Jabra Elite 7 Active (Groen)

€ 176,06
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Jabra Elite 7 Active (Groen) Review

profdavidoff 19 oktober 2021, 1.050 views Product gekocht

Jabra Elite 7 Active (Groen)

Fijne set met lekker geluid en goede controls. De pasvorm is, zoals ze beloven, goed en geschikt voor (duur)sporten. Voor de prijs krijg je dan ook een goed product.

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Goede pasvorm
  • fijne controls
  • een app met toegevoegd waarde

Minpunten

• De case is wat glad en oogt niet premium
  • Irritant kort usb-c kabeltje

Eerste indruk:
De verpakking is relatief groot, maar Jabra geeft ook meteen aan dat ze geen fan zijn van boxen in boxen. Helaas bij het pre-orderen vanuit Jabra kwam deze wel in een klein doosje met plastic. Verder heeft de verpakking zelf nagenoeg geen plastic of onnodig ander materiaal.

De Case is mooi rank en oogt netjes. Het is mattig dus vette vingers zie je makkelijk. Het klepje oogt wat dus en fragiel in verhouding met de onderzijde, daarentegen voelt de scharnier solide. In tegenstelling tot de B&O E8 waar de case van een leer achtig materiaal is, is deze heel plastic. De klep sluit middels een magneetje, die prima zijn werk doet. Er zit geen inkeping of lipje aan de case om deze op te maken. Het materiaal is wat glad dus heel makkelijk om de case open te krijgen is het niet. Er zit een klein ledje aan de voorkant welke de status aangeeft.
Er worden 3 maten dopjes bijgeleverd, waarvan de middelste maat al op de set zit. Deze zit dan ook meteen goed, maar ergens is het wel vreemd dat deze dopjes niet heel hygiënisch meegeleverd worden. Ik heb daar zelf geen bezwaar tegen. Het USB-c kabeltje is wat kort, daar lijkt een trend in te zitten, dat maakt dat het opladen bij mij in huis gereduceerd wordt tot 5 plekken ofzo. Acceptabel maar een beetje onvriendelijk.
Mijn referenties zijn de Jabra Rox wireless, de B&O E8 2.0, UrbanEars Luna, Bose QCII, Sony sony wh-1000xm3 en de sony wsp510, vergeleken daarmee zie je wel vernieuwing en vooruitgang.

Zodra de set uit de case haalt is deze direct aan, een kleine verbetering ten op zichten van mijn eerder sets. Het koppelen via bluetooth verloopt soepel en snel, het enige is dat ik de Jabra sound+ app moest sluiten om de configuratie flow af te maken. Deze bleef hangen toen ik verbinding had gemaakt. Verder het configureren en personaliseren in de app gaat soepel en is vrij makkelijk. Men heeft best wat mogelijkheden om te personaliseren. Daarnaast kun je wat spelen met equalizer, die ook echt wat doet.

Ik spreek als Android gebruiken, iOS zal ik later reviewen, maar de App heeft wel toegevoegd waarde. Je krijgt veel te zien over de status van je setjes, daarnaast hebben ze Find my jabra, en nog wat meer functionaliteiten. Zoals de accu va de Case. Bij de meldingen zie je dit terug inclusief 3 quick settings.
Het aantal functionaliteiten die je kunt aanpassen is indrukwekkend. Een voorbeeld; de in-ear detection, die kun je uitschakelen. Zodat je gewoon op 1 oor Netflix kunt kijken, en nog veel meer.

De eerste ervaringen:
Van het geluid ben ik echt wel onder de indruk. Ten opzichten van de B&O E8 is het vergelijkbaar maar tegen de sony wh-1000xm3 doet de Jabra Elite 7 active wel onder, maar dat is dan ook moeilijk te vergelijken. Net als bij andere setjes is de microfoon niet echt geschikt om te videobellen, hij pakt te veel omgevingsgeluid op. Helaas zijn er veel collega’s die daar echter anders over denken.

De pasvorm is voor mij heel goed, mijn linkeroor heeft een andere vorm en nauwere gehoorgang maar ik merk daar weinig van bij dit setje. De eerste ervaringen tijdens het sporten zijn erg goed, 10 km hardlopen en ze blijven keurig op hun plek. Het gewicht van de jabra is prima mede hierdoor blijven ze mogelijk goed op hun plek. Ook tijdens het sporten ben ik onder de indruk van de kwaliteit van het geluid, het hoeft tijdens het lopen niet heel hard te staan om van de muziek te kunnen genieten.

Verder duurde het even voordat ik in de controls in de gaten had. In tegenstelling tot meeste sets is het geen aanraak gevoelig oppervlak maar een zacht druk knopje. Wat een verademing. Met uitzondering van de Sony WH-1000xm3 heb ik het vrijwel altijd als irritant ervaren.

De accu tot op heden is goed, daar heb ik nog te weinig sessies opladen voor hoeven te doen, om daar uitgebreid op in te gaan.

Concluderend is er zeer weinig aan te merken aan de Jabra Elite 7 active, het doet wat het moet en dan ook nog eens heel goed. Enige verbeterpunten zijn er alleen nog in de Case, als dat het is, doe je het goed.

Heb jij ook een Jabra Elite 7 Active (Groen)?

Bedankt voor de review.

Ik heb een vraagje over het gebruik. Ik heb weliswaar de Jabra Elite 7 Pro maar ik denk dat deze ervaring wel uitwisselbaar is. Setje is fijn maar het maximale volume is echt onbruikbaar laag. Als ik op de fiets zit (hearthrough uit) komt het volume nauwelijks boven het geluid van het verkeer/rijwind uit. Mijn vorige setje (QCY) heeft een duidelijk hoger maximaal volume welke ik nooit op maximaal hoef te zetten.

Ik denk niet dat het zo is dat mijn gehoor te slecht is want bij het maken van een persoonlijk geluidsprofiel hoor ik wel alle piepjes.

Wat is jou ervaring met het beschikbare volume niveau?

Volgens de handleiding zou ook het ingedrukt houden van de rechter knop het volume moeten verhogen. Dit doet echter ook niets bij mijn set. Werkt dit bij jou? En bedien je hiermee het media volume in Android?
Mijn eerste gedachte was; ik ervaar niet het zelfde. Dus ik ben het scenario gaan testen. Ten op zichten van andere setjes heb ik op HearThrough het volume niveau iets hoger (nooit maximaal), maar dat verschil is te verwaarlozen.
De volume regeling werkt naar behoren bij mijn setje. Het enige wat ik kan bedenken dat ik eerder een android telefoon (samsung als ik me niet vergis) had die standaard gehoorbescherming aan had staan, deze kon ik alleen overschrijden met de hardware buttons op de telefoon. wellicht zit daar de beperking.
Het was uiteindelijk toch het volume van het setje zelf dat nog aan te passen was. Dit was door de knop van het rechter oortje steeds 1sec in te drukken. Hiermee bedien je dus niet het volume van de telefoon. Ik heb nu een fijn setje.

Het enige waar ik nog niet geheel tevreden ben is met de rijwind tijdens het fietsen. Dit zou door de set tegen gegaan moeten worden door Jabra MultiSensor Voice™ "Voice Pick Up...VPU sensors use bone conduction technology" link Maar er is aan de andere kant nog wel behoorlijk rijwind hoorbaar. Uiteraard beter dan mijn QCY maar voor een merk dat gespecialiseerd is in headsets (spraak) valt het tegen.