Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen

€ 1.259,15
Specificaties 7,6" • 2208x1768 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen Review

thesystemTestpanel 19 oktober 2021, laatste update op 24 oktober 2021, 230 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen

Dit is een prima toestel. Helaas is prima voor deze prijs niet goed genoeg. Het is te merken dat dit nog een niche markt is, waar nog veel ontwikkeling in plaats moet vinden. Desalniettemin is het nu al een mooi toestel, maar ik zal zelf nog enkele generaties wachten.

Pluspunten

• Design
  • Groot scherm werkt prettig
  • Selfiecam valt bijna niet op

Minpunten

• Smal scherm te klein
  • Camera niet goed genoeg voor de prijs

Algemene beoordeling

De eerste indruk bij het openen van de verpakking is er een van verbazing. De telefoon zit opengeklapt in de verpakking, dus het grote scherm is het eerste wat je ziet.
De eerste keer dichtklappen van de telefoon voelt wat onwennig, maar al snel was ik overtuigd van de stevigheid van het toestel.
Helaas begonnen ook de mindere punten op te vallen, nadat ik de Fold3 een paar dagen in gebruik had. Uiteindelijk vond ik het een onhandig toestel in het dagelijks gebruik en ben ik voor het einde van de reviewperiode weer teruggegaan naar mijn Samsung Galaxy S21 Ultra.
Mijn grootste kritiekpunt op deze telefoon is dat hij zowel te klein als te groot is. Dubbelgevouwen is de telefoon te smal om effectief mee te werken. Uitgeklapt is hij te groot om comfortabel te gebruiken. Naar mijn idee zou de telefoon breder moeten zijn, waardoor hij ingeklapt goed te gebruiken is en wanneer je hem openklapt het meer een tablet is.

Featureset

Hoewel het toestel erg compleet is, viel de inhoud van de doos tegen. Er zal wel een USB-C kabel bij, maar een oplader of oordopjes kan er ook bij een toestel van deze prijs niet bij. Helaas lijkt dit steeds meer het nieuwe normaal te worden. Ook is er ondersteuning voor een S Pen, maar deze wordt niet meegeleverd. Oudere pennen werken helaas niet, dus als je de telefoon als vervanger voor een Galaxy Note wilt gebruiken, zal je deze nog los moeten aanschaffen.

Accuduur

De accu gaat net lang genoeg mee om een dag vol te maken. Dit is wel afhankelijk van hoe je de telefoon gebruikt. Omdat je al snel geneigd bent om de telefoon open te klappen, en daarbij dus het volledige scherm wordt benut, is de accu een stuk sneller leeg. Over het algemeen had ik op het eind van de dag tussen de 10% en 30% capaciteit over. Helaas gaat het opladen niet zo snel als bij andere merken, maar doordat ik op bijvoorbeeld mijn werkplek en nachtkastje een QI lader heb liggen, is het tussendoor opladen niet zo’n probleem.

Gebruiksgemak

Helaas viel het gebruiksgemak het meeste tegen aan deze telefoon. Als de telefoon is dichtgeklapt is het scherm aan de voorkant te smal om effectief op te kunnen werken. Het toetsenbord is zo klein dat accuraat typen lastig is en je al snel geneigd bent om de telefoon open te klappen. Eenmaal opengeklapt is de telefoon lastig tot onmogelijk met een hand te bedienen. Gelukkig is het toetsenbord standaard ingesteld op split-mode, waardoor het typen dan goed te doen is.
Maar stel, je bent in Microsoft Teams met iemand aan het chatten, en je hebt de telefoon dus opengeklapt, en besluit om met de collega te gaan bellen. De telefoon is in deze stand te groot om aan je oor te houden, dus moet je de telefoon weer dichtklappen.
Een ander punt is de vingerafdrukscanner. Sinds de Galaxy S7 ben ik gewend dat deze achter het scherm zit. Bij deze telefoon is dat niet praktisch vanwege het extra scherm. Hierdoor is de scanner verwerkt in de powerbutton. Hoewel deze snel en goed werkte, was het voor mij wel even wennen om de telefoon op deze manier te ontgrendelen.

Scherm

Het scherm ziet er prachtig uit. De hoge refreshrate zorgt er voor dat alles soepel aanvoelt. De kleuren, zijn zoals bij alle Samsungs, standaard iets te verzadigd. Hierdoor vind ik persoonlijk wel dat video’s en foto’s er beter uit zien. De beschermlaag van het grote scherm is anders, een soort folie, welke iets gevoeliger schijnt te zijn voor krassen. Hier heb ik in de twee weken dat ik het toestel heb gebruikt niets van gemerkt. Wel lijkt het scherm meer stof aan te trekken.

Design

Het design van de Fold 3 is denk ik dé reden om deze telefoon te kopen. In de twee weken dat ik met deze telefoon rondliep heb ik van meerdere mensen opmerkingen gekregen over hoe bijzonder de telefoon eruit ziet. Door de vormgeving zitten er geen afgebogen randen aan zoals de S21 Ultra, en dit bevalt prima. Wat mij betreft mag dit ook op andere high end Samung modellen zo worden uitgevoerd.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is verrassend goed. Het scharnier werkt erg goed. Het is een beetje stroef, maar dit zorgt ervoor dat je de telefoon in alle standen kan zetten, en deze zo blijft staan. Een klein nadeel is het camera eiland. Doordat deze uitsteekt, zorgt deze zowel in- als uitgeklapt dat de telefoon wat wiebelt als deze op je bureau ligt. In de twee weken dat ik de telefoon getest heb, heb ik echter geen beschadingen aan de lens geconstateerd, en met een hoesje zal dit probleem ook een stuk minder spelen.

Camera’s

De gimmick van de front camera op het grote scherm is dat deze achter het scherm is weggewerkt. Helaas is dit geen perfecte oplossing. De resolutie van het scherm is op de plek van de camera veel lager, waardoor de pixels te zien zijn. Behalve in games of tijdens video’s, waar er veel actie is en het niet zo opvalt, trekt dit stuk van het scherm best wat aandacht aan.
Wat wel leuk gedaan is, is het maken van een selfie door gebruik te maken van de main camera. Op het smalle scherm kan je dan je zelf zien terwijl je de selfie maakt. Door de betere kwaliteit van de main camera zijn dit de beste selfies die ik tot nu toe heb gemaakt.
Helaas doet de main camera wel onder voor de andere high end toestellen.

De Fold 3 is vooral nog weggelegd voor early adopters. Wil je de beste (Samsung) telefoon, dan moet je niet bij dit toestel zijn. De camera’s zijn minder dan die van de S21 Ultra en ook de batterijduur valt enigszins tegen.
Er zijn echter weinig telefoons zoals deze, en de R&D kosten zullen ook terugverdiend moeten worden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Het kleine schermpje aan de voorkant gebruikt ook stroom en is eigenlijk bedoeld als een soort status scherm voor notificaties. Niet zozeer als een volwaardig scherm.