsverschillen worden steeds kleiner.
De adapter is voor zover mij bekend niet zo los te verkrijgen. Als hij stuk gaat, dan valt er vast wel een mouw aan te passen. Misschien dat je via samsung zelf een vervanger kunt regelen, en anders misschien een alternatief of een tweedehands?

De standby schakelt pas in als de schijf een periode niet wordt aangesproken. Tijdens het streamen van een film, wordt de schijf bijna continu aangesproken en zal deze dus niet in de standby modus schakelen.
Zeer nette review, hulde! Jammer van Sam dat zij er een 5400rpm disk in stoppen... dat had imo wel gewoon een 7200rpm mogen zijn, om usb 3.0 vol te benutten.
Knappe review, en een knap product van Samsung, helemaal bij de tijd met de snelle aansluitingen.
Goed bezig de laatste tijd die lui van Samsinug.
Ziet er goed uit. Waar kan je deze aanschaffen? Ik zie namelijk bij Tweakers niets staan.
Dat staat in zn review
Inderdaad, in mijn review heb ik aangegeven waar ik de schijf heb aangeschaft. Echter is hij in de diverse webshops al terug te vinden. Via de prijsvergelijker van de buren bij HWI zijn de prijzen ook terug te vinden. Zoek dan onder "Story Station Plus" i.p.v. "Story Station 3.0". Let wel op, dit is wat verwarrend, want er zijn 3 versies in omloop. De "gewone" Story Station met USB 2.0 aansluiting, de "Plus" versie met e-SATA aansluiting en de "3.0" versie met USB 3.0 aansluiting. Even controleren voordat je bestelt dus!
- Springt automatisch in standby

dan hoef ik hem niet,
USB 3.0 lijkt me chill, ookal heb ik zelf geen usb 3.0.
Jammer dat ze hem niet in het geheel mooi glanzend zwart gemaakt hebben
Ik heb hem nu een jaar en de draaiknop voor aan uit is stuk en nu begint ie nog meer keuren te vertonen. MISKOOP!
ik heb een simpele review gemaakt, met daarin een benchmark met usb 3.0. Ik haal iets hogere resultaten :S Misschien kan je die voor je eigen review gebruiken???

[Reactie gewijzigd door silasje1 op 1 oktober 2011 15:24]