Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

€ 272,-
Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart Review

KorrasTestpanel 17 oktober 2021, laatste update op 17 oktober 2021, 403 views Testpanel

Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart

Voor het oktober testpanel kon ik de G-DRIVE Armorlock 1TB testen. Dit bleek een erg stevige, en goed beveiligde, SDD te zijn. Wel is de prijs behoorlijk, maar een ieder zal zelf moeten beslissen of dit het waard is.

Pluspunten

• Stevig
  • Snel te configureren
  • Goede encryptie

Minpunten

• Prijzig
  • Afhankelijk van veiligheid smartphone
  • App op Smartphone werkt niet altijd direct

Mobiliteit Score: 4

Verpakking

De disk is simpel verpakt, dus gelukkig geen blister verpakking. Uitpakken is dus snel gedaan. De disk zelf ligt bovenop, eronder liggen de boekjes en de kabels.

Configureren

Benodigd is de Armorlock app uit de Play Store / App Store. Het aansluiten gaat via een USB-C kabel, deze is gewoon in de verpakking bijgevoegd. Nadat de app geïnstalleerd is, en de disk aangesloten, kan de configuratie gestart worden. Deze verloopt erg intuïtief, en is dus erg makkelijk te doorlopen.

Hierna wordt de recovery key getoond. Het is heel erg aan te raden deze veilig op te slaan, zonder die key is het niet mogelijk de disk te gebruiken als je telefoon niet meer bruikbaar is. Deze is vanuit de app als PDF op te slaan.

Verbinden

De schijf is pas bruikbaar als deze via de telefoon unlocked is. Ik zelf heb bij een aantal keer tijdens het testen hiervan erg lang (+/- 1 minuut) moeten wachten tot de verbinding met de telefoon gemaakt is en de disk unlocked kon worden, dit kwam ongeveer 1 op de 10 keer voor. Het is nooit voorgekomen dat de disk helemaal niet gevonden werd, in alle gevallen werd de verbinding uiteindelijk gewoon gelegd.

Het unlocken zelf is simpel: Via de app op Unlock drukken.

Security

Ik heb het geprobeerd, maar geen mogelijkheid gevonden de disk uit te lezen zonder via de app te unlocken, op verschillende systemen en OS'en. Wel moet de voetnoot geplaatst worden dat de veiligheid volledig afhankelijk is van de veiligheid van je smartphone. Er zit geen extra beveiliging op de app zelf, dus als je geen keycode en/of biometrische lock op je smartphone hebt, is de disk eenvoudig te unlocken met enkel fysieke toegang tot je smartphone.

De encryptie op de disk zelf is gewoon goed, daar is in ieder geval geen twijfel over.

Stevigheid

Sandisk geeft op hun website aan dat, kort samengevat, de disk goed tegen een stootje kan. Dit is uiteraard getest: de schijf heb ik meerdere keren van 2 meter hoog laten vallen op een stenen vloer. Dit heeft niet eens krasjes achtergelaten, en de disk werkt nog steeds als een zonnetje. Wat dat betreft dus een hele dikke plus. De disk is zeker stevig genoeg dat ik niet bang ben dat het stuk gaat als ik het per ongeluk laat vallen.

Snelheid

Een belangrijk punt is uiteraard de snelheid van de disk. Ik ben hierdoor positief verrast, de disk is echt razendsnel, zie hier de resultaten van CrystalDiskMark::

Zou ik de disk zelf gekocht hebben? Ik denk het niet, de prijs is erg flink.
Ben ik onder de indruk van de disk? Ja, zeker. De bouwkwaliteit en de snelheid zijn erg goed.
Kan de veiligheid beter? Het enige wat ik kan bedenken is dat het op dit moment echt afhankelijk is van de smartphone waarop de app gebruikt wordt, wellicht kan er een extra lock op de app ingebouwd worden.

Zou ik de disk nu ik deze getest heb zelf aan anderen aanraden? Ja. Ik kan bepaalde bedrijfssituaties indenken waarin deze disk goed van pas komt, zowel voor gevoelige informatie, als voor situaties waar het tegen een stootje moet kunnen.

Heb jij ook een Sandisk Professional G-DRIVE ArmorLock 1TB Zwart?