€ 87,90
Specificaties Video capture - Bekijk alle specificaties

Aten Camlive+ UC3021 (HDMI naar USB-C UVC-video-opname met PD 3.0 stroomdoorvoer) Review

CR35Testpanel 20 oktober 2021, laatste update op 21 oktober 2021, 685 views Testpanel

De Camlive+ is erg makkelijk in gebruik, ondersteunt power pass-through tot 60 watt. De maximale resolutie en kwaliteit zou voor de mobiele of beginnende streamer voldoende moeten zijn. Voor de streamer met een vaste plek zijn er mogelijk betere opties.

Pluspunten

• Power pass-through
  • Setup is simpel en eenvoudig
  • Ondersteuning 2560*1440
  • Geen merkbare latency in hdmi loop out
  • Mounting optie

Minpunten

• Simpel maar beperkt in configuratie
  • Voor vaste streamer zijn er goedkopere opties

Unboxing en bouwkwaliteit

In de doos vinden we de camlive+, een USB-A => USB-C kabel, een USB-C => USB-C kabel, een mounting adapter en een beknopte handleiding en een registratieformulier. De camlive+ voelt solide aan en het plastic heeft een prettige afwerking. De USB en HDMI poorten vertonen minimaal flex en voelen stevig aan. De camlive+ beschikt over een mounting optie om deze op te nemen in een camera setup, bijvoorbeeld op een tripod. Deze voelt stevig aan en resulteert niet in extra onstabiliteit. De kabels voelen degelijk aan maar zijn wel kort. Dit met het oog op mobiel gebruik.

Features

De Camlive ondersteunt 4k op 60hz, waarbij het beeld opgenomen wordt op 1080p. De HDMI output is wel in 4k. Ook is er power pass-through aanwezig tot maximaal 60 watt. Dit is genoeg voor elke smartphone en de meeste laptops.

Setup

Windows
De Camlive+ installeert zich automatisch op Windows. Ik heb de Camlive+ zowel op een Surface Book en een workstation met Ryzen 3 getest. Voor het capturen heb ik OBS studio gebruikt. Hier was ik reeds bekend mee en dit pakket wordt ook als suggestie in de handleiding genoemd. Met OBS studio is het eenvoudig om meerdere bronnen te combineren(hdmi capture, camera, scherm) en deze op te nemen of te livestreamen. Na het aansluiten is het apparaat met enkele klikken toe te voegen als capture apparaat.
Mac
Op een Macbook Pro M1 installeert de Camlive+ ook automatisch. Ook op MacOS heb ik OBS studio gebruikt en is het capture apparaat direct te selecteren. Ook kan ik doormiddel van de power pass-through de Macbook opladen. Dan moet ik de Camlive+ wel in de phone modus zetten.

Capture bronnen
Voor capturing heb ik mijn Xbox Series X gebruikt met hdmi loop out naar de televisie. Ook heb ik mijn PC gebruikt met zowel 4k als 2560x1440 output. Als de output van de bron verandert dan dient de bron wel opnieuw te worden toegevoegd in OBS.

Capturing

Stilstaand beeld
Als we kijken naar de capturing dan lijkt de Camlive+ goed in staat te zijn om fijne details te behouden in een stilstaand beeld zover mogelijk op 1080p. Hele fijne details vallen weg, maar dat is het limiet van 1080p. Echter treedt er wel behoorlijke banding in de kleurovergangen. Om te controleren of dit niet alleen aan OBS en de gebruikte compressie ligt heb ik ook een test gedaan met directe capture van het beeldscherm. Hierbij treedt bij bewegend beeld weliswaar ook banding op, maar stabiliseert het meer bij een stilstaand beeld.

Orgineel:

Capture met Camlive+:

Banding captured direct van scherm:
Bewegend beeld
Voor het bewegende beeld heb ik een testvideo gedraaid, een capture op de Xbox Series X gedaan en daarnaast de hdmi pass through vergeleken op de monitor ten opzichte van de directe uitvoer uit de PC op latency en beeldkwaliteit.
Testvideo
Voor de evaluatie van testvideo heb ik drie verschillende bronnen gecombineerd, het origineel, de Aten Camlive+ output en een directe capture van de desktop met dezelfde instellingen als de Camlive capture ter vergelijking. Hoewel de Camlive meer banding lijkt te hebben in de overgang van kleuren, gaat het bij sterke wisselingen in scenes wel goed af ten opzichte van de directe capture en geeft het een rustiger beeld.

Xbox Series X
Voor de Xbox heb ik een vergelijking gemaakt tussen een capture op de Xbox zelf op 4k en de capture vanaf een surfacebook. Hierbij gebruikte echter niet de optimale instelling in OBS. Ook lijkt het goed mogelijk te zijn om Netflix en andere streaming services te capturen en zijn hier geen technische obstakels. Ook hier levert de Camlive+ een goed resultaat.

HDMI loop out
Daarnaast heb ik nog een korte test gedaan om de HDMI loop out te testen. Hierbij heb ik het scherm gedupliceerd op mijn computer waarbij HDMI via de Camlive+ liep en de displayport direct was aangesloten op het scherm. Hierbij was zoals hieronder te zien geen degradatie in response of kwaliteit.

De Aten Camlive+ is een degelijke capturekaart, stevig gebouwd en met een aantal onderscheidende eigenschappen. De maximale resolutie en kwaliteit zijn voor veel toepassingen en de beginnende streamer voldoende. Voor mobiele gebruikers is het handig dat de adapter power pass-through ondersteund en dat er mounting opties aanwezig zijn. Echter voor de streamer met een vaste plek zijn er mogelijk goedkopere alternatieven. Ook zou deze streamer mogelijk ook gebaat zijn bij een geadvanceerder apparaat met meer mogelijkheden, zoals de pro.

links:
OBS Studio:

4k test video:

Heb jij ook een Aten Camlive+ UC3021 (HDMI naar USB-C UVC-video-opname met PD 3.0 stroomdoorvoer)?