be quiet! Shadow Rock Slim 2

€ 45,25
Specificaties 135mm diameter met 23,7dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Shadow Rock Slim 2 Review

99ruud99Testpanel 17 oktober 2021, laatste update op 18 oktober 2021, 96 views Testpanel

be quiet! Shadow Rock Slim 2

De koeler doet exact wat het beloofd: Hij koelt, en hij is stil. Echter, hij is zwart-zilver-koper, mocht je voor een build gaan met een open zijkant, kijk verder. Ben je op de markt voor een smalle koeler welke gericht moet zijn op stilte, dan is dit een goede aanrader.

Pluspunten

• Koeling
  • Stilte
  • Installatiegemak

Minpunten

• Kleuren
  • Breedte

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 4

Be Quiet! Shadow Rock Slim 2

Directe aanleiding voor deze review is het Oktober testfest van Tweakers. Hierin werd de mogelijkheid gegeven om dit product te testen. Gezien ik geen professionele testapparatuur heb, is de review gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Deze kunnen echter van persoon tot persoon verschillen gezien er op deze manier een persoonlijke voorkeur in naar voren komt. Ik kan de koeler vergelijken met een standaard wraith prism koeler en een Be Quiet dark rock pro 4.
Unboxing
Bij openen van de doos valt de zilveren bovenkant van de koeler meteen op. Waar deze Bij veel koelers een zwarte coating heeft gekregen heeft Be Quiet! ervoor gekozen om de koeler zilver te houden, met een zwarte ventilator. Deze ventilator valt meteen op door de grootte – er is gekozen voor een 135 mm fan, waardoor er met een lager toerental al voldoende airflow aanwezig is.
Tot slot is er montage materiaal aanwezig. In tegenstelling tot wat Tweakers aangeeft is deze koeler compatibel met LGA 2011/LGA 2066, LGA 1200/1150/1151/1155 en AM3+/AM4. Zoals gewend is de koelpasta en een extra set fan clips voor een push-pull configuratie. Helaas is de welbekende Be Quiet! Schroevendraaier afwezig, al valt dat te begrijpen met deze prijsrange.
Installatiegemak en bouwkwaliteit
Belangrijk bij deze koeler is om van tevoren te controleren of je bord compatibel is met je gekozen moederbord. In mijn geval (Asrock x570 phantom gaming 4) was dit niet zo. Hij gaf de waarschuwing dat mijn GPU een slot omlaag moest. Ik heb in eerste instantie geprobeerd om de CPU koeler met de GPU in de bovenste slot te monteren, maar dit ging niet. Ook de CPU koeler draaien (naar boven gericht ipv naar achter) hielp niet, omdat dan de RAM sloten een probleem vormden. Uiteindelijk besloten om de GPU omlaag te plaatsen waardoor er ruim voldoende ruimte vrij kwam.
Ook voor deze nieuwe smalle koeler heeft Be Quiet! Gekozen voor een cooler mounting bridge, welke we al vaker hebben gezien bij onder andere de Be Quiet! Dark Rock Pro 4. Echter, bij deze koeler is veel meer ruimte, waardoor hij een stuk gemakkelijker te installeren valt.
Zoals te verwachten van een merk als Be Quiet is de bouwkwaliteit in eerste instantie in orde. Zodra de koeler eenmaal geinstalleerd is zit hij stevig. Gezien het verleden verwacht ik dat deze koeler stevig blijft. Mocht de koeler alsnog gaan hangen wordt de review upgedated.
Prestaties
Eerste wat opvalt, is niets… Be Quiet! maakt zijn naam opnieuw waar. Tijdens normaal pc gebruik blijft de koeler stil, zelfs al staat de PC naast mij op mijn bureau. In eerste instantie vergelijk ik hem met de standaard meegeleverde Wraith Stealth koeler, later zal ik een vergelijking toevoegen met de Dark Rock Pro 4.
Systeem:
Ryzen 7 3700x
Asrock X570 Phantom Gaming 4
Gigabyte Geforce GTX 1660 Super gaming OC 6G
Be Quiet Pure base 500
Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4R
Seasonic Focus GX-550
WD Blue SN550 1 TB
Tijdens gewoon gebruik onder de standaard koeler is de CPU ongeveer 55-60* C, met een temperatuur van ongeveer 82* C tijdens het spelen van een spel. Dit is hoger dan gebruikelijk zou moeten zijn voor deze combinatie. Mogelijk komt dit door een relatief slechte airflow, warmte van de GPU of het feit dat dit mijn eerste pc was die ik gebouwd had.

Na installatie van de Be Quiet Shadow Rock Slim 2 (en het verplaatsen van de GPU) ging de CPU temperatuur naar 35* C tijdens gewoon gebruik. Normaal gesproken is de standaard koeler in deze instelling ook relatief stil, maar nu met een stuk lagere temperatuur. Tijdens het spelen van een spel is de CPU rond de 70 * C blijven hangen. Hij maakte wel merkbaar geluid, maar dit was een heel stuk minder dan de stock wraith prism. Bovendien was het geluid een stuk constanter, waardoor het minder opvalt.
Om deze test goed vergelijkbaar te maken zou de oude CPU koeler met de GPU in onderste slot vergeleken moeten worden. Dan kan de invloed van foutief installeren / de GPU weggehaald worden. Wel belangrijk om te melden is dat de oude koeler een top-down koeler is, waardoor de chipset op het bord wordt gekoeld, dit doet een towerkoeler een stuk minder. Dit kan bij een budgetbord een rol spelen.
Zoals vermeld, doet de koeler exact wat het beloofd: Hij koelt, en hij is stil. Echter, hij is wel zwart-zilver-koper, mocht je voor een build gaan met een open zijkant, dan is het niet de mooiste koeler die op de markt is. Ben je op de markt voor een smalle koeler welke gericht moet zijn op stilte, dan is dit een goede aanrader.

Voor je over gaat tot de aankoop, controleer je moederbord op https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck. Voor aankoop vergelijk ook de https://tweakers.net/pricewatch/1313894/arctic-freezer-34-esports-duo-zwart-wit.html . Deze heeft dezelfde prijs, tegen iets betere koeling, maar ook wat meer geluidsproductie. Of een tussenoplossing voor wat minder geld: de https://tweakers.net/pricewatch/1253699/cooler-master-hyper-212-black-edition.html

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock Slim 2?