Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

jubeth|IA 10 september 2010, laatste update op 10 september 2010, 1.914 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Veel third party software voor te krijgen via readynas forum.
  • Stabiel.
  • Mooie prijs.

Minpunten

• Oude te zwaar belaste hardware voor de software die erop zou moeten kunnen draaien.
  • Goedkope klote-fan die niemand erin laat zitten vanwege de herrie.
  • Ingewikkelde dubbele server-uitvoering van custom debian-clone maakt ssh beheer waardeloos.

Kwaliteit voeding Score: 4
Geluidsproductie van de Crown fan is een verschrikking. Iedereen die 'm heeft zet er dan ook een andere voor; http://www.readynas.com/f...php?f=24&t=22612&start=32 wat een lastige klus kan zijn, afhankelijk van je talent om te knutselen en je bereidheid de garantie te laten vervallen.

Snelheid van dit model is niet echt om blij van te worden. Het geval draait nog op het sterk verouderde sparc-based hardware platform, met alle incompatibiliteit van dien. Veel gezeik met harddisks die niet goed worden ondersteund, veel gedoe met via commandline zelf dingen updaten e.d. Langzame update-cycles, vaak lang wachten op porteren van software vanuit x86 en x64 systemen.

Trage web-interface, regelmatig beroerde netwerk-snelheden met onverklaarbare oorzaken.

Gewoon een andere kopen is mijn advies. Trap er niet in.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

Ik heb dit apparaat ook (zie review). Over smaak valt te twisten maar als je Crown fan zoveel lawaai maakte had je gewoon terug moeten gaan ermee. Ik ben allergisch voor het geringste zuchtje dus heb m inderdaad vervangen. Maar om nou te zeggen dat hij veel herrie maakte, nou nee.

Waar eveneens over te twisten valt is over de moeite die het kost deze "klote-fan" te vervangen. Ik vond het zeer simpel. Kap eraf schuiven, 4 schroeven, 1 connector en klaar in 5 min met 1 simpele schroevendraaier.

Snel is het apparaat niet, maar het is natuurlijk een budget model. Overigens mag het Sparc platform dan oud zijn, er is nog meer dan voldoende support voor.

Wat ik niet snap is dat je klaagt over de compatibiliteit van harde schijven. Volgens mij informeert Netgear prima over de geschikte modellen. Koop je dan toch een andere, dan moet je niet zeuren als het niet werkt. Maar ik moet zelf nog een niet werkende schijf tegenkomen eerlijk gezegd. Samsungs en WD's lijken het allemaal goed te doen.
Ik heb hem in mijn slaapkamer staan, en heb totaal geen last van de fan. Normaal hoor ik hem niet eens. Heel af en toe spint hij een klein beetje op en dan hoor ik hem wel even.

Verder ben ik er zeer tevreden over, de snelheid is prima! Met jumboframes ingeschakeld haal ik rond de 30MB/s read/write. (2 WD GreenDisks van 2TB)
Verder draait er een torrent en NZB client op(zonder problemen ge´nstalleerd via CLI)
Ik heb deze nas ook, Maar kan me niet helemaal vinden in de herie die de fan :P
Heb hem in de meterkast staan, Dus veel last zal ik er niet van krijgen.
Veder ben ik er zeer tevreden over, Want hij doet wat ie moet doen.
Bij mij ook geen lawaai, anders dan bij het opstarten.
Bijzonder ik heb deze ook bij mij maakt de fan echt bijnan geen geluid. Snelheid is ook juist erg snel.

Ik lees hem nu nogmaals door en heb een paar vraagjes:
"vaak lang wachten op porteren van software vanuit x86 en x64 systemen."
Kun je dit verduidelijken? Ik werk hier met 32 en 64bit systemen en ik haal gewoon een ruime 22MB/s wat best netjes is voor zo'n kastje vind ik. Als ik meerdere acties tegelijk doe (meerdere pc's) dan blijft de snelheid ook redelijk stabiel en zakt pas later wat in naar de 17MB/s.

Harde schijven die niet goed ondersteunt worden... Een NAS wordt gemaakt volgens een bepaald idee deze NAS bestaat al enige tijd en ja de techniek is nu eenmaal wat verder gegaan. Hierdoor kan het dus zijn dat nieuwere typen harde schijven een signaal afgweven die de NAS niet herkent. Dit probleem blijf je behouden volgens mij. Al is het wel een punt wat lastig kan zijn voor de gebruiker (persoonlijk kijk ik altijd of de harde schijven bij een systeem kunnen en heb dan ook geen probleem met dit punt gehad).

De web-interface is niet mega snel maar zeker niet traag. Probeer eens anders om een 512MB en als het lukt een 1024MB RAM latje te vinden en doe die erin. Scheelt best wel in snelheid. Dit was ook vroeger in revieuws al te vinden.

Dat er weinig updates uitkomen hoeft niet aan te geven dat het product niet goed is. Er is een uitgebreide community actief voor dit apparaat. Persoonlijk wil ik liever een stabiele firmware dan dat ik om de maand/ 2 maanden een update kan doen. Zeker met een NAS waar vaak toch wel veel data op staat is dat niet altijd prettig. Het is namelijk soms best wel veel werk om je data dan terug te zetten.

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 11 september 2010 07:55]

Waarom heb je hem gekocht, als alles zo enorm tegenvalt dan? Je noemt dingen op die je van te voren kon weten lijkt me.
Wat doet dat ertoe? Dit is een review, niet een miskoop-reactie.
Heb het ding gekocht omdat het een hele goede aanbieding betrof van een etalage-exemplaar, ergens eind 2008. Overigens waren toen de reviews niet zo duidelijk, zeker niet m.b.t. sparc en de lawaai-fan. En was de keuze niet zo enorm binnen dit prijsgebied.