Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Groen

€ 679,-
Specificaties 6,7" • 2640x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Groen Review

lqvdTestpanel 18 oktober 2021, laatste update op 30 oktober 2021, 296 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Groen

Het vouwmechanisme is fantastisch, de telefoon is strak ontwerpen en heeft de basis goed in orde. Helaas laat hij wel wat steken vallen op prijs, accuduur en software. Toch nog een van de goedkoopste vouwtelefoons en als dat je ding is, dan zeker een aanrader.

Pluspunten

• Vouwmechanisme
  • Update beleid
  • Design

Minpunten

• Plastich scherm
  • Accuduur

Algemene beoordeling

Voor Tweakers testpanel mag ik een Galaxy Flip3 testen. Uitgevouwen een vrij standaard telefoon met een ietwat lijzig uiterlijk; lang, dun en niet heel breed. Algemene indruk is goed en de telefoon verrast door de hoe fijn het is om een telefoon in te kunnen klappen. Basis zaken als belkwaliteit, bereik en de snelheid van de telefoon zijn prima in orde. Jammer is wel dat er nog bloatware wordt meegeleverd die niet te verwijderen is en dat juist fijne Samsung extra’s als DEX dit toestel, met toch een vrij premium prijs, niet ondersteunen.

Het vouwmechanisme is erg fijn maar daar staat wel een behoorlijke prijs tegenover. Tegenwoordig in lijn met andere premium telefoons helaas. Ik zal dit zelf niet snel voor een telefoon neerleggen, maar dit is wel een van de eerste telefoons die me doet twijfelen. Het is een stuk fijner in de broekzak dan een standaard telefoon en ondanks dat het dikker is was het comfortabeler dan mijn normale (relatief compacte) pixel 5.

De terugkeer naar een plastic touchscreen gaat vrij soepel maar ik ben nog wel benieuwd naar de duurzaamheid daarvan en heb de telefoon te kort om dat goed te kunnen testen. In vergelijking met andere standaard premium modellen zou ik dit model zeker aanraden omdat het klapmechanisme gewoon heel fijn is maar test wel eerst zelf of je ook blij bent met een plastic touchscreen en een dikkere i.p.v. langere telefoon in je broekzak.

Belangrijkste pluspunten:
- Opvouwbaarheid
- Redelijk snelle software updates
- Basis eenvoudig en gewoon goed

Belangrijkste minpunten:
- Wel samsung bloatware maar geen DEX
- Touchscreen van plastic is goed maar voelt toch als een stap terug
- Extra mogelijkheden bij half ingeklapt beperkt in veel software
- Flinke Premium prijs voor het vouwmechanisme

Full Review

Featureset
Belangrijkste feature is natuurlijk het vouwmechanisme andere bijzondere zaken zijn de ondersteuning van e-sims, rappe SD888 en een vingerprintsensor aan de zijkant. De overige features zijn niet heel erg bijzonder en kun je terugvinden in de specificaties. In de verpakking wordt alleen een USB-C kabel meegeleverd, er zat bij mij een screenprotector al opgeplakt (denk ik, niet geprobeerd er af te trekken).
Bereik, belkwaliteit & esim
Omdat ik de telefoon maar 2 weken had heb ik vooral getest door een ESIM-kaart voor deze telefoon te kopen. Dat ging kinderlijk eenvoudig, ik was binnen 5 minuten online op het mobiele netwerk van Simyo die prepaid e-sim kaarten aanbiedt. Er is wel een internetverbinding en Simyo app nodig om het te laten functioneren. Simyo werkt op het KPN net werk en ik heb geen problemen ondervonden met bereik in Utrecht en Gelderland.

De belkwaliteit kan ik helaas niet meten maar wordt nog weleens vergeten in reviews. Ik vond dit prima werken op de flip3, de andere kant was goed en duidelijk te verstaan en ik kwam ook goed door. Je kan de telefoon licht inklappen om de microfoon dichter bij de mond te plaatsen maar in de praktijk deed ik dit eigenlijk nooit.
Accuduur
Veel andere reviews zijn negatief over de accuduur, het is inderdaad geen telefoon die je s ’nachts niet aan de oplader legt maar ik haalde er eigenlijk altijd wel het einde van de dag mee. Het laden gaat niet supersnel maar in ca. 1.5 uur laadt hij op van 10% naar 100% wat voor mij meer dan prima is. Samsung levert geen oplader mee, vind ik positief maar had gehoopt dat dit ook meer in de prijs naar voren komt. Er wordt alleen een USB C-C kabel meegeleverd wat voor sommige mensen met een type a oplader vervelend kan zijn. Verloopstukje hiervoor was eigenlijk wel op zijn plaats geweest.
Design, bouwkwaliteit & afwerking
Ik had het niet verwacht maar ik vind de groene versie notabene mooi 😊 De telefoon heeft een redelijk no-nonsense design met een natuurlijk het vouwmechanisme maar ook een 2de extern notificatie scherm naast de camera’s wat verwerkt is in een glazen eiland aan de buitenkant.

Het design valt op door strakke afwerking en geen gekke dingen. Het is een mooi compact pakketje dichtgevouwen en een vrij lange telefoon wanneer die open is. De glazen panelen zijn niet altijd handig maar tegenwoordig wel vrij stevig met ook hier het bekende gorilla glas aan de buitenkant. Zijkant en het vouwscharnier zitten in een aluminiumbehuizing, alles in dezelfde kleurtint waarbij de glazen elementen iets donkerder zijn en het notificatiescherm/cameraeiland een flink stuk donkerder in een vorm van groenzwart. Wel een enorme fingerprint magnet met al het glas. De camera’s en het notificatiescherm steken beiden een heel klein beetje uit waarbij de camera’s nog iets hoger liggen dan het eiland.

Opengeklapt wordt het een vrij standaard telefoon die wat aan de lange en slanke kant is. Niet veel knoppen, 2x volume, 1x aan/uit en vingerafdrukscanner, aan de rechterzijkant bovenin. Aan de onderkant alleen een USB-C aansluiting en aan de linkerzijkant de sim-tray. Licht opstaande bezels van ongeveer 1.5 mm verbergen de luidspreker en een paar randjes om ervoor te zorgen dat er een klein beetje afstand tussen de 2 schermen zit bij het dichtklappen. De front camera zit in een kleine notch bovenin in het midden van het scherm, valt weinig op en is daarmee voor mij prima.

Speciaal voor deze telefoon natuurlijk het vouwmechanisme, dit is ook erg mooi om te zien! Het is heel strak afgewerkt met het Samsung-logo alleen zichtbaar als de telefoon dichtgevouwen is. Logische plek want het steelt echt de show bij deze telefoon. De eerste keer heb ik denk ik wel 10x de telefoon open en dichtgevouwen omdat dit er zo goed uitziet. De rest is gewoon goed en weinig op aan te merken niet negatief en ook niet opvallend positief.

Alle kleuren bij elkaar (sommige alleen via Samsung zelf te bestellen). Rechts midden het groene exemplaar wat ik ook voor deze review heb. Notificatie/Camera eiland is bij mij minder zwart dan op deze marketingfoto.
Scherm
Ik ben niet de beste om te testen of het een superscherm is qua kleurenweergave e.d. Voor mij functioneerde het gewoon prima en heb ik er eigenlijk weinig op of aan te merken. Wennen is natuurlijk wel het plastic touchscreen, deed me denken aan mijn eerste Imate-Jam (remember windows mobile….?).

Deze is gelukkig wel veel beter dan oude windows mobile telefoons, en het meest veelzeggende is dat het na een paar dagen gebruiken eigenlijk amper meer opviel. Je drukt wel iets meer door dan bij een glazen paneel, door het zachte materiaal, maar het is zo weinig dat het niet tot een heel andere beleving leidt. Ik heb als test beatspace (muziek beat indruk spelletje) geïnstalleerd om te kijken of dit anders speelde op mijn Pixel vs Flip maar daar merkte ik in mijn N=1 subjectieve ervaring geen verschil in. Ik vraag me wel af of het even duurzaam is als een glazen paneel, want je hebt wel het gevoel dat het snel kan beschadigen.

Met het scherm uit zie je de vouwlijn duidelijk met het scherm aan moet je met de invalhoek spelen om deze te zien, als je recht naar het scherm kijk zie je het bijna niet. Vingerafdrukken zijn ook op het plastic scherm goed zichtbaar als deze uitstaat.
Gebruiksgemak]
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan wat compactere smartphones. Deze zijn helaas dun gezaaid, recent heb ik daardoor nog kort met een Mi 10 note rondgelopen. Dat is toch echt te groot en heb ik toch maar een pixel 5 gekocht die van recente telefoons tegen een betaalbare prijs nog redelijk compact is. De Samsung Flip3 vult daarmee voor mij wel een gat in de markt, een in de broekzak compact model wat uitgevouwen veel ruimte biedt. Hoeft van mij niet eens zo lang maar het is in ieder geval in mijn broekzak een stuk prettiger en voelt zelfs kleiner aan de mijn pixel 5.

Het voordeel van het vouwmechanisme in gebruiksgemak is voor mij dus vrij evident en komt ook goed naar voren, de extra dikte ziet veel minder in de weg dan ik had verwacht. Het notificatiescherm aan de buitenkant is ook fijn om toch even snel de tijd te zien, berichtje te lezen of de batterijstatus te controleren. Overal is het daarmee een fijne telefoon in gebruik ook al zou de software er meer uit kunnen halen.
Software, Stabiliteit en betrouwbaarheid
De telefoon draait Android 11 en komt redelijk op tijd met de beveiligingsupdates (zelfde maand). Ik heb al heel lang geen Samsung meer gehad en vond One Ui eigenlijk wel prima, het heeft een paar fijne extra’s maar ook niks wat je niet vindt in andere launchers. De enorme Samsung integratie overal vind ik wat minder, je wordt bijna verplicht je date nu met zowel Samsung als google te delen. Daardoor geef ik uiteindelijk toch de voorkeur aan een meer vanilla Android. Het wordt ondanks wat bloatware wel minder opgedrongen dan vroeger en bixby kwam ik pas in de instellingen ergens tegen in plaats van 10x voordat ik op het startscherm ben, overal dus toch wel positief maar tegelijkertijd jammer dat een deel van de meegeleverde apps nog steeds als systeemsoftware geïnstalleerd staat en je moeilijk moet doen om dit te verwijderen.

De software verder behoeft denk ik weinig aandacht behalve het klapmechanisme. Je kan de telefoon namelijk ook gebruiken in half ingeklapte modus. Sommige apps kunnen hier gebruik van maken en de interface aanpassen zodat je op de 2 verschillende helften duidelijk iets anders kunt doen. In de instellingen terug te vinden als “Flex mode”. Helaas ondersteunen maar een beperkt aantal apps dit goed. Paar voorbeelden, calendar laat onderin een dag zien en bovenin de hele maand, youtube onderin comments e.d. en bovenin de video’s, camera onderin (uitgebreidere) instellingen en boven in de viewfinder. Bij deze apps voegt dit ook echt wat toe en is het fijn om te gebruiken. Helaas is het daarmee ook weer klaar want veel andere apps ondersteunen het niet en de standaard Samsungoplossing komt dan in beeld wat alleen maar shortcuts zijn voor notificaties, screenshot, brightness en volume. Gezien dit al de 3de generatie is had ik meer flexibiliteit of instellingen verwacht voor het Samsung paneel en eigenlijk ook meer apps die dit ondersteunen. Het is geen groot gebrek maar wel iets wat een pluspunt had kunnen zijn en dat nu (nog) niet waarmaakt.

De software draait verder helemaal stabiel en Samsung zijn belofte om 3 major android updates en 4 jaar security updates te geven zou heel normaal moeten zijn, maar is het helaas nog niet, dus nog altijd een goed pluspunt. Knox niet zo veel ervaring mee en waarschijnlijk is de telefoon er wat veiliger door.

Ik vind zelf een custom rom kunnen flashen ook wel fijn voor als de support een keer ophoudt maar dat is bij Samsung vaak wat moeilijker en ze lijken het bij recente modellen het unlocken van de bootloader ook meer tegen te werken, Knox wordt sowieso permanent uitgeschakeld maar bij de Z-Fold3 worden bijvoorbeeld ook de camera’s uitgeschakeld. De Flip3 heeft geen waarschuwing over de camera’s maar ik heb het niet uitgetest.
Beeldkwaliteit camera
Ik ben natuurlijk redelijk verwend met mijn pixel 5 camera (of software..). De Samsung neemt met de gewone lens mooi foto’s maar ze zijn wel erg saturated, mijn pixel komt veel meer in de buurt van wat mijn ogen zien terwijl de Flip3 standaard opgepoetste Instagram foto’s lijkt te produceren. Met wat instellingen aanpassen waarschijnlijk wel te verhelpen en de foto’s zelf zijn verder prima. Ik zal hier nog een paar vergelijkende shots toevoegen zodat je zelf kan oordelen.

De kwaliteit van de breedbeeld camera valt wel tegen, de bolling of correctie van de bolling in de hoeken is erg duidelijk zichtbaar. Dit kan in theorie nog met een software update worden opgelost dus ik hoop dat Samsung dat nog doet want in de huidige status voegt het weinig waarde toe aan de main camera. Selfie camera heeft wat moeit met donkere shots (hoge brightness en snel ruis) maar is voor overdag prima.
Tsja bijna 1.000 euro voor een strakke telefoon. Een paar jaar geleden was ik al verrast geweest bij elke willekeurige telefoon met zo’n prijs, tegenwoordig is het in het premium segment toch vaak deze hoogte. Is de Flip3 dit waard? Deze overweging blijft moeilijk, zonder vouwmechanisme namelijk zeker niet. In de basis is het een Samsung S21 5G en die telefoon is bijna 250 euro goedkoper en heeft een betere batterijduur. Wil je inleveren op scherm, batterijduur maar wel een vouwmechanisme hebben dan is de Flip3 zeker een aanrader, als ik zelf een premium telefoon zou kopen zou hij hoog op mijn lijstje staan vanwege wow factor en gemak van een dichtgeklapte telefoon in je zak. Of ik er 250 euro extra aan zou uitgeven betwijfel ik echter.

Hij is wel een stuk goedkoper dan de Galaxy Fold, de Mi Mix Fold en de Surface Duo 2. De enige (redelijk mainstream) vouwbare telefoon die goedkoper is, is de Surface Duo 1. Op het gebied van vouwbare telefoon is de prijs dus alleszins redelijk ook al blijven deze prijzen over de hele linie erg hoog in vergelijking met niet vouwbare telefoons.

- Gave telefoon door het vouwmechanisme
- Software kan qua bloatware, camera en vouwfunctie nog veel verbeteren maar is wel prima bruikbaar.
- Aanrader als een vouwmechanisme en compactheid je geld waard zijn en
- je wat minder batterijduur, doorsnee camera en plastic scherm niet erg vind

p.s.
Ik verbeter de komende dagen de review nog wat, kan vragen nog beantwoorden en zal nog wat vergelijkend fotomateriaal toevoegen. Laat het vooral weten als ik nog iets specifieks voor je kan doen. Daarna wordt de telefoon weer opgehaald en zal het moeilijker worden 😊

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Groen?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Hoi, de Z Flip 3 heeft toch geen ondersteuning voor Samsung Dex? Of zijn ze daar op teruggekomen? Ik zie uit naar de volledige review, succes!
Het wilde gisteren inderdaad nog niet werken, zal morgen kijken of updates nog soelaas bieden anders vrees ik dat je gelijk hebt :-)

Als je nog iets specifieks wilt weten, laat het vooral weten!