Poly Studio P15 EU Review

GeomarisTestpanel 25 oktober 2021, laatste update op 25 oktober 2021, 1.175 views Testpanel

Poly Studio P15 EU

Interessante 4K teleconferencing video bar voor thuiskantoor en klein zakelijk gebruik. In dit segment zijn weinig vergelijkbare producten rondom dit prijsniveau. Voor kleine bedrijven biedt de conference view een extraatje waardoor niet direct hoeft te worden geïnvesteerd in een professioneel systeem. Het optioneel gebruik van losse statieven vergroot de flexibiliteit.

Pluspunten

• degelijk en strak design
  • flexibiliteit en instelbaarheid
  • conference autozoom optie
  • prijs

Minpunten

• massief, groot
  • beeldkwaliteit
  • losse voeding

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4

Inhoud verpakking

Naast de video bar zelf, worden geleverd een monitor klem, voedingsunit en snoer, USB-C kabel voor aansluiting op de computer en de gebruikelijke disclaimers en het installatiegidsjes met de links naar de website voor de Poly Lens App en 'how to video'. Eventuele verloopstukjes naar USB-A worden niet meegeleverd.

Design en bouwkwaliteit

Over uiterlijk en smaak kan worden getwist, maar aan het design en afwerking is zeker aandacht besteed. De videobar heeft een professionele en zakelijke afwerking en uitstraling en zal dus niet misstaan in een zakelijke omgeving. Het is natuurlijk wel zo dat de videobar gewoon een fors ding is, een beetje sound bar idee. Daardoor kan het zijn dat het in een thuiskantoor setting wat minder praktisch is en zelfs wat misstaat. Het systeem is eigenlijk alleen goed bruikbaar wanneer gemonteerd op een externe monitor of stevig statief. Op een gemiddelde thuiswerk 13 of 14" laptop is de videobar niet goed te bevestigen en onhandig in gebruik.

De overall bouwkwaliteit is uitstekend. Gewoon een stevig ding.
Groot pluspunt van de P15 videobar is voor mij de mogelijkheid om een los (tafel)statief te gebruiken. Je kan daardoor een voor jou optimale opstelling kiezen. Daarnaast kun je daardoor ook meetings met meerdere mensen voor de videobar of bij presentaties waar je voor de camera beweegt goed faciliteren. Voor mij is deze flexibiliteit misschien wel het grootste pluspunt van deze video bar. De USB-A aansluitingen zitten wat onhandig wanneer je die wilt gebruiken als USB-hub, maar voor mij is dat geen issue. Overigens heb je in zo’n situatie wel vier kabels uit je video bar steken.

Featureset

De personal video bar Poly Studio P15 bevat naast de noodzakelijke camera (met fysieke privacy shutter) drie microfoons, een enkele speaker aan de rechterkant, een LED-signaallampje. De aansluitingen zitten allemaal aan de onderzijde. Naast een voedingsaansluiting ook USB-C voor koppeling aan PC of laptop, twee USB-A aansluitingen voor eventuele randapparatuur, een aansluiting voor een Kensington slot en een statiefaansluiting, waarop ook de bijgeleverde klem past. De USB-A aansluitingen kunnen als hub worden gebruikt, maar leveren onvoldoende vermogen om apparatuur op te laden.

Camera specs: Ultra HD (4K 16:9, 2160p), Full HD (1080p), HD (720p), beeldhoek (DFOV) 90°, 4x electronische zoom.
Microfoon specs: 3-element beamforming microphone array, 50 Hz to 14 kHz frequency response
Speaker: 100 Hz tot 20 KhZ frequency response, output: 80 dBA bij 1000 Hz op 1 meter afstand en maximum volume.

Veel woorden, weinig informatie over welke hardware nu echt in de bar verwerkt zit, maar dat is blijkbaar normaal voor dit soort producten. Uiteindelijk gaat het vooral om de werking en het gebruik. Een groot aantal functies en eigenschappen van de video bar worden softwarematig geregeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om de conference view met auto-framing, de kleur en licht compensatie, de pan, tilt en zoom functie voor de beelden. En voor het geluid om zaken als NoiseBlockAI, Acoustic Fence en de ‘Poly Acoustic Clarity’ technologie voor de echo en achtergrond geluid onderdrukking, waardoor full-duplex gesprekken mogelijk moeten worden.

Een deel van de softwarematig aangestuurde functies kan worden ingesteld of bijgeregeld via de Poly Lens Desktop App (zowel voor Windows als Mac te downloaden van de Poly website). Wanneer je optimaal van de video bar wil profiteren en deze in verschillende omstandigheden wilt gebruiken is het gebruik van deze app zeker aan te bevelen of eigenlijk een must. In de app zijn verschillende sets instellingen vast te leggen, zodat zo nodig ook snel kan worden omgeschakeld. De knopjes om de camera en schaling in de app aan te sturen zijn overigens wel heel erg klein en onpraktisch, dat moet beter kunnen. Maar de aanpassingsopties zijn in de volle breedte wel prettig.

Opnamekwaliteit

Out of the box is het plug en play. Wel even opletten dat de privacy shutter van de camera helemaal open staat natuurlijk. De standaard instellingen voor de camera gaan uit van een groepssetting met automatisch volg- en zoomsysteem. In de meeste gevallen zal je dat toch willen uitschakelen en aanpassen via de app, waarbij je dan meteen een passend videovenster kiest. De standaard wide angle laat bijvoorbeeld ook delen van je bureau in beeld. In de app kun je dan ook meteen licht, kleuren en geluidsinstellingen aanpassen. Het systeem is ook gecertificeerd voor gebruik met Microsoft Teams en Zoom. Wat dat ook mag betekenen, want met name wat betreft de ‘noise’ instellingen heb ik nog wel wat zitten rommelen met Teams. Met Zoom leek de P15 wat prettiger en vloeiender samen te werken, hoewel dat ook met de servers te maken kan hebben gehad.

De beeldkwaliteit is goed, maar niet heel erg goed voor normale teleconferencing in een thuiswerk setting. Mijn standaard laptop camera’s (Lenovo en Dell) presteren niet veel slechter. Belangrijkste pluspunt is vooral dat je kunt spelen met je beeldinstellingen, kleurbalans etc. Hierdoor wint de P15 het voor mij op beeldkwaliteit net van de meeste build-in systemen. En ja, de camera levert 4K beeldkwaliteit, maar voor de meeste teleconference programmatuur zoals Teams, Zoom, Webex, is de bandbreedte de limiterende factor.

Over de autozoom en het tracking systeem had ik het al. Als feature lijkt het interessant, maar in de praktijk is het voor mij vooral irritant. De functie werkt vaak traag en voor mij is niet altijd duidelijk waarom automatisch wordt ingezoomd of het beeld bijgesteld. Een vast beeld instellen vind ik voor anderen en mijzelf net wat prettiger en rustiger. En met de preset instellingen kun je snel genoeg overschakelen naar andere vaste beeldinstellingen.

Dan het geluid. De videobar is natuurlijk geen soundbar. De enkele luidspreker (rechts in de bar) klink op zich prima, zeker vergeleken met standaard laptop speakers. Maar ergens had ik een extra luidspreker en stereogeluid wel prettig en passend gevonden. Het geluid is bij videoconferencing meer dan goed en zoals aangegeven beter dan de standaard laptop speakers. Dat geldt ook voor het afspelen van een achtergrondmuziekje tussendoor. De speaker qua geluidskleuring is duidelijk ontworpen voor stemgeluiden, wat logisch is. Daar ligt ook de expertise van Poly. Voor een betere muziek ervaring moet je daarom soms wat spelen met instellingen of omzien naar een echte sound bar.

De videobar bevat drie microfoons. Daarmee kan omgevingsgeluid makkelijker worden uitgefilterd. Het niveau van filteren is instelbaar en het werkt gewoon goed. Met open microfoon zijn goede gesprekken te voeren zonder negatieve geluidseffecten, zoals ruis of galm. Oortjes gebruikte ik al niet of nauwelijks, maar met de P15 hoeft dat helemaal niet meer bij teleconferences. Je kan rustig gesprekken voeren zonder rondzingen of ander ongemak.

Gebruik bij extra scherm

De montage van de videobar op een extern scherm is vrij eenvoudig. De bijgeleverde klem past goed en houdt de video bar netjes stabiel. Zelf wissel ik nog wel eens van beeldscherm bij digitale meetings, dus in de praktijk vindt ik het fijner om van een (tafel)statief gebruik te maken. Dat geeft net de nodige flexibiliteit en is voor mij dus een belangrijk pluspunt van de P15. Deze flexibiliteit zorgt er ook voor dat de video bar makkelijk in te zetten is voor presentaties of groepsgesprekken op afstand in een semiprofessionele setting.

De Poly Studio P15 is in de markt gezet als personal video bar. Professionele systemen (die Poly overigens ook levert) hebben vaak een behoorlijk fors prijskaartje. Andere – soms goedkopere - video bars hebben vaak alleen een camera en microfoons aan boord. Dat maakt dat de P15 een beetje tot een innovatief niche product, in positieve zin. Op dit moment ligt de markprijs rond de 500 euro bij verschillende webshops. Voor wat daar voor wordt geboden is de P15 vooral voor professionals en klein zakelijk gebruik erg interessant. Niet in alle opzichten te vergelijken met een professionele set-up, maar zeker een goede keus. Vooral vanwege de flexibiliteit en groepsconference view. Voor de 'gewone thuiswerker' die incidenteel achter het beeldscherm aan het vergaderen is zijn er mogelijk betere en goedkopere opties.

De personal video bar Poly Studio P15 is een interessante 4K teleconferencing video bar voor thuiskantoor en klein zakelijk gebruik. In dit segment zijn weinig vergelijkbare producten rondom dit prijsniveau. Voor kleine bedrijven biedt de groepsconference view een extraatje waardoor niet direct hoeft te worden geïnvesteerd in een professioneel systeem. Het optioneel gebruik van losse statieven vergroot de flexibiliteit. Voor de incidentele thuiswerker is het systeem in de meeste gevallen vooral prijstechnisch minder interessant,

Heb jij ook een Poly Studio P15 EU?

Leuke en duidelijke review! Waarom heb je voor deze gekozen? Ik zag bijvoorbeeld ook Logitech MEETUP videoconferentie-webcam, ultra-HD 4K.

Maar de Elgato Cam Link 4K is er ook.
Dankjewel. De review is onderdeel van een testpanel, vandaar de P15.
De producten die je noemt zijn andersoortige producten en kennen andere toepassingen en doelgroepen. De P15 in deze review is neergezet als een personal video bar en dus in combinatie met en montage op een separaat beeldscherm of laptop in vooral een thuiswerk omgeving of persoonlijke werkplek. De Logitech Meetup is een stapje hoger en ook duurder en vooral gericht meetings met kleine groepen (o.a. afstandsbediening en muurbevestiging in plaats van beeldschermklem). Maar deze laatste lijkt me ook zeker interessant voor een klein kantoor.
Ach ok. De P15 is nu ook €399,- Dat scheelt ook al weer.