LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart

€ 1.048,80
Specificaties 38" • 3840x1600 • 160Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart Review

Teigetje! 20 oktober 2021, laatste update op 22 oktober 2021, 249 views Product gekocht

LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart

Geweldig voor mensen die immersie in games zoeken en/of veel desktop space behoeven.

Pluspunten

• resolutie
  • immersie
  • lichtopbrengst is enorm
  • Genoeg instelmogelijkheden
  • veel ruimte op de desktop
  • beeldkwaliteit

Minpunten

• geen swivel
  • bouwkwaliteit kan beter
  • niet geschikt voor een klein/kort bureau
  • forse investering

Na veel wikken wegen want veel geld (toen €1400,-) toch deze monitor besteld. En voor wie hem overweegt, bedenk ook even dat je nogal een stevige kaart nodig hebt om deze in games aan te sturen. Dus toen het mij gelukt was een 6900XT te scoren in “the drop” heb ik het toch maar gedaan en ik heb er nu na een klein half jaar nog geen dag spijt van gehad.

Bij levering viel op dat de doos erg smal was, de kromming is echter ook maar 2700R dus achteraf was dat logisch. Alles is efficiënt en netjes verpakt. Om het uitpakken en assembleren te vergemakkelijken zit er een “mal” in de doos waarop het scherm gelegd kan worden om de voet te monteren. Die voet is zwaar uitgevoerd en eenvoudig in elkaar te zetten. Op de monitor klikken en tillen maar. Dat is een dingetje want hij is wel zwaar.
Omdat er geen swivel op zit moet je hem wel goed neerzetten. De voet neem wat ruimte in beslag wat te verwachten is bij een gebogen monitor van dit formaat. Je moet er dus wel de ruimte voor hebben, mijn inschatting is dat je bureau tenminste 100-120cm diep moet zijn omdat het anders wat krap kan worden.
Bouwkwaliteit is okay maar in de hoekjes lijkt het net alsof de glasplaat daar niet helemaal goed verlijmd zit met het paneel. Het is maar minimaal maar toch, voor dit geld mag je flawless verwachten. In de eerste had ik 1 kapotte subpixel (dus omgeruild), in de 2e gelukkig geen.

Bij het opstarten wordt automatisch freesync ingeschakeld dus dat hoef je niet in te stellen. Het instellingen menu is makkelijk te bedienen met de joystick onderin de schermrand. Daar zit ook de bediening voor de ledring achterop die je in kleur en felheid kunt aanpassen. De ring heeft ook een modus om zich aan te passen aan wat je op het scherm ziet maar dat werkt niet goed. Dat is heel onrustig dus ik heb die op zachtrood staan. Je kunt ook de software installeren en dan kan je met de muis door de instellingen heen. Ik heb het scherm niet in overdrive geze maar op fast. Het verschil tussen 144Hz en 165HZ zie ik toch niet en ghosting is daardoor niet aanwezig wat je bij overdrive wel schijnt tegen te komen. Verder heb ik de brightness terug geschroefd naar 25%. Ik zit in een lichte kamer met een binnenvallende zon maar daar heb ik totaal geen last van, dat was op mijn Dell wel anders. De lichtopbrengst is gewoon enorm dus daar hoeft iemand zich geen zorgen over te maken.

Het beeld is verder fantastisch, zwart is zwart en het ziet er allemaal gewoon heel erg goed uit. Het is natuurlijk geen gekalibreerd scherm maar voor mij (en ik denk de meeste gamers) is het accuraat genoeg en nogmaals fantastisch. Het is niet over gesatureerd zoals je bij de goedkopere merken nogal eens tegenkomt. Het is wat je van een IPS scherm mag verwachten, De resolutie is uitstekend maar je hebt dus wel een bijpassende videokaart nodig. Met minder dan een 6700XT of RTX3070 (of vergelijkbaar in prestaties van vorige generaties) doe je jezelf en het scherm tekort. Heb je zo een kaart nog niet dan kijk je met dit scherm toch al snel tegen een investering aan van minstens €2000,- gegeven dat de rest van je PC nog prima voldoet.

Met gamen is de immersie enorm (Witcher 3 is gewoon wauw) en bij bijv. They are billions zie je ook gewoon meer van het speelveld. Dat gaat natuurlijk niet op bij competitieve games als Starcraft 2. Niet iedere game ondersteund deze beeldverhouding maar ik heb daar tot nu toe nog maar weinig last van gehad en met nieuwe games zal dat alleen maar nog minder worden. Maar iedere game ziet er prachtig uit en het laat voor mij allemaal weinig te wensen over. Als je niet aan het gamen bent heb je gewoon heel veel ruimte tot je beschikking of het nu de desktop is of enig ander programma. Dat is erg fijn en het is makkelijk overzicht houden als je meerdere windows open hebt staan. Ik werk nooit fullscreen en er is plek genoeg. Er is een optie om het scherm in 2 te delen maar die heb ik niet gebruikt dus daar kan ik niks over zeggen.

Ik ben erg tevreden en verwacht nog heel lang plezier te hebben van deze forse investering.

Heb jij ook een LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart?

Vraag & Aanbod