Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB

€ 89,90
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB Review

Aware_of_me 20 oktober 2021, 411 views Product gekocht

Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB

In het begin snel, maar problematische schijven.

Pluspunten

• In het begin snel R/W 7/5GB

Minpunten

• Na verloop van tijd 'traag' schrijven

Ik ben in het bezig van meerdere Samsung 980 PRO's. (De 500GB variant). Het zijn snelle schijven die de maximale lengte van het m.2 slot gebruiken. Echter werden meerdere schijven (1 niet) na een verloop van tijd slecht in het behalen van de maximale schrijfsnelheid. Samsung levert een eigen benchmark tool mee in de magician software, waar zaken zoals health checks gedaan kunnen worden. Deze haalde allen ruim 7GB aan lezen en 5GB aan schrijven (Sequentieel) (December 2020). Nu zit dat op lezen net iets onder de 7GB maar het schrijven blijft steken op 1GB per seconde. We kunnen stellen dat dit nog steeds erg snel is, maar een verlies van bijna 80% is niet in orde. Ik heb een tijd gewacht met dit review in afwachting op meerdere firmware fixes. Meer mensen beschrijven online dit probleem. Echter heeft voor mij geen van de firmware releases mijn schijf kunnen laten werken zoals deze dat voorheen deed.

Voor een volgende schijf zal ik goed nadenken of ik er wel één van Samsung weerhaal. De geadverteerde snelheden zijn snel en is precies wat je zou willen. Echter is de betrouwbaarheid zeer slecht.

(Voor de vergelijking ook een benchmark van een oude 840 evo toegevoegd)

Heb jij ook een Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB?

Vraag & Aanbod

Er zijn veel zaken die hierop sterk van invloed kunnen zijn. Dat de drive tjokvol zit is evt een optie ? :)
Drive is bezig met andere taken tijdens benchen, ander type slot met minder bandbreedte etc etc.
Logische vraag. Om wat context te geven voor de gedraaide test:

1 - De pc heeft de benchmark direct na het opstarten van windows10 uitgevoerd, zonder dat er andere applicaties bezig waren
2 - Het gaat om een systeem met een Asus e-gaming AM4 X570 chipset
3 - AMD 5950X CPU

De SSD die nu traagheid vertoond heeft nog 75GB vrij van de 465
De SSD die snel is heeft 195GB vrij

Ik heb nog 2 van deze disks als cache drives in mijn Synology zitten. Deze heb ik een paar maand geleden ook in mijn pc gehad om te kijken of het aan die ene test lag. Maar ook die 2 disks (zonder data) vertoonde exact hetzelfde probleem. Deze problemen zie ik sinds ik deze disks heb helaas.

[EDIT]
Ik heb overigens de bios naar de laatste firmware versie geflashed en de laatste chipset drivers geinstalleerd. Omdat AMD hier ook nog wat kinderziektes in had zitten.

[Reactie gewijzigd door Aware_of_me op 20 oktober 2021 12:59]

X570 is nog relatief nieuw, zeker icm de zwaarste 5950X, die an sich al 3 procent uitval heeft, is het samen met het snelste type SSD dat er te krijgen is wel een beetje een recept dat er misschien een keer iets niet helemaal zonder conflicten gaat draaien... O-) :X

Met HDD bedoel je neem ik aan SSD ? :)
Wanneer die nog maar 75 GB vrij heeft is dat iig een bekend probleem voor terugval in snelheid.
Die met 195 GB vrij zou het dan een heel stuk beter moeten doen ?
HDD -> SSD, klopt en aangepast.

De SSD die nu 195Gb vrij heeft vertoond het niet. Maar zoals aangegeven, heb ik er nog 2 die leeg ook dit probleem vertonen. (3 van de 4). De ssd's die nu in mijn synology zitten zijn een maand later besteld.

Maar ik ben niet de enige die exact dit probleem ziet:

En zo zijn er nog een hoop meer topics over te vinden, die precies hetzelfde, de 1TB write speed drop zien.

[Reactie gewijzigd door Aware_of_me op 20 oktober 2021 13:04]