Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

€ 240,79
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US) Review

rjvdboonTestpanel 17 oktober 2021, 1.351 views Testpanel

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

Goede combinatie van toetsenbord en muis. Het full-size toetsenbord is stevig en typed goed. De muis (rechtshandig) is zeer prettig en precies. Switchen tussen devices gaat snel en betrouwbaar en de verbinding wordt snel opgezet en werkt over grote afstand. Disclaimer: Getest in het kader van het tweakers testfest 2021

Pluspunten

• Combo met 1 receiver
  • Fijne muis
  • Verbindingen worden snel opgezet
  • Switchen tussen devices zeer snel
  • Functionele software
  • Keycaps voor Apple en Windows
  • Werkt via bluetooth op Android
  • Goede accuduur met laden via usb-C

Minpunten

• "Sleep" knop naast contextmenu
  • Toetsenbord te groot voor onderweg
  • Totaal gewicht voor onderweg
  • Glitches

Bij een Tweakers .Actie heb ik me ingeschreven voor een review van deze set. Ik was benieuwd of deze set een vooruitgang zou zijn voor de verschillende toetsenborden en muizen die ik nu in gebruik heb. Nu met Corona met de werk laptop soms thuis, soms op een kantoor, soms bij een klant, elke keer weer iets anders. En aan mijn privé laptop weer een andere set van toetsenbord en muis. Hoe prettig is het om overal en altijd dezelfde set te gebruiken. Hoe gemakkelijk is het switchen van werk naar privé. Daarnaast ondersteunen het toetsenbord en muis ook regulier bluetooth, dus als kers op de taart: kan ik hiermee ook mijn telefoon bedienen?

Algemene beoordeling

Unboxing
De combinatie komt in een stevige rechthoekige verpakking van eco-friendly karton.

In deze doos zit een zwarte doos waar de daadwerkelijke devices in zitten. Op deze zwarte doos staat ook de verkorte beschrijving hoe het toetsenbord en muis te installeren.

Deze stevige verpakking wekt vertrouwen.

In de doos bevind zich:
  • Logi Bolt USB-dongle
  • Rechtshandige Muis
  • Toetsenbord
  • Polssteun
  • USB-A naar USB-C kabel
  • Veiligheids en garantie beschrijving
  • Instructie hoe de accu's te verwijderen/vervangen
Draadloze verbinding
Aangezien de belangrijkste eigenschap van deze combinatie is dat deze draadloos werkt, beginnen we daar deze review inhoudelijk mee.
Ondersteunde apparaten
De combinatie heb ik gebruikt op de volgende wijzen:
  • Met USB dongle in Windows 10 laptops (de USB-dongle is altijd "verbinding 1" op het toetsenbord/muis)
  • Via Bluetooth met Android telefoon (dit was "verbinding 2" op het toetsenbord/muis)
Het opzetten van beide soorten verbindingen was zeer eenvoudig. Zo eenvoudig als de pictografische beschrijving op de doos het doet voorkomen was het bij mij ook daadwerkelijk.

De combinatie zou ook op MacOS moeten werken, maar dit heb ik niet getest.
Sterkte van de verbinding
De sterkte van de verbinding is zeer goed. Als ik test met een vrij "line of sight" dan is het geen enkel probleem om op 10 meter afstand nog gewoon deze review te kunnen schrijven. Ik kan mijn scherm niet meer zien, dus ik ga straks even kijken of het nog goed gaat (aan de intellisense te zien gebeurd er nog wel iets). Vooral om te kijken of er daarmee toetsen door elkaar gaan of de latency toeneem.
Daar kan ik kort over zijn: latency blijft onmerkbaar, alle toetsen komen gewoon door. Getest met op dat moment 25% toetsenbord batterij capaciteit.

Ook de muis werkt vanaf 10 meter probleemloos, al moet ik daarbij zeggen dat ik vooral het scrollen getest heb. Op die afstand kan ik gewoon de mousepointer niet meer zien.
Stabiliteit van de verbinding
Op mijn werklaptop heb ik een keer gehad dat het toetsenbord haperde. Een week later haperde de muis. Beide keren nadat ik mijn laptop ontgrendelde terwijl mijn cursor zich in een remote desktop sessie bevond. Alles werkte weer nadat ik de USB-dongle een keer uit de computer haalde en weer terug plaatste (kost maar een seconde, maar toch vreemd dat het nodig is).
Op mijn privé laptop werkt alles tot nu toe probleemloos, al heb ik daar de combinatie een minder gebruikt.
Switchen tussen gekoppelde apparaten
Het switchen tussen de USB-dongle en de bluetooth is eenvoudig. Het toetsenbord heeft een blokje met 3 toetsen om direct naar die verbinding te schakelen. Van dongle naar bluetooth duurt bij mij ongeveer 3 seconden, dit is met name de tijd die mijn telefoon nodig heeft. Van bluetooth terug naar dongle duurt minder dan een halve seconde. Omdat dit zo eenvoudig was heb ik toch vaker dan verwacht even het toetsenbord aan mijn telefoon gekoppeld om een WhatsApp berichtje of een mailtje te schrijven.

Om de muis van gekoppeld apparaat over te laten schakelen heeft deze een knopje op de onderkant. Het overschakelen werkt net zo goed als bij het toetsenbord.

Als ik tussen werk laptop en privélaptop schakelde deed ik dit door het overzetten van de USB-dongle. Kost ongeveer 2 seconden en dan kun je weer verder.

MX Keys for Business (Qwerty US) toetsenbord

Ergonomie
Het toetsenbord is een full-size Qwerty US toetsenbord. De toetsen hebben een klein kuiltje in de keycaps.
Qua gevoel ligt het comfort tussen een goed laptop en een goed bedraad toetsenbord in. De toetsaanslag is duidelijk met, voor mij, voldoende travel.
Iedereen zal zijn eigen mening hebben hoe ideale toetsen eruit zien en voelen, maar voor mij is dit toetsenbord gewoon goed. En beter dan de meeste toetsenborden waar ik op heb gewerkt.

Bij het toetsenbord zit een dunne polssteun meegeleverd, zo'n halve centimeter dik. Het is een persoonlijke voorkeur of je daar op zit te wachten, maar is netjes dat het er bij zit. Zelf hoef ik geen polssteun, maar mijn zoon had hem binnen een uur gekaapt voor bij zijn gaming-PC.
Bouwkwaliteit
Het robuuste toetsenbord is vrij zwaar: 803 gram. Alles voelt solide aan, het frame is stevig, en tijdens typen zakt het niet door. Binnen twee weken kun je hier nog geen harde uitspraak over doen, maar dit toetsenbord moet jaren meekunnen.
Precisie
De "kuiltjes" in de toetsen maakt dat je duidelijk voelt of je de toetsen juist raakt.
Functionaliteit
Het toetsenbord is full-size, met toetsen op de plek waar ik ze verwacht. De media toetsen werken goed, waar je gedurende het gebruik steeds meer gebruik van gaat maken.

Een gemis is een indicator dat aangeeft of de Fn toets vastgezet is. Dat zorgt toch voor wat onzekerheid of je nou F5 hebt gedrukt, of de dictafoon opstart.

Met de Logitech Options kun je deze toetsen een andere functie geven, dus een paar belangrijke toetsen zijn bij mij nu altijd gewoon de corresponderende F toets :-)

Het toetsenbord heeft een backlight die automatisch aangaat zodra je met je handen boven de toetsen komt. De sterkte van de backlight is in 4 standen instelbaar: Uit, Zwak, Gemiddeld, Sterk. Daarnaast past het toetsenbord de sterkte aan aan de hand van het omgevingslicht.
Vormgeving
De randen van het toetsenbord zijn smal. Gecombineerd met de afgeronde hoeken maakt dat het toetsenbord niet groot oogt.
Desondanks past het toetsenbord maar ternauwernood in mijn rugtas. Het toetsenbord is met zijn 43cm dan ook zo'n 7 cm breder dan mijn 15" HP laptop en 10cm breder dan mijn 14" Lenovo Yoga.
Accuduur
Bij levering was de accu van het toetsenbord ongeveer 55% vol. Na 8 dagen fulltime gebruikt te zijn in combinatie met de USB-dongle was de accu leeg. Eerst waarschuwt het toetsenbord met een knipperend licht. Daarna gaat de backlight van het toetsenbord uit om nog wat langer mee te kunnen.
Opladen van het toetsenbord gaat met de meegeleverde USB-C kabel. Tijdens opladen kan het toetsenbord gewoon gebruikt worden.
Android compatibiliteit
Volgens de handleiding en specificaties moet de muis ook op Android werken. Koppelen via bluetooth was eenvoudig en het werkte goed. Schakelen tussen de USB-dongle in de laptop en de bluetooth verbinding met de telefoon werkte probleemloos en snel.
Deze functionaliteit heb ik meer gebruikt dan ik had gedacht van tevoren.
Problemen
Zie "Stabiliteit van de verbinding" bovenaan.
Conclusie toetsenbord
Het toetsenbord is dan wel draadloos, maar door het gewicht en grootte niet bijzonder draagbaar. De bouwkwaliteit en ergonomie maken echter veel goed. Het eenvoudig en snel kunnen schakelen tussen laptop en telefoon is een groot pluspunt.

MX Master 3 for Business muis

Ergonomie
Ligt prettig in de rechterhand, past perfect (maar ik heb geen grote handen). Mijn duim rust op het vlak aan de zijkant, waardoor deze altijd dicht in de buurt van de verschillende extra toetsen zit. Mijn wijsvinger rust op het wieltje, middelvinger op de rechtermuisknop, ringvinger en pink aan de rechterkant/op het tafeloppervlak. Als geheel geeft dit een zeer ontspannen eindresultaat.

Voor linkshandigen, of mensen die tussen handen switchen, is deze muis duidelijk niet bedoeld.
Bouwkwaliteit
Robuust en vrij zwaar: 142 gram. Vergeleken met mijn andere muizen (zowel bedraad als draadloos) is deze muis zo'n twee keer zo zwaar. Tijdens het gebruik voelde ik dat niet als nadeel, eerder een voordeel doordat het gewicht ook voor grotere precisie zorgt.
Precisie
Door het gewicht van de muis zou je misschien denken dat dit het lastiger maakt om precies te bewegen. Dat is echter niet het geval, ook doordat onder de muis vier glijvlakken zijn aangebracht die goed hun werk doen.
De muis zelf heeft een resolutie van 4000dpi, meer dan genoeg voor het soort werk waar ik de muis voor gebruik.
Functionaliteit
Naast de gebruikelijke knoppen en scrollwheel heeft deze muis nog 4 extra knoppen en een extra scrollwheel. Al deze knoppen kunnen via Logitech Options nieuwe functies gegeven worden, desgewenst specifiek per applicatie specifiek. De standaard toewijzing was voor mij echter genoeg en heb hier ook niet echt aan gesleuteld.

Het scrollwheel bovenop werkt in twee modi: als vrijlopend vliegwiel, of meer gebruikelijk met lichte "tikjes". Schakelen tussen de twee modi kan eenvoudig met het knopje dat achter het wieltje zit.
Accuduur
Bij levering was de accu van de muis ongeveer 55% vol. Na 8 dagen vol gebruikt te zijn in combinatie met de USB-dongle was de accu leeg. De muis waarschuwt met een knipperend licht naast het scrollwheel aan de zijkant.
Opladen van de muis gaat met de meegeleverde USB-C kabel. Tijdens opladen kan de muis gewoon gebruikt worden.
Android compatibiliteit
De handleiding of specificaties geven niet aan dat het mogelijk is om de muis met een Android device te koppelen. Dan maar gewoon proberen. Op mijn Samsung A41 (Android 10) werkte het direct. Apart om een muiscursor op een Android scherm te zien, maar het werkte probleemloos.
In mijn workflow is een muiscursor op mijn telefoon niet echt een voordeel, deze koppeling zie ik dan ook meer als "leuk als het kan", dan een noodzakelijke eigenschap.
Problemen
Zie "Stabiliteit van de verbinding" bovenaan.
Conclusie muis
Ondanks dat deze muis 2x keer zo zwaar is als mijn Dell WM326 draadloze muis, heeft deze Logitech toch mijn voorkeur, ook onderweg. De ergonomie maakt het een allround prettige muis. De extra knoppen maken het werken met de computer toch weer wat efficiënter.

Software

Om de set te gebruiken is het installeren van de Logitech software niet nodig. Out of the box is het de receiver inpluggen, een seconde wachten, en klaar om te typen en de muis te gebruiken. Op mijn werklaptop heb ik dan ook geen aanvullende software geïnstalleerd, ik zou het niet eens kunnen als ik zou willen.
Logitech Options applicatie
Deze software heb je nodig als je de "media" toetsen een andere functie wilt geven, of als je de functies van de muis knoppen wilt veranderen. Zelf heb ik deze gebruikt om de "Lock" toets helemaal rechtsboven dezelfde functie te geven als de App menu toets ernaast. Als ik mijn computer wil vergrendelen gebruik ik daarvoor wel "Win-L", liever dan dat ik dat per ongeluk doe omdat ik mis-type en de "Lock" toets raak in plaats van de App menu toets. Minder intuïtief is dat je om dit te veranderen niet voor het App menu kunt kiezen, maar dit via "Keystroke assignment" moet doen.

Met de Logitech Options software kun je de instellingen van toetsenbord en muis ook per applicatie doen.

Alle instellingen werken alleen op de computer waar je dit instelt. De algemene aanpassingen (zoals Lock vervangen door App menu) werken dus niet op mijn werk laptop waar ik de Logitech Options software niet kon installeren.
Logitech Flow
Een onderdeel van de Logitech Options software is Logitech Flow. Met behulp van de Logitech Flow functionaliteit zou het mogelijk moeten zijn om tussen gekoppelde computers automatisch over te schakelen, met ondersteuning voor drag-and-drop van bv. bestanden. De voorwaarde is dat de gekoppelde computers zich in hetzelfde netwerk vinden. Daarnaast moet Logitech Flow op beide computers expliciet ingeschakeld zijn.

Deze functie heb ik verder niet kunnen testen aangezien ik de Options software maar op een computer geïnstalleerd heb.
Logi Bolt app
Als je de Logitech Options installeert, dan krijg je ook de Logi Bolt app. Deze geeft de accu niveaus weer van de gekoppelde devices en je kunt hier nieuwe devices mee koppelen aan je Logi Bolt ontvanger.

Aangezien dit niet genoeg toevoegt voor mij heb ik de Logi Bolt app weer verwijderd.
Software in bedrijfsomgevingen
De Logi Bolt technologie is bedoeld om een verbinding tussen computer en toetsenbord/muis op te zetten die beter beveiligd is dan standaard bluetooth. Of dit daadwerkelijk zo is heb ik niet vast kunnen stellen. In bedrijfsomgevingen waar dat van belang is, is het waarschijnlijk voor gebruikers ook niet mogelijk om software te installeren. In dat geval zul je je IT afdeling moeten overhalen het toch te kunnen installeren, de software maakt het mogelijk om je toetsenbord en muis in te stellen naar je voorkeuren.

De prijs van de volledige combinatie is (bij schrijven) ongeveer 241 euro. Deze prijs is hoger dan een los MX Keys for Business toetsenbord (120 euro) gecombineerd met een los MX Master 3 for Business muis (80 - 110 euro).

De prijs als geheel is toch wel hoog, al krijg je hier wel een solide set voor met een zeer goede muis en een goed toetsenbord.

Overall conclusie

Deze set is aan te raden als je de prijs kunt betalen, of je bedrijf dat voor je kunt laten doen. Doordat de set zowel direct via bluetooth kan worden aangesloten, als via de meegeleverde USB-dongle kun je al gauw zonder aparte USB-hub af.

De veiligheidsvoordelen die Logi Bolt kan bieden kan bovendien voor een bedrijf de reden zijn om voor deze oplossing te kiezen, al kun je je afvragen of je om die risico's af te dekken niet gewoon beter bedrade verbindingen kunt kiezen.

Heb jij ook een Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod

Met ‘Qwerty US’ in de titel hoopte ik een beetje op ANSI layout, met een liggende enter toets en een grote linker shift toets. Voor alle Logitechs keyboards geldt dat het best lastig is om een ANSI model in een Nederlandse of EU shop te vinden. Importeren uit US is gelijk een flink stuk duurder.
Iemand met een tip voor een NL/EU shop wellicht?
Dit is helaas policy van Logitech zelf. Ze bieden de ANSI layout niet in heel europa. Mijn mx keys via amazon aangekocht. Met een kleine meerprijs voor verzending natuurlijk. Zeer triest van Logitech
Ik vind het een fantastisch toetsenbord. In het begin last van de verbinding maar met een extensie USB kabel waar de dongle is gaat geen problemen meer. Met mooie is dat de f toetsen en functies hardware matig zijn en dus prima in Linux werken.

In Linux is wel een programma voor de Unify ontvanger maar de verwissel het toetsenbord en ontvanger. Dus krijg een melding dat de accu van de muis leeg is terwijl dit het toetsenbord is.
Waar ik enorm van baal bij deze combo is dat je de muis niet mee kan laten switchen bij het gebruik van het knopje op het toetsenbord. Je moet dus beide apparaten apart switchen, waarbij je de muis op moet tillen omdat het knopje aan de onderkant zit. Flow is voor mij geen optie vanwege een VPN verbinding op mijn zakelijke computer.

Er loopt hiervoor ook een thread op het logi forum, maar hier zijn ze niet al te actief met support.

[Reactie gewijzigd door Kuubs op 29 oktober 2021 10:55]

Ik switch vooral mijn keyboard naar mijn telefoon en terug, dus vind het prettig dat mjjn muis niet meegaat. Als je tussen laptops switched kan ik het me voorstellen ja.