QNAP QHora-301W

€ 282,01
Specificaties WiFi-ax • 6-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

QNAP QHora-301W Review

LoCuTuS2000Testpanel 18 oktober 2021, laatste update op 18 oktober 2021, 243 views Testpanel

QNAP QHora-301W

Mooie router bomvol features, goede wifi antennes, VPN servers, SD-WAN en meer. Bedoeld voor de Small Office Home Office markt, niet per se voor de prosumer.

Pluspunten

• Goed wifi signaal
  • VPN Server
  • Wifi 6

Minpunten

• QNAP ID
  • Geen SMB/NFS/CIFS
  • Geen NTFS/ExFAT/HFS+ op USB
  • Niet voor de prosumer
  • Web interface soms omslachtig

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Het is weer Oktober Testfest maand en ik was een van de gelukkige winnaars! Mij is een QNAP QHora-301W toegestuurd om te reviewen en ik deel mijn ervaringen graag!

• Algemene beoordeling
Bij het zien van de verpakking is het gelijk duidelijk dat we het hier hebben over een SOHO of Prosumer apparaat en geen 13 in 1 dozijn consumentenproduct. De verpakking is dan ook ronduit saai, maar we kwamen niet naar Tweakers voor de uiterlijke schijn, we komen hier voor de tech dus daar kunnen we mee leven. De router is netjes afgewerkt, best wel zwaar ook en oogt zeer degelijk. Als je hem aanzet schrik je je even later van de keiharde piep maar gelukkig beschrijft de papieren handleiding dat 1 piep geen slecht nieuws is. Voor error handling wel praktisch dat hij bij storing kan piepen. Het is duidelijk bedoeld als tafelmodel router want er zitten geen haakjes op om aan op te hangen. Wel zie ik onderop 4 schroefgaten voor iets wat lijkt als een VESA mount maar deze is niet meegeleverd.

• Featureset
Deze Qnap router heeft een bomvolle featureset:
• Aantal Ethernet-poorten 6
• 10GbE BASE-T (RJ45) 2 x 10GBASE-T (10G/5G/2.5G/1G/100M)
• 1GbE (RJ45) 4
• CPU Qualcomm IPQ8072A Hawkeye 2 Quad-core 2,2 GHz 64-bit CPU
• Geheugen 1GB
• Flash 4 GB eMMC
• Wireless Antenna 8 interne antennes
• Draadloze standaard 802.11a/b/g/n/ac/ax
• Classificatie draadloze snelheid AX3600
• Draadloze snelheid 2,4 GHz 2.4G (1182Mbps): 4x4 (40 MHz)
• Draadloze snelheid 5 GHz 5G (2475 Mbps): 4x4 (80 MHz), 2x2 (160 MHz)
• Frequency Band 2.4 GHz , dual-band
• Antenneversterking 5 GHz 5.2dBi
• Wi-Fi 6 (802.11ax)
• Wi-Fi 5 (802.11ac)
• USB 3.2 Gen 1-poort 2

Op papier dus zeer rikk aan features, vlotte CPU en 10Gbit poorten zelfs. Ook ben ik heel benieuwd naar de VPN mogelijkheden van dit apparaat en wat de software mij nog meer te bieden heeft tijdens het configureren.

• Draadloos bereik
Deze Qnap vergelijk in mijn nieuwbouw appartement met 2 superwifi punten van KPN (802.11AC). Voor de testopstelling staat de QNAP in het midden van mijn huis in de inloopkast en loop ik met de wifi analyzer door het huis heen. Bijzonder is dat de QNAP die door 2 muren moet uitzenden een sterker signaal afgeeft dan de KPN Superwifi op 2 meter afstand. Het signaal is overal sterk in mijn appartement met een oppervlak van ongeveer 100m2.

• Prestaties
Tijdens het configureren reageert de software erg vlot en is de netwerk performance ook uitstekend. Mijn 200Mbps glasvezel verbinding bleek geen uitdaging voor de router.

• Betrouwbaarheid en stabiliteit
In de periode dat ik de QNAP heb getest deed hij uitstekend zijn werk, de VPN verbinding was stabiel en zonder problemen.

• Ondersteuning
Hier ligt voor QNAP nog wel een verbeterpunt aangaande de informatie voorziening. Voor ik de QNAP ontving ben ik op zoek gegaan naar welke toepassingen er waren voor de USB poort en dat werd mij niet heel duidelijk. Nadat ik een USB stick had ingeplugd werd mij uit de software duidelijk dat ik deze via een FTP verbinding kon benaderen. Ondersteunde filesystems: FAT16/FAT32, ext2, ext3, ext4. Dat is wel wat beperkt, ExFAT, HFS+ en NTFS hadden in die rijtje zeker niet misstaan, ook vind ik het ontbreken van NFS/SMB/CIFS een gemiste kans. De USB poort had wellicht net zo goed achterwege gelaten kunnen worden op deze wijze.

• Beheersbaarheid
Als consument en thuisgebruiker heb ik hier minder mee te maken natuurlijk maar met mijn werk achtergrond kan ik hier wel een voorstelling van maken. Door middel van een SDWAN kun je verschillende locaties op een kosten effectieve manier met elkaar verbinden. Hierbij denk ik aan een bedrijf met meerdere vestigingen in het land die geen groot IT budget hebben. Dat zou de doelgroep kunnen zijn van QNAP met dit product. Gezien de prijs en specs van het apparaat lijkt dit een voordelige oplossing. Wat mij betreft kleeft hier ook een groot nadeel aan: om de SD-WAN op te zetten is een QNAP account nodig. Daarmee heb je gelijk een vendor lock-in, dat is wellicht niet zo erg want de groei van het aantal devices zal niet explosief zijn maar het is wel iets om over na te denken. Wat nu als QNAP besluit deze dienst uit te faseren? Een risico om mee te nemen in de overweging als je om deze reden op zoek was naar nieuwe routers.

Tijdens het bekijken van de NAT instellingen vond ik het nogal storend dat ik eerst Applicaties met poorten moest definiëren voor ik ze kon forwarden. Nogal omslachtig als je het mij vraagt.

Op het moment van schrijven is deze router te koop voor 289 euro, daarmee is hij wel de goedkoopste met 10GbE poorten. In vergelijking met de concurrentie is de meerprijs van ongeveer 15% voor 10GbE best te rechtvaardigen.

• Twee 10GbE-poorten en vier Gigabit-poorten
Toen ik hoorde dat deze router mijn kant op kwam was mijn eerste ingeving: wow 10GbE voor thuis, supervet! Die gedachte heb ik lang vast gehouden tot ik mij realiseerde dat er 2 10GbE poorten op zitten. Als ik 2 systemen met 10GbE wil verbinden met elkaar volsta ik al met een cross-cable, dus de meerwaarde is relatief beperkt. Als je overstapt op 10GbE zul je altijd ook nog je onboard 1GbE NIC aanwezig hebben. Serieuze 10GbE gebruikers zullen altijd nog een 10GbE switch extra nodig hebben en dan is het fijn dat die ook op 10GbE op de QNAP aangesloten kan worden. Gezien de WIFI performance is het wel mooi als je je NAS met 2.5GbE of 10GbE kan aansluiten op deze router.

Deze router biedt wel de mogelijkheid om de 10GbE poort als WAN aansluiting te gebruiken, erg cool natuurlijk! Hopelijk komen er ook ISPs met 10GbE pakketten maar dat kan nog wel even duren verwacht ik.

Het punt dat ik probeer over te brengen is dat de 10GbE mogelijkheid zeker leuk is maar niet de killer feature is om voor deze router te gaan t.o.v. andere routers.

• Conlusie
Wat mij betreft is deze QNAP gewoon een goed apparaat, zeker met minpunten maar ik moet ook denken aan de doelgroep. De SOHO gebruiker is nu eenmaal geen Prosumer die meer vrijheden wil. Daarom denk ik dat ik dit product ook echt voor die markt aanraad en dat je voor thuis andere apparaten vinden waar de echte geek zich meer op kan uitleven.

Heb jij ook een QNAP QHora-301W?

De router ondersteunt ook MultiWAN. Maar zoals ik uit de beschrijving van de fabrikant begrijp alleen met 2 x 1 Gb-poorten. Er is dus geen mogelijkheid om (in de toekomst) één van de twee 10 Gb-poorten als eerste WAN te gebruiken en één van de 1 Gb-poorten als failover? Begrijp ik dat goed?
Daar kan ik je niet meer bij helpen helaas, ik heb deze router niet meer in gebruik.
Bedankt, misschien een andere gebruiker?