ASRock A785GMH/128M Review

Bjornmeijer935 10 september 2010, 1.465 views

ASRock A785GMH/128M

Pluspunten

• Goede layout
  • Veel aansluitingen
  • 128MB videogeheugen op het moederbord gebakken

Minpunten

• Niet alle condensators zijn solids
  • Geen firewire

Layout Score: 5
Inleiding:
Met de bouw van mijn nieuw systeem beschikte ik al over een aantal componenten, dit moederbord was er daar dus een van. In eerste instantie werdt dit samen met een Sempron 140 als media center apparaat gebruikt en voor vrienden zodat ze konden gamen. Helaas omdat ik mijn hoofdsysteem moest verkopen door geld nood werd dit dus mijn hoofdsysteem.

Specificaties:
Socket: AM2+ (AM3 compatible)
Chipset: AMD 785G/SB710
Form Factor: Micro ATX
Geheugen: 4x DDR2
Expansion slots: PCI-e 1x, PCI-e 16x, 2x PCI
Hardeschijf: 1x PATA-133, 6x SATA-300
SATA Raid-Level: 0, 0+1, 1, JBOD
IGP: ATI HD 4200 DX10.1 met 128MB Sideport memory + tot 512MB RAM geheugen via VGA, DVI of HDMI
Audio: VIA HD Audio 8Ch audio, S/P-DIF en frontpanel connector op moederbord

2GB DDR2 800MHz
Palit GTX460 Sonic Platinum 1GB
Samsung SpinPoint F4 320GB

Layout:

De moederbord aansluitingen zijn allemaal goed geplaatst, zo kun je makkelijk een grote dual slot videokaart er in plaatsen zonder dat er een aansluiting geblokkeerd wordt alleen de reset jumper is een beetje lastig te bereiken als je een dual slot videokaart gebruikt.

Het PCIe 1x slot kan gebruikt worden met langere kaarten doordat de koeler voor de northbridge daar laag genoeg is.
Onderaan bevinden zich 4 van de 6 SATA sloten en net boven de Southbridge de andere 2 sloten.
Verder zitten er onder het onderste PCI slot nog 2 USB headers(blauw) en net achter de onderste ook nog een USB headerblauw), wat goed is voor een totaal van 6 USB poorten. Verder zit daar nog de BIOS reset jumper en de BIOS en Batterij.
Vooraan het onderste PCI slot bevind zich de HD audio connector voor het front paneel.
Naast de onderste sata poort zit het power paneel van het moederbord(oranje)

Voor het gemak heb ik even de belangrijkste onderdelen op het moederbord in de onderstaande afbeelding benoemt.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Het bordje is wel lekker stabiel ik heb geen vastlopers meegemaakt, de enige keer dat ik geen beeld kreeg was toen ik mijn 4e core probeerde te activeren wat die dus niet wou doen. Hierdoor moest ik dus de videokaart verwijderen om bij de reset jumper te komen.

Compatibiliteit:
Dit moederbord is geschikt voor zowel AM2+ als AM3 processoren, deze ondersteund alle Sempron 1xx, AthlonII en PhenomII processoren, uiteraard is voor sommige modellen wel een BIOS update nodig om de processor te laten herkennen.
Volgens de Asrock website zou met BIOS versie P1.30 de PhenomII X6 moeten werken met dit moederbord.

Processor lijst

Geheugen lijst

Geluid
Aan de geluidskwaliteit valt weinig slechts op te merken, de kwaliteit is redelijk te noemen al denk ik dan de Realtek HD audio kwalitatief wel wat beter is. De VIA audio software bied voldoende instel mogelijkheden al vind ik het wel jammer dat de equalizer bij 70hz begint i.p.v. 30hz.

IGP:
Integrated Core: RV620
DirectX/OpenGL: 10.1/2.1
Shaders/TU/ROP: 40/4/4
GPU Clock: 500 MHz
Memory clock: 533 tot 1066MHz(Verschilt per fabrikant)

Zie onderstaande link voor de volledige feature lijst.

Video Playback:
Middels de onboard kaart(HD4200) kon ik zonder enige moeite HD content afspelen ook andere video formaten speelde die moeiteloos af zowel met de mijn Sempron 140 als de Athlon II X3 440.

Gaming:
De geintegreerde HD4200 is redelijk krachtig dus simpele spelletjes als C&C3 Tiberium Wars, Sims 3 en World of Warcraft zul je zonder al te veel moeite kunnen spelen op een redelijk detail, al zul je met een grote party toch wel tekort schieten.

Software:
Ik heb een aantal van de meegeleverde tools getest die mij wel handig leken.

ASRock OC Tuner
Hiermee kan je de PC Under en Overclocken, ook de snelheid van de processor fan kan hiermee bepaald worden en kan je nog de status van je systeem componenten zien(Snelheid, temperatuur en voltage).

Intelligent Energy Saver
Zoals de naam al aangeeft zorgt dit er voor dat het energie verbruik verminderd wordt.

Instant Boot
Wanneer je de PC afsluit zal Instant Boot de PC herstarten en dan vervolgens na het heropstarten van windows de clean state opslaan en naar S3 of S4 modus gaan. Het voordeel tegenover standaard S3 of S4 is dat je geen overbodige data hebt geladen.
In de onderstaande link wordt uitgebreid aangetoond hoe dit in zijn werk gaat.

Conclusie:
Een heel fijn bordje voor HTPC doeleinden of voor een budget systeem, met de handige bijgeleverde tools kan je alle kanten op. Er zitten genoeg aansluitingen op het moederbord om een berg apparaten aan te sluiten. Het enige wat er eigenlijk aan op te merken valt is dat er niet voor het hele moederbord solid caps gebruikt worden en het ontbreken van firewire. Voor 70 euro mag je toch wel wat meer kwaliteit componenten verwachten.

Heb jij ook een ASRock A785GMH/128M?