be quiet! Shadow Rock Slim 2

€ 45,25
Specificaties 135mm diameter met 23,7dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Shadow Rock Slim 2 Review

dennizv2Testpanel 18 oktober 2021, laatste update op 23 oktober 2021, 427 views Testpanel

be quiet! Shadow Rock Slim 2

Goede balans tussen prijs en performance. Deze tower cooler is netjes afgewerkt, montage is niet al te ingewikkeld en hij is echt heel stil.

Pluspunten

• stil
  • performance
  • prijs

Minpunten

• als je een upgrade wilt doen moet je waarschijnlijk je moederbord even los halen

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 5
Geluidsproductie (min) Score: 5
Als een van de gelukkige deelnemers aan het Tweakers Testfest 2021 kreeg ik de be quiet! Shadow Rock Slim 2 toegestuurd om te testen en te reviewen. Uiteraard zal ik een zo objectief mogelijke review voor jullie schrijven.

De be quiet! Shadow Rock Slim 2 is een compacte tower cooler. Die volgens be quiet! een hoge performance, een stil werkvolume en ongeëvenaarde price-performance biedt.
Hier ga ik uiteraard dieper op in later in deze review.
Unboxing
De koeler werd geleverd in een fraai uitziende doos zoals ik dat van be quiet! wel gewend ben. Trek het kartonnen lipje uit de bovenkant en de doos laat zich gemakkelijk openen en alle componenten komen zonder moeite uit de doos.

Zoals op de foto te zien zat alle mouting hardware en de thermal paste verpakt in een plastic zip lock. Gelukkig werden de Intel en AMD brackets los van elkaar nogmaals voorzien van een zip lock.
Testen van de be quiet! Shadow Rock Slim 2
Voor de test heb ik mijn oude vertrouwde Intel Core i7 2600K gepakt omdat ik geen echte "heet hoofden" in mijn collectie heb als het op CPU's aankomt. Aangezien deze CPU goed te overclocken was heb ik een test uitgevoerd waarbij de i7 2600K werd uitgerust met een stock Intel koeler inclusief stock thermal paste.

Tijdens het stress testen op stock clock frequentie bleek al snel dat de Intel koeler in combinatie met de welbekende "grijze tandpasta" de CPU niet voldoende kon koelen. Binnen 2 minuten begon de CPU al te thermal throttlen en liep de temperatuur heel snel op met een piektemperatuur van 98 graden, hierna heb ik de test dan ook direct maar gestopt.

Tijdens de tests heb ik met een gecalibreerde brüel & kjær 2221 decibelmeter de geluidsproductie gecheckt. Bij de Intel stock koeler was dat 41.8 dBA en onder full load 56.2dBA.

Aangezien de CPU al liep te thermal throttlen heb ik de geen overclock scenario uitgevoerd met de Intel stock koeler. Vervolgens heb ik de be quiet! Shadow Rock Slim 2 gemonteerd en de test nogmaals uitgevoerd.
De be quiet! Shadow Rock Slim 2 hield te CPU met gemak in bedwang, de hoogstgenoteerde temperatuur op 3.4GHz was slechts 56 graden, zeer acceptabel dus. Toen ik de decibelmeter erbij pakte om ook hier eens te kijken wat de geluidsproductie was liep ik tegen een probleempje aan, de fan was te stil om over het omgevingsgeluid van zo'n 30 dBA heen te komen, daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan. Zelfs op volle snelheid was de fan nog fluisterstil, best netjes voor een ventilator die wordt meegeleverd bij een koeler van zo'n 42-45 euro. Tot slot wilde ik de limiet van de koeler nog even testen en besloot mijn CPU over te klokken, echter begaf mijn ouwe trouwe i7 2600K het tijdens het overclocken naar 4.5GHz (voor de geïnteresseerden, de CPU had na kortstondige 98 graden met de Intel koeler geen hoge temperaturen meer gezien). Gelukkig had ik nog wat schermprintjes van een run ervoor op 4.1 GHz.

Zoals te zien hield de koeler van be quiet! de temperaturen nog prima in bedwang met een maximum van 63 graden.
Installatie
Het installeren van de be quiet! Shadow Rock Slim 2 was vrij eenvoudig. Er zit een instructiepapier bij wat prima volstaat. De koeler komt met verschillende mounting brackets voor zowel AMD als Intel (ook voor Intels high-end desktop platform). Echter toch een paar aandachtspuntjes;
Let goed op welke van de instructies je moet volgen voor de verschillende socket types (en dan vooral tussen Intel LGA 2011 en LGA 115X). Verder waren een paar plaatjes niet erg duidelijk, maar de tekst eronder gelukkig wel. Houdt er rekening mee dat deze koeler gebruik maakt van een bracket aan de achterkant van het moederbord, dus als je alleen even je CPU koeler wilt upgraden moet je toch je moederbord uit je case sleutelen.
Modbaarheid
Op het eerste gezicht lijkt het niet zo makkelijk om de koeler van een andere fan te voorzien. De meegeleverde fan heeft namelijk een diameter van 135mm. Echter zitten de mouting points voor deze fan op de standaard 120mm afstand en is de ruimte tussen de mounts slim benut om de fan blades wat langer te maken.
Na wat gepriegel met de mounting springs had ik het voor elkaar gekregen om een Noctua NF-S12A fan op het koelblok te monteren.

Hoewel ik regelmatig de standaard fans van CPU koelers vervang zou ik dat bij dit model niet zo snel doen.
Mijn motivatie is over het algemeen de geluidsproductie, precies het punt waar de standaard fan al prima scoort.
Ik denk dat be quiet! met deze koeler voldoet aan wat er belooft wordt.
Een stille, compacte tower cooler die een prima cooling performance levert.

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock Slim 2?

Deze koeler past niet in een low-profile case? De hoogte is volgens mij bijna 17 cm.
Dat klopt, de 16,1 cm van deze koeler komt bovenop je CPU. Veel pre-geassembleerde computers zitten (of zaten) rond de 15cm tussen CPU en zijpaneel, wat mogelijk een probleem zou kunnen vormen. Hier had ik zelf nog niet bij stilgestaan.